Dere andre med julibaby som hadde keisersnitt; hvordan føler dere dere? Har dere kommet dere helt? Gikk det raskt/treigt? Har dere vært til sjekk?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Så kjedelig at du fortsatt har plager. Selv er jeg fremdeles mye øm i arrområdet. Skjønner jo at jeg ikke kan forvente å ha fått all følelse tilbake allerede, men kan fortsatt kjenne på en "tung" følelse der. Blir jo ekstra belastende når det mentale spiller inn. Jeg ville også helst føde vaginalt, men til syvende og sist turte jeg ikke, og måtte bare innse at det ble ks på meg. Da klarte jeg å avfinne meg med det, men vil føde vaginalt en evt. neste gang, og egentlig derfor jeg lurte ang. sjekk. Jeg vil få sett på arret før en evt. ny graviditet. Og så hørte jeg om noen som hadde fått sjekket arret innvendig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne booke time for kontroll hvis jeg hadde mye plager, men har ikke gjort det ennå.Jeg har fortsatt ikke kommet meg. Jeg er bedre enn jeg var, men har mye vondt i ryggen b.la. som jeg kanskje kan trene bort etterhvert(det føles muskulært). Magen henger jo også over arret som en pose. Det føles rett og slett ganske mye mer pyton ut enn ved vaginal fødsel.. Kanskje er det alderen min også, men må nok innrømme at jeg er ganske skuffet fortsatt over at det endte i KS. Sånn sett sliter jeg nok fortsatt litt mentalt på toppen. En bekjent sliter fortsatt, 1 år etter KS'et, så ser for meg at dette kan ta en tid.
Jeg har ikke vært til noen kontroll operasjon nr. 2 i sommer, skulle jeg vært det?
Ja, jeg turte heller ikke, da hjertelyden falt under hver ri. Var livredd for hjerneskade eller død som utfall om det ikke ble KS. Sånn sett håndterer jeg det fint, men hele situasjonen kunne kanskje vært unngått hadde de tatt meg mer på alvor rundt termin. Grunnen til at vaginal fødsel ikke fungerte, var at fostervannet var borte da de skulle igangsette meg i uke 42. Hadde jeg blitt igangsatt rundt termin, så ville jeg fortsatt hatt fostervann, og trolig kunnet gjennomføre vanlig fødsel.Jeg ville også helst føde vaginalt, men til syvende og sist turte jeg ikke, og måtte bare innse at det ble ks på meg
Nei, man får ikke tilbud om det når det er ks. Hvis man vil ha må man visst booke selv. Personlig synes jeg at vi med ks burde tilbys en 6-ukerskontroll på lik linje med de som har vaginal fødsel. Om så for en samtale hvis alt ellers er greit.Sniker. Kontroll? Skal man på det?
Nei, man får ikke tilbud om det når det er ks. Hvis man vil ha må man visst booke selv. Personlig synes jeg at vi med ks burde tilbys en 6-ukerskontroll på lik linje med de som har vaginal fødsel. Om så for en samtale hvis alt ellers er greit.
Hvor bestiller jeg en slik kontroll? Har ikke fått noe informasjon, dessverre. Var på seksukers hos jm, men hun verken så på arret eller sjekket knipeevne…Nei, man får ikke tilbud om det når det er ks. Hvis man vil ha må man visst booke selv. Personlig synes jeg at vi med ks burde tilbys en 6-ukerskontroll på lik linje med de som har vaginal fødsel. Om så for en samtale hvis alt ellers er greit.
Hvor bestiller jeg en slik kontroll? Har ikke fått noe informasjon, dessverre. Var på seksukers hos jm, men hun verken så på arret eller sjekket knipeevne…

Takk for at du oppklarer det! Jeg fikk liksom aldri vite noe, ingen sa noe om kontroll. Det var mer som "ja, ønsker du en sjekk så får du bestille". Synes jeg kunne ha fått litt opplysninger ifht oppfølgingAlle har rett på 6-ukerskontroll uavhengig sv forkøsningsmetode altsådu er selv ansvarlig for å bestille den timen, den settes ikke opp automatisk, og hvor informativ og god den blir avhenger dessverre litt av hvem du får den hos. En gynekolog eller jordmor kan ofte være flinkere til å sjekke sting etter ks elelr i underliv enn for eksempel en uerfaren fastlege som ikke har vært så lenge i jobb.
Ja, sjekk av arr etter 6 uker er nok altfor tidlig. Jeg har vel googla meg ihjel nesten på det å få to tette og anbefalingene rundt det ifht. keisersnittAltså det var jeg som fikk sjekket arret, og var ikke hos gyn for det i utgangspunktet. Men alle arr tar tid for å gro, å vi var der at vi prøvde på to tette men jeg hadde hatt KS. Var hos gyn for celleprøve og kontroll etter spontanabort med komplikasjoner. Tilfeldigvis sa gyn at arret på livmor så veldig fint ut, så det var ingen hindring for en evt ny graviditet. (Er jo 100 ulike anbefalinger ang. hvor tette barn en bør få når en har hatt keisersnitt).
Jeg sa at om en skal prøve på to tette så men er usikker på om det er lurt med tanke på keisersnitt tidligere så kan en få det sjekket, ved å gå til priv. gyn.
Sjekke arr på seks ukers kontroll vil uansett ha lite for seg da det langt i fra er ferdig grodd.
Fått omtrent like mange svar som søk ... Men jeg TROR at det KAN være bedre for arret å vente nærmere et år enn 6 mnd. Men er jo ingen fasit, kommer nok an på arret. Nå har jeg fortsatt ikke fått mensen, og jeg tok en g-test for sikkerhets skyld, som var negativ.Det er sånn for meg, litt rart og av og til ømt når jeg kommer borti det, men ingen egentlige plager. Det er ikke sånn at det hemmer meg på noen måte i hverdagen. Og arret ble veldig fint. Det har begynt å lysne litt enkelte steder, ellers er det fortsatt ganske så rødt.Det tok lang tid før den «rare» følelsen når jeg tok på arret forsvant. Huden var veldig følsom i arret så jeg måtte pent holde meg unna det, men det irriterte ikke og klær gikk fint etc. Langt over et år vil jeg si, før det ble herdet og før fargen ble roligere. Jeg hadde ingen øvrige issues da, og «alle» sier at det er et veldig pent utført snitt.
Sniker fra februar. På legeforeningen sin fødselshjelper under uterusruptur står det om å sjekke tykkelse på livmor:Ja, sjekk av arr etter 6 uker er nok altfor tidlig. Jeg har vel googla meg ihjel nesten på det å få to tette og anbefalingene rundt det ifht. keisersnitt![]()
Fått omtrent like mange svar som søk ... Men jeg TROR at det KAN være bedre for arret å vente nærmere et år enn 6 mnd. Men er jo ingen fasit, kommer nok an på arret. Nå har jeg fortsatt ikke fått mensen, og jeg tok en g-test for sikkerhets skyld, som var negativ.
Det vil nok i de fleste tilfeller være bedre og vente i ett år fremfor 6mnd, så kroppen og arret får hentet seg mer inn, men samtidig betyr ikke det at det i de aller fleste tilfeller vil gå helt fint å ikke vente i ett år heller. Sånn helt utenom alle individuelle forhold. Det er vel det som gjør det så vanskelig å komme med en konkret anbefaling.Ja, sjekk av arr etter 6 uker er nok altfor tidlig. Jeg har vel googla meg ihjel nesten på det å få to tette og anbefalingene rundt det ifht. keisersnitt![]()
Fått omtrent like mange svar som søk ... Men jeg TROR at det KAN være bedre for arret å vente nærmere et år enn 6 mnd. Men er jo ingen fasit, kommer nok an på arret. Nå har jeg fortsatt ikke fått mensen, og jeg tok en g-test for sikkerhets skyld, som var negativ.
Ja fargen tok også sin tid her, og så lurer jeg på om ikke jeg liksom kjente arr etter disse stingene en stund også, som små bumper bortover arret. Men alt det ble bra til slutt. Litt spent på om det blir nytt ks om litt, om det da blir et verre arr.Det er sånn for meg, litt rart og av og til ømt når jeg kommer borti det, men ingen egentlige plager. Det er ikke sånn at det hemmer meg på noen måte i hverdagen. Og arret ble veldig fint. Det har begynt å lysne litt enkelte steder, ellers er det fortsatt ganske så rødt.