Ett egg og tvillinger??

Star1978

Gift med forumet
Assistert-jentene
Bare ren nyskjerrighet fra meg :p
Fant ikke noe på nett nemmelig, så da spørr jeg dere her,
Men kan det og bli tvillinger ved innsett av 1 egg ved ivf forsøk? :rolleyes:
Har noen av dere her inne fått det?
Og sjangsen for det er vell veldig små da?

Ja det kan skje, tror det er ca samme sjanse som naturlig, bittelitt høyere sjanse ved icsi. Pgs og assisted hatching har jeg forstått at øker sjansen betraktelig. Husker ikke helt tallene, men det er ikke en stor sjanse uansett da, vil anta det fortsatt er sånn typ.. 1-2%(kanskje 3%?) sjanse uansett. Vanskelig å finne tall da de klinikkene som melder inn dette ofte er de som setter inn mange egg på en gang.

Jeg vil tru det omtrent er som vanlig sjanse for eneggede tvillinger. To egga kan det ikke bli.

Er visst litt høyere sjanse for eneggede tvillinger ved prøverør sier min gyn, og da spesielt ved innsett av blastocyst. Vet ikke hvorfor, men han nevnte nå på det.

Icsi så er det sjangser for det vet jeg iom at dem kan jo få 2 manneceller i det egget :) den sjangsen måtte vi også bare ta fikk vi beskjed om da vi gjorde det grunnet få egg. Kjør på sa vi siden to gjør jo at man blir fortere ferdige sikkert ;)

Lykke til hvor enn du er i prosessen ❤️

Bare ren nyskjerrighet fra meg :p
Fant ikke noe på nett nemmelig, så da spørr jeg dere her,
Men kan det og bli tvillinger ved innsett av 1 egg ved ivf forsøk? :rolleyes:
Har noen av dere her inne fått det?
Og sjangsen for det er vell veldig små da?
Jeg opplevde det i fjor. Hadde ICSI, ett egg inn, to fostersekker på tul (uke 8), men mistet den ene tvillingen tidlig (uke 6).

En kan jo se om det blir en-eggantvillinger fra blastocyst stadiet. Har noen fått tilbake en blastocyst som hadde tvillingkarakter overført til nå ved IVF?

En kan jo se om det blir en-eggantvillinger fra blastocyst stadiet. Har noen fått tilbake en blastocyst som hadde tvillingkarakter overført til nå ved IVF?
Kan man? Så kult da :)
Jeg hadde innsett av 3 dgrs.

Jeg kjenner i alle fall en som satte inn to egg. Og har trillinger. To er eneggede og den tredje er bare seg selv

Jeg har forstått det sånn at de ikke setter inn embryo hvor de mistenker at det er i ferd med å dele seg, men at det absolutt ikke alltid kan sees på embryo ved blastocytt-stadie.

Jeg har forstått det sånn at de ikke setter inn embryo hvor de mistenker at det er i ferd med å dele seg, men at det absolutt ikke alltid kan sees på embryo ved blastocytt-stadie.
Av nysgjerrighet, vet du hvorfor gjør de ikke det? Er det noen annen risiko forbundet med at det er blasto på vei til på vei til å dele seg, kontra å sette inn to to/tre dgrs?

Av nysgjerrighet, vet du hvorfor gjør de ikke det? Er det noen annen risiko forbundet med at det er blasto på vei til på vei til å dele seg, kontra å sette inn to to/tre dgrs?

Tja. Det vet jeg ikke sikkert. Det er jo ikke ønskelig med flerlingsvangerskap. Så innsett av flere embryo handler primært om å øke sjansen for at ett fester seg. I Norge er man jo derfor veldig restriktive med innsett av to blastoer, for det er jo høyere sjanse for flerlinger da enn innsett av to todagers eller tredagers.

Svangerskap med eneggede tvillinger regnes vel også som høyere risiko enn toeggede tvillinger.

Men jeg vet ikke sikkert. Det er kanskje også vanskeligere å vurdere kvaliteten på et embryo som er i ferd med å dele seg. De vil jo sette inn embryo de har stor tro på.

Mine umiddelbare tanker. Jeg vet ikke, men mener jeg har lest at de ikke setter inn embryo som ser ut som det deler seg i to. (Og at jeg har lest det ett sted betyr jo heller ikke at alle klinikker følger samme prinsipp.)

Jeg tok opp det med gynekologen. Han bare smilte til meg og ristet på hode når jeg nevnte tvillinger. Ikke noe større sjans enn normalt å få d sa han. Men mannen og bestekompisen hans har drømt at vi får tvillinger. Så smule nervøs!!!

Icsi så er det sjangser for det vet jeg iom at dem kan jo få 2 manneceller i det egget :) den sjangsen måtte vi også bare ta fikk vi beskjed om da vi gjorde det grunnet få egg. Kjør på sa vi siden to gjør jo at man blir fortere ferdige sikkert ;)

Lykke til hvor enn du er i prosessen ❤️

Går det an ved ICSI? Jeg leste for ikke lenge siden at sannsynligheten for blæremola var mindre ved ICSI enn ved IVF eller vanlig befruktning, nettopp fordi man ved ICSI var sikker på at ikke to sædceller befruktet egget. To sædceller øker nemlig faren for blæremola. Trodde ikke det var mulig ved ICSI?

Visste ikke at det var mulig å få tvillinger på den måten en gang (to sædceller, ett egg). Men i følge google er da resultatet semi-identiske tvillinger. Fascinerende!

Jeg tok opp det med gynekologen. Han bare smilte til meg og ristet på hode når jeg nevnte tvillinger. Ikke noe større sjans enn normalt å få d sa han. Men mannen og bestekompisen hans har drømt at vi får tvillinger. Så smule nervøs!!!

Da har ikke gynekologen oppdatert seg helt. Det er en økt risiko for tvillinger, men det er ikke noen stor sannsynlighet likevel. :) Mange studier om dette.

Går det an ved ICSI? Jeg leste for ikke lenge siden at sannsynligheten for blæremola var mindre ved ICSI enn ved IVF eller vanlig befruktning, nettopp fordi man ved ICSI var sikker på at ikke to sædceller befruktet egget. To sædceller øker nemlig faren for blæremola. Trodde ikke det var mulig ved ICSI?

Visste ikke at det var mulig å få tvillinger på den måten en gang (to sædceller, ett egg). Men i følge google er da resultatet semi-identiske tvillinger. Fascinerende!

Vanlig ivf er vanlig befruktning.. tvillinger forekomme jo ved uansett hvilken måte dem gjør det på. Jeg kan bare snakke for meg å det jeg har hørt fra folk som har erfart det selv.. så jo det kan skje. Kunstig befruktning i seg selv øker sjangsen for tvillinger.. men blæremola vet jeg ingenting om.

Vanlig ivf er vanlig befruktning.. tvillinger forekomme jo ved uansett hvilken måte dem gjør det på. Jeg kan bare snakke for meg å det jeg har hørt fra folk som har erfart det selv.. så jo det kan skje. Kunstig befruktning i seg selv øker sjangsen for tvillinger.. men blæremola vet jeg ingenting om.

Ja men nå tenkte jeg på det du sa om ICSI og at to sædceller kan settes i egget. Er det mulig? Som sagt har jeg lest at det ikke skjer ved ICSI, og nettopp derfor er sjansen for bl.a. blæremola mye lavere (og følgelig også sjansen for semi-identiske tvillinger). Jeg vil tro klinikkene har ganske god kontroll på at det bare settes en sædcelle inn i egget?

Ja men nå tenkte jeg på det du sa om ICSI og at to sædceller kan settes i egget. Er det mulig? Som sagt har jeg lest at det ikke skjer ved ICSI, og nettopp derfor er sjansen for bl.a. blæremola mye lavere (og følgelig også sjansen for semi-identiske tvillinger). Jeg vil tro klinikkene har ganske god kontroll på at det bare settes en sædcelle inn i egget?

Jo, kan hende jeg husker dårlig icsi er å plukke en og en ut ja.. stemmer det. Beklager feilen der :) vet ikke helt hvor jeg er hen av og til :p

Back
Topp