Ett steg frem..to tilbake! Noen som kan hjelpe?

Mamman til Pat/Kev

Elsker forumet
Sønnen vår var så flink til å mestre ting fysisk en periode(høsten), også psykisk. Og jeg følte at nå kunne vi snart kaste vogn, kjøpe ny juniorseng, slutte med bleie og smokk.
Men......
Nå i begynnelsen av des flyttet vi til hus, ett par timer fra der vi bodde, unna alle vi kjenner, og han sluttet i barnehage, begynner i ny 21 jan. Og Nå skal vi ha ett nytt barn i februar. Jeg gjør det jeg kan for at sønnen vår skal være klar for det, fortalt han at det kommer en liten baby, og at han skal få være storebror og hjelpe mamma med ting..osv.. Dette virker som går greit.
Men nå skal han bare bli bært, sitte på fanget når vi spiser, ihvertfall ikke gå når vi skal på tur..må sitte vogna, potta har han skrekken for nesten og smokken gidder jeg ikke prøve å ta fra han en gang. Han har hatt en periode hvor han har våknet mye på natta, og ser tilsynelatende våken ut, (nekter å ta han opp da...) Natta har roet seg, og han sover ihvertfall hele natta, men må nå ha på nattlampe. Han spiser å mye mindre..
Er alt dette fordi det har skjedd mye pga flytting, pga han skjønner han må dele pappa og mamma snart...eller er dette bare en av de mange fasene????
Og hva kan jeg gjøre?

Ok...så alt dette er mer eller mindre vanlig da.  Var redd det var jeg som hadde gjort noe galt å. Merker jo allerede nå at jeg får "dårlig" samvittighet fordi vi skal ha en ny baby, og at eldstemann må dele mamma. Dumt å ha dårlig samvittighet for noe sånt, men...er litt sånn jeg har følt.
Det begynner å roe seg litt, og jeg har funnet roen med at alle andre klarer jo dette uten for store problemer. Jeg er klar over at eldste trenger like mye oppmerksomhet, og det skal jeg nok klare. Jeg er glad jeg har fått han inn i barnehage, selv om det bare er 50%. Så kan heller dagene han er hjemme bli litt hans dager. Så er jo pappa til stede å... Nå er sønnen vår veldig mamma-gutt, men regner med det blir litt mere pappa når babyen kommer å.
Prøver å få inn rutiner på ting igjen, har blitt mye utskeielser i jula. Så dette ordner seg vel!
Takk for fine svar!

Back
Topp