Etter keisersnitt

FruHåpefull82

Gift med forumet
Himmelbarn
Juliknøttene 2022
Dere andre med julibaby som hadde keisersnitt; hvordan føler dere dere? Har dere kommet dere helt? Gikk det raskt/treigt? Har dere vært til sjekk?

Jeg har fortsatt ikke kommet meg. Jeg er bedre enn jeg var, men har mye vondt i ryggen b.la. som jeg kanskje kan trene bort etterhvert(det føles muskulært). Magen henger jo også over arret som en pose. Det føles rett og slett ganske mye mer pyton ut enn ved vaginal fødsel.. Kanskje er det alderen min også, men må nok innrømme at jeg er ganske skuffet fortsatt over at det endte i KS. Sånn sett sliter jeg nok fortsatt litt mentalt på toppen. En bekjent sliter fortsatt, 1 år etter KS'et, så ser for meg at dette kan ta en tid.

Jeg har ikke vært til noen kontroll operasjon nr. 2 i sommer, skulle jeg vært det?

Jeg har fortsatt ikke kommet meg. Jeg er bedre enn jeg var, men har mye vondt i ryggen b.la. som jeg kanskje kan trene bort etterhvert(det føles muskulært). Magen henger jo også over arret som en pose. Det føles rett og slett ganske mye mer pyton ut enn ved vaginal fødsel.. Kanskje er det alderen min også, men må nok innrømme at jeg er ganske skuffet fortsatt over at det endte i KS. Sånn sett sliter jeg nok fortsatt litt mentalt på toppen. En bekjent sliter fortsatt, 1 år etter KS'et, så ser for meg at dette kan ta en tid.

Jeg har ikke vært til noen kontroll operasjon nr. 2 i sommer, skulle jeg vært det?
Så kjedelig at du fortsatt har plager. Selv er jeg fremdeles mye øm i arrområdet. Skjønner jo at jeg ikke kan forvente å ha fått all følelse tilbake allerede, men kan fortsatt kjenne på en "tung" følelse der. Blir jo ekstra belastende når det mentale spiller inn. Jeg ville også helst føde vaginalt, men til syvende og sist turte jeg ikke, og måtte bare innse at det ble ks på meg. Da klarte jeg å avfinne meg med det, men vil føde vaginalt en evt. neste gang, og egentlig derfor jeg lurte ang. sjekk. Jeg vil få sett på arret før en evt. ny graviditet. Og så hørte jeg om noen som hadde fått sjekket arret innvendig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne booke time for kontroll hvis jeg hadde mye plager, men har ikke gjort det ennå.

Sniker. Hadde ks for to år og noen uker siden. Fremdeles ikke fått tilbake all følelse, og arret er kjempestygt med overheng.. Legen sist sa at etter neste fødsel skal han få en plastisk kirurg til å sy det, så håper han holder det!

Jeg ville også helst føde vaginalt, men til syvende og sist turte jeg ikke, og måtte bare innse at det ble ks på meg
Ja, jeg turte heller ikke, da hjertelyden falt under hver ri. Var livredd for hjerneskade eller død som utfall om det ikke ble KS. Sånn sett håndterer jeg det fint, men hele situasjonen kunne kanskje vært unngått hadde de tatt meg mer på alvor rundt termin. Grunnen til at vaginal fødsel ikke fungerte, var at fostervannet var borte da de skulle igangsette meg i uke 42. Hadde jeg blitt igangsatt rundt termin, så ville jeg fortsatt hatt fostervann, og trolig kunnet gjennomføre vanlig fødsel.

Helt fint her, ingen plager. Kom meg kjapt (innen 6 uker). Helt standard forløp med andre ord :)

Så og si all følelse er tilbake. Om jeg kjenner ekstremt godt etter med fingrene er det kanskje bitte litt mindre følsomt rett under snittet.

Prøver fremdeles å massere arret daglig, selv om det ikke er så lett å huske på. Har en liten bul over arret, heldigvis så liten at den ikke syns gjennom f.eks bikinitruse.

Sniker. Kontroll? Skal man på det?
Nei, man får ikke tilbud om det når det er ks. Hvis man vil ha må man visst booke selv. Personlig synes jeg at vi med ks burde tilbys en 6-ukerskontroll på lik linje med de som har vaginal fødsel. Om så for en samtale hvis alt ellers er greit.

Nei, man får ikke tilbud om det når det er ks. Hvis man vil ha må man visst booke selv. Personlig synes jeg at vi med ks burde tilbys en 6-ukerskontroll på lik linje med de som har vaginal fødsel. Om så for en samtale hvis alt ellers er greit.

Alle har rett på 6-ukerskontroll uavhengig sv forkøsningsmetode altså :) du er selv ansvarlig for å bestille den timen, den settes ikke opp automatisk, og hvor informativ og god den blir avhenger dessverre litt av hvem du får den hos. En gynekolog eller jordmor kan ofte være flinkere til å sjekke sting etter ks elelr i underliv enn for eksempel en uerfaren fastlege som ikke har vært så lenge i jobb.

Hvor bestiller jeg en slik kontroll? Har ikke fått noe informasjon, dessverre. Var på seksukers hos jm, men hun verken så på arret eller sjekket knipeevne…

Hvor bestiller jeg en slik kontroll? Har ikke fått noe informasjon, dessverre. Var på seksukers hos jm, men hun verken så på arret eller sjekket knipeevne…

Det er den vanlige seksukerskontrollen du har vært på ja, ikke noe mer som skjer når man har hatt vaginal forløsning heller - avhenger helt av hvordan vedkommende som utfører kontrolllen gjør det. Jeg har ikke fått sjekket sting, knipeevne eller noen ting (og det synes jeg er litt dårlig). Hvis du vil ha en grundigere sjekk, kan du be fastlegen henvise deg til gynekolog. 6-ukerskontroll kan også tas hos en gynekolog med avtale, men da må man be om det via fastlege. Det skulle jeg ønske jeg gjorde selv.
Og kontrollene er innmari mangelfulle. Du får tilbud om prevensjon som regel, men ikke nyttig info om hvordan samleie kan være etter en fødsel, eller feks info om at mange kan slite med veldig tørt underliv i tiden etterpå, særlig om man ammer - og at det feks finnes østrogenkrem som kan løse problemet. Så ja, synes den kontrollen er mangelfull for alle, keisersnitt og vaginalt.

Altså det var jeg som fikk sjekket arret, og var ikke hos gyn for det i utgangspunktet. Men alle arr tar tid for å gro, å vi var der at vi prøvde på to tette men jeg hadde hatt KS. Var hos gyn for celleprøve og kontroll etter spontanabort med komplikasjoner. Tilfeldigvis sa gyn at arret på livmor så veldig fint ut, så det var ingen hindring for en evt ny graviditet. (Er jo 100 ulike anbefalinger ang. hvor tette barn en bør få når en har hatt keisersnitt).
Jeg sa at om en skal prøve på to tette så men er usikker på om det er lurt med tanke på keisersnitt tidligere så kan en få det sjekket, ved å gå til priv. gyn. :happy:
Sjekke arr på seks ukers kontroll vil uansett ha lite for seg da det langt i fra er ferdig grodd.

Det tok lang tid før den «rare» følelsen når jeg tok på arret forsvant. Huden var veldig følsom i arret så jeg måtte pent holde meg unna det, men det irriterte ikke og klær gikk fint etc. Langt over et år vil jeg si, før det ble herdet og før fargen ble roligere. Jeg hadde ingen øvrige issues da, og «alle» sier at det er et veldig pent utført snitt.

Alle har rett på 6-ukerskontroll uavhengig sv forkøsningsmetode altså :) du er selv ansvarlig for å bestille den timen, den settes ikke opp automatisk, og hvor informativ og god den blir avhenger dessverre litt av hvem du får den hos. En gynekolog eller jordmor kan ofte være flinkere til å sjekke sting etter ks elelr i underliv enn for eksempel en uerfaren fastlege som ikke har vært så lenge i jobb.
Takk for at du oppklarer det! Jeg fikk liksom aldri vite noe, ingen sa noe om kontroll. Det var mer som "ja, ønsker du en sjekk så får du bestille". Synes jeg kunne ha fått litt opplysninger ifht oppfølging :-)

Altså det var jeg som fikk sjekket arret, og var ikke hos gyn for det i utgangspunktet. Men alle arr tar tid for å gro, å vi var der at vi prøvde på to tette men jeg hadde hatt KS. Var hos gyn for celleprøve og kontroll etter spontanabort med komplikasjoner. Tilfeldigvis sa gyn at arret på livmor så veldig fint ut, så det var ingen hindring for en evt ny graviditet. (Er jo 100 ulike anbefalinger ang. hvor tette barn en bør få når en har hatt keisersnitt).
Jeg sa at om en skal prøve på to tette så men er usikker på om det er lurt med tanke på keisersnitt tidligere så kan en få det sjekket, ved å gå til priv. gyn. :happy:
Sjekke arr på seks ukers kontroll vil uansett ha lite for seg da det langt i fra er ferdig grodd.
Ja, sjekk av arr etter 6 uker er nok altfor tidlig. Jeg har vel googla meg ihjel nesten på det å få to tette og anbefalingene rundt det ifht. keisersnitt :hilarious: :dead: Fått omtrent like mange svar som søk ... Men jeg TROR at det KAN være bedre for arret å vente nærmere et år enn 6 mnd. Men er jo ingen fasit, kommer nok an på arret. Nå har jeg fortsatt ikke fått mensen, og jeg tok en g-test for sikkerhets skyld, som var negativ.

Det tok lang tid før den «rare» følelsen når jeg tok på arret forsvant. Huden var veldig følsom i arret så jeg måtte pent holde meg unna det, men det irriterte ikke og klær gikk fint etc. Langt over et år vil jeg si, før det ble herdet og før fargen ble roligere. Jeg hadde ingen øvrige issues da, og «alle» sier at det er et veldig pent utført snitt.
Det er sånn for meg, litt rart og av og til ømt når jeg kommer borti det, men ingen egentlige plager. Det er ikke sånn at det hemmer meg på noen måte i hverdagen. Og arret ble veldig fint. Det har begynt å lysne litt enkelte steder, ellers er det fortsatt ganske så rødt.

Jeg dristet meg til å kjenne på arret nå siden dere nevnte dette med nummenhet(jeg blir uvel mentalt så rører det normalt sett ikke om jeg ikke må). Kjennes ut som om det harde arrvevet er borte, og at jeg har fått følelsen tilbake, om enn litt anderledes enn før. Jeg blir som sagt kvalm av å ta på det, så ikke akkurat skvist det, men det kilte og jeg kjente ingen av de harde klumpene som jeg kjente sist jeg våget å røre det(flere mnd. siden). Det er i det minste en lettelse. Farge vet jeg ikke, for magen henger som en fordømt pose over det, og da må jeg strekke "posen" for å sjekke, som også gjør meg kvalm... jeg får prøve senere i dag, om jeg føler meg klar for det. Jeg er slank, så posen føles litt malplassert. Søsteren min som er kjempetynn og trent har også heng over arret, så jeg regner ikke med å bli kvitt det.

Ja, sjekk av arr etter 6 uker er nok altfor tidlig. Jeg har vel googla meg ihjel nesten på det å få to tette og anbefalingene rundt det ifht. keisersnitt :hilarious: :dead: Fått omtrent like mange svar som søk ... Men jeg TROR at det KAN være bedre for arret å vente nærmere et år enn 6 mnd. Men er jo ingen fasit, kommer nok an på arret. Nå har jeg fortsatt ikke fått mensen, og jeg tok en g-test for sikkerhets skyld, som var negativ.
Sniker fra februar. På legeforeningen sin fødselshjelper under uterusruptur står det om å sjekke tykkelse på livmor:
  • Det foreslås å ikke måle (UL/MR) og/eller bruke tykkelsen av myometrium i nedre uterinsegment som parameter i avgjørelsen å anbefale forsøk på vaginal fødsel etter et tidligere keisersnitt.
Så kanskje det arret ikke har så mye å si? Det står ingenting om anbefalt tid mellom keisersnitt og fødsel da, så du har nok rett i at det ikke finnes noen fasit der https://www.legeforeningen.no/foren...iledere/veileder-i-fodselshjelp/uterusruptur/.

Jeg ble anbefalt å vente 6 mnd før jeg ble gravid på nytt etter keisersnitt, men har hørt mange andre bli anbefalt å vente 1 år. Nå gikk det 2 år før vi ble gravide på nytt da, så ingen av mine erfaringer fra dette svangerskapet er nok så veldig relevante for de som ønsker tettere barn..

Det vil nok i de fleste tilfeller være bedre og vente i ett år fremfor 6mnd, så kroppen og arret får hentet seg mer inn, men samtidig betyr ikke det at det i de aller fleste tilfeller vil gå helt fint å ikke vente i ett år heller. Sånn helt utenom alle individuelle forhold. Det er vel det som gjør det så vanskelig å komme med en konkret anbefaling.
Jeg følte bare jeg måtte skrive noe, for jeg ble usikker på om noen misforstod og trodde at det var normalt å få sjekket arr på livmoren på den vanlige delen av 6 uker kontroll etter fødsel. For jeg hadde tatt den private gyn timen mye tidligere (når jeg fikk mensen igjen) hadde jeg visst at de kunne se arret på livmoren.

Det er sånn for meg, litt rart og av og til ømt når jeg kommer borti det, men ingen egentlige plager. Det er ikke sånn at det hemmer meg på noen måte i hverdagen. Og arret ble veldig fint. Det har begynt å lysne litt enkelte steder, ellers er det fortsatt ganske så rødt.
Ja fargen tok også sin tid her, og så lurer jeg på om ikke jeg liksom kjente arr etter disse stingene en stund også, som små bumper bortover arret. Men alt det ble bra til slutt. Litt spent på om det blir nytt ks om litt, om det da blir et verre arr.

Back
Topp