Etter fødselen...

Greenmom

Forumet er livet
VIP
Septemberbarna 2019
Jeg har nylig født mitt andre barn for 4 dager siden.

Datteren min sin navelstump har blødd litt og den er helt løs, under selve navelstumpen ser det seigt og blodaktig ut. Når vi steller henne og hun spreller med bena så kommer hun ofte borti stumpen og det ser ut som den skal falle av hele tiden og kommer blodvann og noe veske. Jeg har kun vasket rundt med rent vann og deretter tørket, som vi ble anbefalt på sykehuset. Er det noe annet jeg bør gjøre, evt bør jeg kontakte helsestasjon for å få de til å se på den?

Jeg opplever også endel plager med kroppen min etter fødsel nå, som er helt anderledes enn sist.
Det er 7 år mellom begge svangerskapene.

Jeg kjenner at livmoren fortsatt er ganske stor, ligger veldig høyt over navel og jeg har svært lite av de såkalte etterriene som visst er vanlig. Sist trakk magen seg veldig mye tilbake på noen dager, mens nå synes jeg det går så sakte samt at det er rart at den ligger over navel. hvor lenge er det vanlig at det tar?

Jeg har også vondt i navlen, og den peker fortsatt utover selv om magen er blitt løsere og mindre. Kan jeg ende opp med utover navel nå?

Jeg var svært plaget av ødemer i svangerskapet, bena var spesielt hovne og jeg fikk store merker ved trykk. Nå etter fødselen er dette faktisk blitt mye værre. Har prøvd å drikke mye for å prøve å vanndrive.
Men det hjelper ikke, jeg synes det er vondt og frustrerende. Er det noe jeg kan gjøre eller ta for å få bort vannet?

Jeg har også veldig vondt bak i ryggen over ribbensbuene og korsrygg. Kan det hjelpe å bruke støttebelte, eller er dette ikke anbefalt.

Hvor tidlig kan man evt. starte opp igjen med trening. Kondisjon /styrke.
 
Hei og gratulerer!

Navel: det høres helt normlat ut, bare hold den tørr evt legg en kropress over hvis det blir mye drag i den.
Helestasjon: anbefaler deg å ta kontakt med de uansett for å høre om de har tilbud om helsesykepleier og jordmor hjem.
Din mage: det kan ta lang tid før den trekker seg inn, noen ganger forblir navelen slik andre ganger gjør den ikke det.
Hevelser i bena: det er gangske vanlig at det blir enda verre etter du har født men trøsten er at det går over bare tar litt lengere tid enn man ønsker. Støttestrømper, øk sirkulasjon med å gå opp og ned på tærne og tøy leggene, og ligg med bena høyere enn hjerte.
Smerter: Anbefaler ikke et slikt belte da kroppen må få lov til å trekke seg sammen selv, den har nå over kort tid endret veldig tyngdepunkt. Ligg litt på magen også.
Trening: anbefaler ikke dette med det første, etter 6 uker kan du starte med lett kjernemusklatur trening, samt begynn med bekkenbunns trening. Du kan begynne med å gå rolige turer for deretter å sakte øke tempo.

Prøv å senk skuldrene kroppen dein har akuratt gjort en fantastisk jobb ned skal få lov til å bruke tid på å komme tilbake.

Hvis blødning øker og du kjenner livmoren står høyt tar du kontakt med sykehuset.

Ønsker deg masse lykke til å håper det var til hjelp
 
Back
Topp