Eller sett fra en annen vinkel: Hvordan kan du ha dårlig samvittighet for å være glad for de tre miraklene du har hos deg? For de trenger deg, og de trenger en mamma som ikke bare er trist og lei seg. Og de fortjener ikke at du har dårlig samvittighet for at du er glad, for de er akkurat like mye verdt som barnet du mistet. Og det at du er glad og i lykkerus for det nye, lille livet som nettopp har kommet til verden, betyr ikke at du var mindre glad i det lille englebarnet ditt. Du har lov til å sørge over ham også, uten å få dårlig samvittighet. Jeg vet ikke hvor gamle de to eldste barna dine er, men inkluder dem gjerne. Fortell dem at du er litt lei deg nå, at du tenker på at nå skulle han ha vært 1 år. Barn sørger på en annen måte enn voksne, men jeg tror ikke det gjør noe om de blir inkludert i de voksnes sorg, så lenge det ikke tar overhånd. Så lenge de vet at de er like høyt elsket som lillebroren var. Jeg forstår at det er vanskelig å tenke slik, jeg har nylig vært i en tøff periode selv, og har det fortsatt ganske tøft. For et halvt år siden fikk vi tvillinger, vi mistet den ene. Det er utrolig tøft og vanskelig å oppleve den største sorgen og den største gleden på samme tid. Men jeg kan ikke ha dårlig samvittighet for at jeg er glad for at den ene overlevde. Vi har også to barn til, i barnehagealder. De har vært veldig opptatt av at vi fikk to babyer, og hun blir ofte nevnt, både av barna og av meg, når det faller seg naturlig. Håper du får bukt med den dårlige samvittigheten din, for det skal du virkelig ikke ha. Du har lov til å være glad! Og du har lov til å sørge. Uten dårlig samvittighet. Men jeg vet det er vanskelig, veldig vanskelig, å ha to så sterke, motstridende følelser på samme tid.