Etter p-pilleslutt, uregelmessig - prøver

Tillea

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Hei!
Ikke veldig bevandret i prøvermiljøet, men trenger å lufte meg litt og gjerne høre andres erfaringer. Skal gjøre et forsøk med forkortelser, men tar nok litt tid før jeg blir veldig god på de :)
Før jeg begynte på ppiller som tenåring hadde jeg regelmessig TR fra jeg var 12 år, med 28 dagers mellomrom.
Jeg sluttet på p-piller i mai 2020, fikk da bortfallsblødning, men ingen TR før begynnelsen av september, har derfor hatt en TR. i juni fikk jeg uren hud og har siden slitt mye med uren hud på hals, bryst og i ansiktet (spesielt panne og hake, og noe på ene tinningen).
Går til akupunktør for fertilitet og regelmessig TR/EL..
Har testet meg med EL tester, men ikke fått EL i følge disse. Kontrollstreken er veldig tydelig mens teststreken først ikke var der i det hele tatt, mens nå bare så vidt skimtes. Startet og teste på CD12, og er nå på CD21, men ingen EL i følge testen.. Kjenner mye murringer og har også følt stikkinger som gjør at jeg må puste litt tungt og sitte stille en av dagene i denne perioden.
Andre med lignende erfaringer eller tips? Håper så inderlig at ikke syklusen min blir så uregelmessig. Lurer på om jeg bør fortsette og teste for EL, eller bare gi meg for denne PP? Bør jeg få gjennomført en GU, evt ta andre blodprøver?
Fra å være en som ikke skulle stresse med det å få barn og egentlig ikke følte meg klar, tenker jeg nå nesten ikke på annet og ser barnevogner overalt. Vet vi har prøvd kort tid i forhold til mange andre og at det å prøve en stund er helt normalt, skulle bare ønske jeg følte at kroppen i det minste var på stell og at syklusen ble normal igjen.
 
Hei!
Ikke veldig bevandret i prøvermiljøet, men trenger å lufte meg litt og gjerne høre andres erfaringer. Skal gjøre et forsøk med forkortelser, men tar nok litt tid før jeg blir veldig god på de :)
Før jeg begynte på ppiller som tenåring hadde jeg regelmessig TR fra jeg var 12 år, med 28 dagers mellomrom.
Jeg sluttet på p-piller i mai 2020, fikk da bortfallsblødning, men ingen TR før begynnelsen av september, har derfor hatt en TR. i juni fikk jeg uren hud og har siden slitt mye med uren hud på hals, bryst og i ansiktet (spesielt panne og hake, og noe på ene tinningen).
Går til akupunktør for fertilitet og regelmessig TR/EL..
Har testet meg med EL tester, men ikke fått EL i følge disse. Kontrollstreken er veldig tydelig mens teststreken først ikke var der i det hele tatt, mens nå bare så vidt skimtes. Startet og teste på CD12, og er nå på CD21, men ingen EL i følge testen.. Kjenner mye murringer og har også følt stikkinger som gjør at jeg må puste litt tungt og sitte stille en av dagene i denne perioden.
Andre med lignende erfaringer eller tips? Håper så inderlig at ikke syklusen min blir så uregelmessig. Lurer på om jeg bør fortsette og teste for EL, eller bare gi meg for denne PP? Bør jeg få gjennomført en GU, evt ta andre blodprøver?
Fra å være en som ikke skulle stresse med det å få barn og egentlig ikke følte meg klar, tenker jeg nå nesten ikke på annet og ser barnevogner overalt. Vet vi har prøvd kort tid i forhold til mange andre og at det å prøve en stund er helt normalt, skulle bare ønske jeg følte at kroppen i det minste var på stell og at syklusen ble normal igjen.
Jeg skjønner deg så godt:) Jeg sluttet på piller etter å ha gått på det i 14 år da vi skulle prøve å bli gravide første gang. Fikk TR raskt, men uregelmessig. Ble gravid etter 7mnder. Deretter har det gått slag i slag, og jeg har fått 5 barn ila 6 år! Det er med andre ord ikke noe galt med fertiliteten her, men kroppen kan bruke litt tid på å komme tilbake i normal syklus etter hormonell prevensjon:)

Da vi bestemte oss for å prøve på nr.6 sluttet jeg på piller og sluttet å amme, men TR lot vente på seg. Jeg startet derfor med å tempe for å slippe å teste etter EL i hundre år:rolleyes: Veldig lett, billig viser når EL har vært. Kanskje du skal teste det? Ønsker deg uansett lykke til, så kommer nok syklusen din igang snart skal du se:Heartred
 
Jeg skjønner deg så godt:) Jeg sluttet på piller etter å ha gått på det i 14 år da vi skulle prøve å bli gravide første gang. Fikk TR raskt, men uregelmessig. Ble gravid etter 7mnder. Deretter har det gått slag i slag, og jeg har fått 5 barn ila 6 år! Det er med andre ord ikke noe galt med fertiliteten her, men kroppen kan bruke litt tid på å komme tilbake i normal syklus etter hormonell prevensjon:)

Da vi bestemte oss for å prøve på nr.6 sluttet jeg på piller og sluttet å amme, men TR lot vente på seg. Jeg startet derfor med å tempe for å slippe å teste etter EL i hundre år:rolleyes: Veldig lett, billig viser når EL har vært. Kanskje du skal teste det? Ønsker deg uansett lykke til, så kommer nok syklusen din igang snart skal du se:Heartred

Tusen takk for svar! Så heldig du er som har fått et til så mange ganger :happy:Hvordan kan man måle det med temp? Og må man kjøpe et helt spesielt termometer?:)
 
B8C2E893-1EBC-4F1B-BB33-D32E254A0B94.jpeg
Tusen takk for svar! Så heldig du er som har fått et til så mange ganger :happy:Hvordan kan man måle det med temp? Og må man kjøpe et helt spesielt termometer?:)
Du trenger et basaltermometer (et termometer med to tall etter kommaet). Jeg kjøpte mitt på fertil.no for 79kr. Jeg anbefaler appen Fertility friend (gratis) der du kan legge inn tempene.:)

Det som er viktig er å ta tempen på samme tid hver morgen FØR du står opp (ha det under puta feks). Helst skal du ha sovet minst 3t sammenhengende før du tar tempen, men jeg sover med mini på 1år på rommet og blir vekket i imellom og det funker likevel:happy: Der viktigste er å ikke stå opp først etc.

Ha sex regelmessig hvis dere prøver aktivt, for temping kan kun vise når EL har vært, så du vet ikke før det er over:) Når du har hatt 3 temper på rad som er høyere enn gjennomsnittet av de siste 6 tempene setter FF et kryss i grafen din så du ser når EL har vært. Legger ved skjermdump av min graf så du kan se:joyful:
 
Hei

Temping er et veldig godt tips for å finne eggløsning. Det kan være vanskelig å finne eggløsning med tester når man har uregelmessig/manglende mens. Noen får kun positivt utslag i et vindu på noen få timer.

Din historie kan kanskje høres ut som det som skjedde med meg. Jeg fikk aldri eggløsning etter at jeg sluttet på p-piller. Jeg hadde uregelmessige blødninger som jeg trodde var TR, men det var det egentlig ikke ettersom jeg ikke hadde eggløsning. Etter 8 måneder gikk jeg til gynekolog, som veldig raskt så på ultralyd at jeg hadde polycystiske ovarier (PCO). Det var mange cyster i eggstokken på samme størrelse, som visstnok kjempet om å bli det dominerende egget og dermed forhindret eggløsning. Blodprøver bekreftet tilstanden PCOS.

PCO/PCOS er veldig vanlig, rundt 15% av kvinner har det. Det kan være verdt å sjekke ut. Tilstanden min ble forbedret gjennom lavkarbo-diett. Fikk provera og letrozol for å «kickstarte» eggløsningen igjen, og ble da gravid på første prøveperiode. Er 4+3 nå og håper spiren sitter!

Men det var veldig kjipt å føle at jeg «kastet bort» åtte måneder med prøving. Jeg trodde jeg måtte vente ett år før jeg fikk hjelp, men det stemte ikke. Er så glad jeg dro til gynekologen.
 
Det er ikke unormalt at det tar tid før kroppen er 'i laget' etter slutt av p-piller, men hvis tr uteblir lenge nå, så ville jeg nok ha kontaktet legen. Si at du har hatt én menstruasjon siden mai, og ønsker henvisning til gynekolog. Evt gå direkte til privat gynekolog.

Er også enig i at temping er greit.

I mens du venter, kan du jo dog prøve kosttilskudd eller annet for å få tidligere EL eller noe? :)
 
Back
Topp