Ett tips til dere som har lyst på hånd og fotavtrykk av de små

Mammat4sesser

Gift med forumet
Lag trolldeig og ha den oppi en tom is boks! Ta å press hender/føtter oppi slik at det blir avstøpning! Hell i gisp og la gispen tørke! Når den er tørket tar du å fjerner troll deigen! Spray den med gull eller sølv spray. Og vips på har du kjempe fint hånd og fotavtrykk![:D] Tenkte jeg sku gjøre dette og gi bort i julegave til besteforeldre pluss at vi skal ha selv oxo! [:D]

Jaa[:)] Å takk for et godt råd [:D][:D] Det skal jeg og ta å lage i julegave [8D]

Svigermor sa at d blei mye bedre trykk hvis du lage playdoh å trykke i istedenfor trolldeig, d blir litt glattere tror eg.. ska prøve sjøl neste uke [:)]

ORIGINAL: Vugge

Ikke dumt!!

Men, hvordan lager man trolldeig?[8|]
du tar 2 kopper hvetemel med litt topp på,1 kopp salt,1 kopp vann og 1ts matolje i en bolle! Kna dette i ca 10 min til deigen er fast! Sett den så i kjøleskapet en times tid! Så kan du begynne å jobbe med den [:)]

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: Nina Madeleine

Svigermor sa at d blei mye bedre trykk hvis du lage playdoh å trykke i istedenfor trolldeig, d blir litt glattere tror eg.. ska prøve sjøl neste uke [:)]

Ikke dumt det heller!! Liker alt som er enklere[8D]
ikke dum den heller nei [:)] men,hvor får man kjøpt det da? Hobby butikk?

ORIGINAL: Sisko

Jeg kjøpte noe slike greier som man skal lage avstøping av.. Var en masse man skulle blande sammen, så blir det visst en eller anna form for leire, også stikke hånd eller fot i det.. Men det må jo være der i noen minutter, til denne massen får stivna litt.. Det er jo helt umulig.. Da må de i såfall sove sinnsykt godt... For frøkna her holder i hvertfall ikke hånd eller fot i ro i noen minutter.. Krøller jo både fingre og tær.. Det ble bare gris..

Kanskje trolldeig funker bedre...
ei jeg kjenner har gjort det med trolldeig og det ble kjempe fint! Sku ikke tro at det var hjemme laget for å si det slik. [:)]

Det høres veldig fint ut, men jeg får så dårlig samvittighet med tanke på eldstemann.. Jeg vil at ting skal være så likt som mulig, og syns det er så urettferdig hvis lillesøster har fine avtrykk fra hun var liten, og storebror ikke har noen...Han er jo 2,5 år nå, så det blir jo ikke helt det samme.. Hmm.. Flere som har dette dilemmaet?

el som vi gjør i barnehagen... [:)]kjevle ut trolldeigen...
[:)]press hånd og el fot ned i deigen
[:)]sett en sånn stor pepperkake-hjerteform rundt avtrykket
[:)]og hell gipsen oppi....
[:)]når gipsen er tørr dytter man den forsiktig ut av hjerteforma
[:)]drar av mesteparten av trolldeigen og skyller bort resten (før en ny liten tørkerunde)

[:)]før man evnt sprayer som nevnt over i gull el sølv
[:D]I bhg maler vi bare hånda/foten for å fremheve den/disse + at vi skriver Barnets navn og fx mnd+årstall avstøpninga er lagd i!!!

Uansett åssen form man bruker... anbefaler jeg å bruke varmt vann når man lager deigen...
da "smelter" saltet og deigen blir glattere sånn at furene i hånd/fot kommer bedre frem[:D][:D][:D]

ORIGINAL: Troillmor til to

el som vi gjør i barnehagen... [:)]kjevle ut trolldeigen...
[:)]press hånd og el fot ned i deigen
[:)]sett en sånn stor pepperkake-hjerteform rundt avtrykket
[:)]og hell gipsen oppi....
[:)]når gipsen er tørr dytter man den forsiktig ut av hjerteforma
[:)]drar av mesteparten av trolldeigen og skyller bort resten (før en ny liten tørkerunde)

[:)]før man evnt sprayer som nevnt over i gull el sølv
[:D]I bhg maler vi bare hånda/foten for å fremheve den/disse + at vi skriver Barnets navn og fx mnd+årstall avstøpninga er lagd i!!!

Uansett åssen form man bruker... anbefaler jeg å bruke varmt vann når man lager deigen...
da "smelter" saltet og deigen blir glattere sånn at furene i hånd/fot kommer bedre frem[:D][:D][:D]

ah smart [:D]

ORIGINAL: mammalykke2

Det høres veldig fint ut, men jeg får så dårlig samvittighet med tanke på eldstemann.. Jeg vil at ting skal være så likt som mulig, og syns det er så urettferdig hvis lillesøster har fine avtrykk fra hun var liten, og storebror ikke har noen...Han er jo 2,5 år nå, så det blir jo ikke helt det samme.. Hmm.. Flere som har dette dilemmaet?
kan jo ta hånd og fotavtrykk av han oxo [:)] han er jo ikke så stor. Jeg skal gjøre det med hun på snart 2. Mens de elste skal få lage figurer [:)] prøvde å lage figurer med nest minste,men det gikk dårlig for hun sku på død og liv spise det,noe som var veldig uaktuelt. He he

ORIGINAL: Mammat4sesser

kan jo ta hånd og fotavtrykk av han oxo [:)] han er jo ikke så stor. Jeg skal gjøre det med hun på snart 2. Mens de elste skal få lage figurer [:)] prøvde å lage figurer med nest minste,men det gikk dårlig for hun sku på død og liv spise det,noe som var veldig uaktuelt. He he

de vi lager sånne avstøp på i barnehagen er fra litt under året og opp til 3,5år blir veldig fine di også...
om storebror hos dere har store hender eller føtter kan dere evnt bare ta en hånd eller en fot...

evnt ta totten eller hånda til begge unga i samme avstøpninga... vi gjorde no alla det på farsdags gaven vi lagde i år... men var avtrykk m maling da, ikke avstøpnin... storebror hos oss malte bakgrund... oxo trykka vi på føttene til begge to når bakgrunden var tørka før vi ramma inn bilde. Kan godt legge det ut her så får dere se... kan sikkert bli knallfint i avstøpning!

Lag trolldeig og ha den oppi en tom is boks! Ta å press hender/føtter oppi slik at det blir avstøpning! Hell i gisp og la gispen tørke! Når den er tørket tar du å fjerner troll deigen! Spray den med gull eller sølv spray. Og vips på har du kjempe fint hånd og fotavtrykk![:D] Tenkte jeg sku gjøre dette og gi bort i julegave til besteforeldre pluss at vi skal ha selv oxo! [:D]

jeg presser en ramme ned i deigen..så tar jeg den vekk lager avtrykk så steiker jeg deigen avkjøler den så tar jeg rammen oppå avstøpet tetter igjen på sidene med trolldeig slik at gipsen jeg så heller oppi formen ikke renner ut..eller under rammen..lar det tørke og vips fin ramme...

hvis en skal gravere i gipsen så må en ta det før den er helt tørket..bruke nål og gravere det en vil det skal stå...

godt tips med sprayen:DD

http://www.pandurohobby.no/public/docs/pdf/vl/601821_gipsavgjutning.pdf

ORIGINAL: sicret

jeg presser en ramme ned i deigen..så tar jeg den vekk lager avtrykk så steiker jeg deigen avkjøler den så tar jeg rammen oppå avstøpet tetter igjen på sidene med trolldeig slik at gipsen jeg så heller oppi formen ikke renner ut..eller under rammen..lar det tørke og vips fin ramme...

hvis en skal gravere i gipsen så må en ta det før den er helt tørket..bruke nål og gravere det en vil det skal stå...

godt tips med sprayen:DD

http://www.pandurohobby.no/public/docs/pdf/vl/601821_gipsavgjutning.pdf
neimen ikke dum den heller [:D] blir mye prosjekt fremover nå skjønner jeg. He he [:D]

så mange gode ideer[:)][:)]

ORIGINAL: maric

så mange gode ideer[:)][:)]
mhm [:)] og jeg skal jammen teste ut alle sammen [:D]

Ja desverre [X(]

Nå er jeg sikkert kjempedum[&:] men man må vel kjøpe gips? og hvor kjøper man det?

Så mange fine ideer ja! takk!!! [:)] jeg vil og![:D] 

Jeg brukte metoden med ramme jeg og, ble superfint!! Hadde svart ramme fra Clas Ohlsson og spraya gipsen med sølvspray!

Gips kan i alle fall kjøpes på apotek 1, di har gips i løsvekt, 750gram eller 5 kilo.. Men leste på nettsidene at du må kanskje bestille d, fordi d isje e alle apotekene som har d inne..[:)]

Back
Topp