Etter trekking av visdomstann..

Mjølkepakken

Betatt av forumet
...hvor lenge hadde du vondt? :)

Jeg fikk fjernet ene visdomstannen nede i går formiddag.
Tannlegen la noen "filler" nedi det hullet som ble etter tannen, som skulle ligge der i en uke. Det var vel med noe antibiotika på. Men nå hører jeg så mye rart om denne fillen. Mange som mener den ikke kan ligge så lenge, for den kan begynne å samle bakterier og lukte, antibiotikaen varer ikke så lenge osv..

Noen som vet om dette stemmer? Skal jeg bare la den være slik tannlegen sa?

hei jeg må bare spørre deg=) var det et ukomplisert trekking?
om det var det så fikk jeg det samme rådet. men jeg fikk noe som lignet på en svamp som skulle oppløse seg selv etter en ukes tid, på den var det antibiotika og smertestillende.. om det er det samme du har fått så la det ligge og ikke sutt rundt såret og ikke driv med tunga nedi/oppi der.. =) om det bare var filler så skal de byttes ut etter et døgn. med en steril tupfer. lykke til. om du har smerter gir de seg gradvid i løpet av en uke.. for noen går det fortere og for andre sånne som meg tok det en uke.. =) masse lykke til og håper du føler deg bedre snart.. =)

Takk for svar. :)

Var vel i grunn en ukomplisert trekking.. Tror jeg. :) Han slet med å få tannen ut da, så det tok ca. 30 minutter, men han fikk den ut hel.

Det var noen bittesmå filler tror jeg, så ikke så godt på dem før han la de inni. Men han sa ingenting om at de skulle byttes?
Han sa bare at de skulle ligge der i en uke, så skal jeg komme tilbake til han og han skal fjerne dem..

Tok smertestillende for to timer siden, så føler meg helt ok nå. :) Håper jeg slipper å ta smertestillende snart. :) Takk!

Jeg fjerna filla selv jeg etter første eller andre dagen. Men det var fordi den irriterte meg grenseløst. Kjente den når jeg tygga. Tannlegen kommenterte det når jeg kom inn til sjekk uken etterpå. Hadde dratt ut et sting også i samme slengen:p

Sist jeg tok visdomstannen hadde jeg vondt samme dag og dagen etterpå. Ukomplisert trekking. Første gang hadde jeg dritvondt i lange tider, men da måtte tannen deles og de måtte skjære for å få den ut.

Den der filla kan da vel ikke ligge så lenge. Æsj og fysj. Jeg fikk med meg en pakke med flere slike små gaskluter, så jeg byttet den flere ganger, den var jo såå ekkel. 
Tror jeg sluttet med den etter et par dager, da var det ikke vondt mer. 

Fikk aldri noen filler når jeg trakk mine, har tatt alle fire. Kun beskjed om å skylle nunnen veldig godt etter hver måltid, og skylle med saltvann morgen og kveld.

fikk ikke noe fille å ha i kjeften da jeg trakk ei visdomstann nå sist..
fikk noen sånne tamponger å bite over for å stanse blødningen, men ellers var det bare å hive i seg paracet og unngå å tygge på den siden...

hadde igrunn ikke veldig vondt etter at bedøvelsen gikk ut, men tok paracet i to dager just in case..

Når du har trekt, og ikkje sydd så er det vanlig å få slike "filler" som du beskriver, og det er IKKJE lurt å fjerne dei. Det er fordi det da blir eit åpent hulrom som det legger seg matrester nedi, som igjen kan skape betennelse.
Det fins ulike typer av "filler" som du kallar det, og viss dei er innsatt med antibiotika så har nok tannlegen rett i at dei kan være der ei veka.
Høyres ekkelt ut, men eg lover at det er ekklare uten dei, med masse puss og dritt nedi.
God bedring.
Viss du blir usikker på noko, ville eg ringt å snakka med tannsekretæren evt tannlegen og spurt :o))

Jeg har operert nede, og ble sydd.
Her tok selve operasjonen max 10 min, men forberedelse tok vel 15-20 min.

Jeg hadde vondt i 4-5 dager, og så ut som et hamster i en uke:/
Stingene skulle bli borte av seg selv, men de ble ikke det, så etter 2 uker fjernet jeg de selv. :S

jeg må operere ut begge mine......

men mannen min var å trakk visdomstann i dag....for 3 timer siden...han står ute og maler nå

Vi legger ned a-veker (som "filla" heter) på klinikken jeg jobber. Der gir vi pasientene beskjed om å ta de ut selv etter et døgn, eller komme ned og få det gjort av oss. Har vært borti folk som har kommet inn med a-veker som har lagt der i flere dager. Har måttet rive godt enkelte ganger for å få de ut da de nesten har grodd litt fast... Fordelen med å ha den der er jo at det ikke legger seg så masse matrester ol. i hullet etter visdomstannen...

Dollface skrev:
fikk ikke noe fille å ha i kjeften da jeg trakk ei visdomstann nå sist..
fikk noen sånne tamponger å bite over for å stanse blødningen, men ellers var det bare å hive i seg paracet og unngå å tygge på den siden...

hadde igrunn ikke veldig vondt etter at bedøvelsen gikk ut, men tok paracet i to dager just in case..

samme her.. 

Trakk visdonstann nå på onsdag, har fortsatt litt vondt men er sikkert over i morgen tenker jeg :)
Fikk noen filler jeg også men han sa ikke noe om hvor lenge de skulle ligge så brukte de opp på ca 2 timer siden jeg blødde igjennom de og tror ikke det var noe antibiotika på de.

men har aldrig hørt noe om at det er antibiotika på de fillene.

håper smertene går over for deg snart :)

Vi sier at a-veken skal tas ut etter 2-3 dager. (denne ligger nede i alveolen)
Pasienter som får a-veke (såkalt fille med antibiotika) har enten hatt en litt vanskelig tanntrekking eller hatt antydning til betennelse (noe pasienten ikke alltid merker selv, men som tannlegen kan se på tannen og i alveolen når tannen  er ute) 
Dette er for å forhindre oppblomstring av en eventuell betennelse som kan gi store smerter. 

Noen tannleger syr med selvoppløselige tråd, andre bruker vanlig sutur slik at man må tilbake til tannlegen for å ta stingene. 

Takk for mange svar!

Angående den fillen, så har jeg så vondt og er så stiv i kjeven at jeg ikke klarer å åpne opp munnen nok til å se den.. aner ikke om den er der lengre! Kjenner i alle fall ikke noe til den, tror jeg.

Har enda mere smerter i dag, det er helt grusomt! Tannlegen sa at smertetoppen kunne komme 1-2 dager etter at tannen var ute da.. men hadde ikke trodd det skulle gjøre SÅ vondt.

Det lille jeg klarer å se inni munnen der tannen var, er at det nå er blitt hvitt der.. og hullet etter tannen ser ut til å nesten være borte, på en måte. Tørr ikke røre så mye der, så er vanskelig å få sett ordentlig.
Er dette normalt, eller er det en betennelse som begynner å vise seg?

Mjølkepakken skrev:
Takk for mange svar!

Angående den fillen, så har jeg så vondt og er så stiv i kjeven at jeg ikke klarer å åpne opp munnen nok til å se den.. aner ikke om den er der lengre! Kjenner i alle fall ikke noe til den, tror jeg.

Har enda mere smerter i dag, det er helt grusomt! Tannlegen sa at smertetoppen kunne komme 1-2 dager etter at tannen var ute da.. men hadde ikke trodd det skulle gjøre SÅ vondt.

Det lille jeg klarer å se inni munnen der tannen var, er at det nå er blitt hvitt der.. og hullet etter tannen ser ut til å nesten være borte, på en måte. Tørr ikke røre så mye der, så er vanskelig å få sett ordentlig.
Er dette normalt, eller er det en betennelse som begynner å vise seg?

Paracet og ibux i massevis! Bland de to, det er det som virker best. Ikke vær redd for å ta smertestillende, det er jo bare for et par dager.

Tror ikke det er betennelse som er på vei, det er nok bare normal sårheling. Oppi hullet (alveolen) det tanna har vært, så ligger det et blodkoagel. Dette skal være der, og gjør til at det gror fortere og at mat ol ikke setter seg fast. 

Og du hadde nok merket hvis veken hadde falt ut av seg selv, den er lang, og smaker ekkelt! 

Jeg fikk hverken noe oppi hullet eller vondt i det hele tatt jeg.

Beit på en sånn sak i 30 min etterpå for å stoppe blødning, men ikke noe mer.. Hverken sting eller noe oppi såret. 

Har ikke gjort noe vondt heller, hverken trekking eller etterpå.

Takk for svar og tips, LadyGodiva. :)

Jeg fikk resept på Paralgin Forte og Burana, så tar det. Måtte ta to PF og en Burana tidligere, da det gjorde så vondt. Kjenner virkningen begynner å gi seg nå, så da er det klart for en ny runde.

Okei, da håper jeg at det ikke er betennelse. Har absolutt ikke peiling på slikt, så godt å få noen råd. Jobber du på en tannklinikk?

Da satser jeg på at veken ligger der enda. :)

Jeg hadde min i 3-4 dager om jeg ikke husket feil.
Den var såååå i veien, så var godt å bli kvitt den!

Håper du slipper mye vondt! Jeg hadde vondt i 14 dager etterpå...:/

Visdomstenner er noe herk!!!
De 2 opp gikk ut med et plopp (omtrent), mens de nede var en kamp! Begge knakk nedi kjeven, så han måtte borre for å åpne bedre og, tror han holdt på 1 time med hver tann. 6 sprøyter på den ene tanna husker jeg.
Jeg fikk og veldige smerter etterpå, fikk kjevelås, og kunne bare åpne munnen 1 cm, holdt på slik i 1 uke før det begynte å bedre seg, men jeg tygde smertestillende lenger enn det.
Men jeg husker ikke om jeg fikk en fille nedi der, jeg tror jeg gjorde det, også måtte jeg tygge på sånne tamponger pga blodet.
Håper smertene dine gir seg snart. :)

Back
Topp