Ett hunde-spm? *lang*

milla1986

Elsker forumet
Jeg har en dverg puddel. Han har vært i mitt eie i snart 7 år....
Nå det siste året har han bare blitt særere og særere..... Når vi er ute å går tur, kan han ikke møte en annen hund før han legger seg ned og smyger seg frem på magen for å "jakte" på den andre hunden.. Han er sykelig opptatt av meg, noe jeg i utgangspunktet vet er en "svakhet" med pudler. De er enmannshunder og følger med deg overalt!!
MEN nå etter jeg ble gravid synes jeg bare han har blitt enda værre... Jeg føler meg rett og slett kontrollert av han, og han passer på meg hele tiden.. Han følger meg tilåmed på do om natta, å der sitter han i halvsøvne og venter til jeg er ferdig .. Skal sies at jeg er på do sikker 7 ganger i løpet av natta!!
Problemet har blitt samboer'n, eller rettere sagt Felix som han heter (hunden assa) er ett problem for OSS. Han ligger i sofaen sammen med oss på kvelden, men så fort samboer'n rører meg eller stryker på meg så er han på plass med det samme. Og han blir skikkelig sjalu, han ser stygt på samboer'n og du ser han tydelig blir "stressa" og rådvill ...
Det toppa seg i dag når samboer'n satt å strøyk meg på magen, og Felix lå på motsatt side med hodet på låret mitt. Så glefset han etter hånda hans... Jeg ble helt sjokka!![:-] Han har ALDRI gjort det før.. Han har kun knurra til samboer'n når han har koset meg meg, eller stryki på magen min.. Vi tok han i nakkeskinnet og lempa han ut i gangen, der lå han en halvtime.. Vet ikke hvordan jeg skulle straffe han for dette.... [8|] 
Tvilen til han og babyen blir jo bare sterkere og sterkere.....

Er det noen som har noen tips eller råd? Eller hva dere ville gjort? Hvordan får jeg han til å slutte å være så sjalu? 
Føler meg som sagt kontrollert av han, og føler nesten som han er "sjefen" her i huset nå... [&:][&:]
Blitt så lei meg av oppførselen hans i det siste så tanken på å kvitte meg med han har streifet meg...[:o] Huff for en fæl settning å skrive etter 7 år som bestevenner......

Langt og rotete....... blææ[:'(]

Høres ut som lederskapproblemer[:)] min første egeneide schæfertispe var sånn fordi jeg som eier ikke var dominant nok, jeg lot henne rett og slett bli sjefen, å det kan eie stygt. Ho ble også aggressiv på folk, måtte nesten avlive henne pga oppførselen, som rett og slett var min egen skyld.
Hunden din merker nok at noe er i forandring, å dere burde gjøre forandringer for han, så ikke livet hans blir snudd på hode når babyen kommer[:)] les litt på nett om lederskap, viktige er at dere blir sjef! bestem dere når han får være i sofa, ikke la han komme på hans initiativz, kun deres. Nekt han å være med på do osv. Det er tøft i starten, vi har lagt om en del "frynsegoder" for vår hund, å jeg har hatt mye dårig samvittighet, men bedre det en farlige situasjoner[:)] lurt å begynne nå så han ikke knytter forandringene til babyen. Å husk å vær veldig konsekvent. Håper det ser seg.er så trist når det er sånn[&:] masse lykke til[:)]

Om du trenger mer konkrete tips til lederskaptrening, kan jeg sende pm i morgen, skriver på iPhone nå[:)] har kurs innenfor dette å jeg tror dere klarer å få det bra til[:)]

ORIGINAL: MilliVanilli

Høres ut som lederskapproblemer[:)] min første egeneide schæfertispe var sånn fordi jeg som eier ikke var dominant nok, jeg lot henne rett og slett bli sjefen, å det kan eie stygt. Ho ble også aggressiv på folk, måtte nesten avlive henne pga oppførselen, som rett og slett var min egen skyld.
Hunden din merker nok at noe er i forandring, å dere burde gjøre forandringer for han, så ikke livet hans blir snudd på hode når babyen kommer[:)] les litt på nett om lederskap, viktige er at dere blir sjef! bestem dere når han får være i sofa, ikke la han komme på hans initiativz, kun deres. Nekt han å være med på do osv. Det er tøft i starten, vi har lagt om en del "frynsegoder" for vår hund, å jeg har hatt mye dårig samvittighet, men bedre det en farlige situasjoner[:)] lurt å begynne nå så han ikke knytter forandringene til babyen. Å husk å vær veldig konsekvent. Håper det ser seg.er så trist når det er sånn[&:] masse lykke til[:)]

Signerer! Kjøpe hundeviskeren sesonger. Der får du masse tips og triks. Han tar seg av flere like tilfeller.
Husker spesielt godt en med en chiuahua som var veldig lik din hun i oppførsel.
Men når matmor forandret måten hun håndterte det på, ble alt myyye bedre!
En hund forstår ikke konsekvenser i det lange drag.
Beste er å ta det med en gang, vise med lyd og en lett dytt.

Lykke til[:)]

Huff det hørtes ikke bra ut nei. Her må det nok tiltak før babyen kommer, men sikkert ikke lett å finne den riktige teknikken, jeg ville prøvd å finne ut noe på nett, og hundeviskerens programmer er heller ingen dum ide.
Jeg har også hund, "mammas jente" hun er 13 i mars, og veldig knyttet til meg, har også merket forandring på henne etter jeg ble gravid, men heldigvis ingen agressiv. Bare at hun vil ha enda mere kos enn før, og helst være med meg over alt. Hun reagerer også når samboeren min kysser meg, men var med å prøve å få være med, stiller seg opp på golvet på siden av oss, og prøver å presse seg inn i midten. Men aldri noe knurring, bjeffing eller biting her.
Men kommer selvfølgelig til å være oppmerksom når babyen kommer uansett, det er et dyr, og du kan aldri 100 % stole på dem, selv om de er verdens snilleste. Kommer feks ikke til å legge babyen ned på golvet og la henne være alene med Dina.
Fikk tips av noen andre som har hund, de sa ta med tøy fra babyen hjem fra sykehuset, og la hunden få lukte på det. Når du kommer hjem sett deg ned å kos med hunden en stund, så sett deg ned med babyen og la hunden kjenne luktet av den. Vi skal prøve å gjøre det sånn iallfall, og jeg håper virkelig at det går fint, for Dina betyr så mye for meg. Men det er klart babyen er viktigst så blir hun aggresiv kan vi jo ikke ha henne lengre.
Håper virkelig det ordner seg med deg og hunden din, tror det viktigste er at du får tilbake kontrollen, at den skjønner hvem som er sjefen.
Lykke til :)

Om du trenger mer konkrete tips til lederskaptrening, kan jeg sende pm i morgen, skriver på iPhone nå[:)] har kurs innenfor dette å jeg tror dere klarer å få det bra til[:)]

Sender du til meg og???

Vi har mye samme problem! Har hatt en time hos adferdsterapeut, og har rett og slett fått beskjed om å sette mer grenser for hunden. Så nå får hun ikke komme i sofaen uten at vi innviterer henne opp. Hun må jobbe for å få godbit. Skal jeg på do, så må jeg med litt streng stemme be henne bli i kurven sin. Hun får ikke lov å bli med over alt. Etter 3 uker ser vi allerede positiv bedring.

Jeg hadde det samme problemet når jeg fikk mitt første barn. En lhasa apso, kjempe søt å snill, men han knurra å glefsa etter mannen min, men godtok barnet.
Jeg gav han vekk til en enslig og der har han det kjempe bra, fant ut at han var en enmanns hund. Kunne liksom ikke stole helt på ham når han viste de sidene til mannen, for de kan være ganske lurne når du snur ryggen til så er di kanskje ikke like snille mot barnet som en kanskje tror.
Vanskelig situasjon, men ikke så kjekt å alltid gamble på det, når det kan gå så galt om det skulle skje noe [&:]

Som flere sier her så trengs det strengere lederskap fra din/deres side.

Jeg ville begynt med å ikke la han ligge i sofaen og vokte dere. Ned på gulvet med han! [;)]
Også enkle ting som la han sitte før mat, gå sist ut dør, sist uta av bilen osv.

ORIGINAL: milla1986

Jeg har en dverg puddel. Han har vært i mitt eie i snart 7 år....
Nå det siste året har han bare blitt særere og særere..... Når vi er ute å går tur, kan han ikke møte en annen hund før han legger seg ned og smyger seg frem på magen for å "jakte" på den andre hunden.. Han er sykelig opptatt av meg, noe jeg i utgangspunktet vet er en "svakhet" med pudler. De er enmannshunder og følger med deg overalt!!
MEN nå etter jeg ble gravid synes jeg bare han har blitt enda værre... Jeg føler meg rett og slett kontrollert av han, og han passer på meg hele tiden.. Han følger meg tilåmed på do om natta, å der sitter han i halvsøvne og venter til jeg er ferdig .. Skal sies at jeg er på do sikker 7 ganger i løpet av natta!!
Problemet har blitt samboer'n, eller rettere sagt Felix som han heter (hunden assa) er ett problem for OSS. Han ligger i sofaen sammen med oss på kvelden, men så fort samboer'n rører meg eller stryker på meg så er han på plass med det samme. Og han blir skikkelig sjalu, han ser stygt på samboer'n og du ser han tydelig blir "stressa" og rådvill ...
Det toppa seg i dag når samboer'n satt å strøyk meg på magen, og Felix lå på motsatt side med hodet på låret mitt. Så glefset han etter hånda hans... Jeg ble helt sjokka!![:-] Han har ALDRI gjort det før.. Han har kun knurra til samboer'n når han har koset meg meg, eller stryki på magen min.. Vi tok han i nakkeskinnet og lempa han ut i gangen, der lå han en halvtime.. Vet ikke hvordan jeg skulle straffe han for dette.... [8|] 
Tvilen til han og babyen blir jo bare sterkere og sterkere.....

Er det noen som har noen tips eller råd? Eller hva dere ville gjort? Hvordan får jeg han til å slutte å være så sjalu? 
Føler meg som sagt kontrollert av han, og føler nesten som han er "sjefen" her i huset nå... [&:][&:]
Blitt så lei meg av oppførselen hans i det siste så tanken på å kvitte meg med han har streifet meg...[:o] Huff for en fæl settning å skrive etter 7 år som bestevenner......

Langt og rotete....... blææ[:'(]

Hei[:D]
Sniker litt fra nov.

For det første er det ikke uvanlig at hunder kan bli mer "innpåslitne" når du er gravid, for de kan skjønne at du er det og deres innstinkt er da at du må passes ekstra godt på[:D] Har det akkurat slik her også[:D]

Dette er ikke vondt ment, men at han har så kontroll over dere er rett og slett manglende lederskap fra deres side.. Det er ingen vits å tro at det ikke skal gå bra med baby i hus, men dere må forandre deres holdning ovenfor hunden nå..
Dere må være konsekvente på hva dere mener er greit og ikke..
Det hjelper ikke bare å si rolig nei eller fy, du må være sinna i stemmen eller så tar han dere ikke alvorlig..
Dette høres kanskje litt drastisk ut, men dra i butikken å kjøp en flaske med sitron(sånn du kan klemme på).
På lydighetskursene vi har vært på lærte vi å bruke sitronsprut i ansiktet, som en straff for ting som ikke var lov..
Det er ikke farlig for hunden å få sitron i anisktet/øynene, er bare veldig ubehagelig..
Vi har en ekstremt sta og egen rase her hjemme, har til og med 2 av de og sitron er det eneste som har funket for oss.. Jeg synes det er bedre at de får en liten sitron sprut i ansiktet enn at jeg skal fysisk ta de..

Visst dere ikke får det helt til, så ta dere et lydighetskurs nå mens dere fortsatt har baby i magen og ikke i hus..
Håper dere finner ut av det og at hunden godtar babyen

Masse lykke til[;)]

Little Miss: Jeg er ikke enig med deg ang sitronsprut i denne settingen.....[&:]

Tusen takk for alle svar!

Jeg er fullstendig klar over at det er jeg som har "formet" han slik... Og det har vel mer eller mindre gått opp for meg nå det siste døgnet, etter MYE tenking om gårsdagens hendelse...
Jeg har jo dulla og dalla med han som ett barn, og egentlig er det jo latterlig.. Og jeg får dårlig samvittighet når han ikke får være i sofaen, og jeg får dårlig samvittighet av å bruke en streng stemme på han.... Ja jeg er ærlig å sier det som det er!
Jeg har lest en del rundt på nett ang puddel rasen. Og jeg ramlet inn på ett puddel forum, hvor det var mye snakk om hvordan puddelen er mot eieren... Samtlige av de som skrev der inne sa at puddler er enmannshunder, de knytter seg veldig til eieren, og de følger med deg HELE tiden, på kjøkkene, på do, og vil helst ligge ved siden av deg i sofaen og i sengen. Jeg fikk forståelse for utifra det jeg leste den gangen at dette bare var normalt hos en puddel. Så har på en måte tatt til takke med at jaja han er bare avhengig av meg.....
Men som sagt etter hendelsen i går så fikk det virkelig til å sperre opp øynene. For han har KUN knurra litt til sambo, hadde aldri i min villeste verden forestilt meg at HAN skulle prøve å bite samboer'n.
Han har forøvrig ikke fått lov å ligget i sofaen verken i går eller i dag. Og ser ut som han synes det er helt greit. Han har ikke prøvd å hoppe opp heller.....

Er sint og skuffet på han, ja faktisk sånn skikkelig skuffa....... Kanskje det høres rart ut men..

Pappa vil gjerne ta han over, og jeg har vurdert det veldig nå siste døgne.... Men vil gjerne ha flere tips om noen vil komme med det [:)]

Jeg vil veldig gjerne ha en PM MilliVanilli med konkrete tips[:)] Lettere å fortelle litt mer om atferden hans på PM også, og få konkrete tips ut ifra det.. For er en del andre ting som jeg ikke nevnte i innlegget.

ORIGINAL: Kristine79

Little Miss: Jeg er ikke enig med deg ang sitronsprut i denne settingen.....[&:]

Selvfølgelig skal du få lov til det, jeg kom kun med et tips som har funket for oss[:)]

Jeg må bare komme med egne erfaringer her.

Når jeg venta storebror, hadde jeg en svær shæfer. Han var i utgangspunktet mest knyttet til samboeren min.
Men når jeg ble gravid snudde den helt om. Var helt fullstendig i hælene på meg hele dagen og ikke minst natta.
Han nektet å gå en meter tur hvis jeg ikke ble med. Samboer prøvde å lure han med seg uten meg,
men han luktet lunta[:D]
Han låg utenfor dusjen og venta på meg til jeg var ferdig å dusje. Passa på meg om natten.

Det sises at hann hunder ofte passer på damene i familien når de går gravide. Selv om det var litt slitsomt til tider, syns jeg igrunn det var utrolig søtt.
Og det var bare under graviditeten. Ordna seg etterpå[:D][:D]

Håper det går bra med din også.

Back
Topp