Ett åring - oppdragelse og temprament.

titei1

Andre møte med forumet
Jeg har ei jente på ett år. Hun er i utganspunktet en frisk jente som er som de fleste ettåringer i utvikling.
Hun har en ekstremt vilje, er meget bestemt og ganske stri. Når hun blir sint så synes jeg hun har fakter som likner en ekstrem trassete to åring.
Jeg synes at det er bra med bestemte og viljesterke barn, og personligheten er jo der. Samtidig reagerer jeg veldig på oppførselen når hun slår seg vrang. Det er ingen ting som fungerer for å roe henne ned, hun hiver hva enn hun har i hendene, og blir helt rebelsk.
Vi prøver å vende av henne med amming om natten ( ammer en gang ved fire fem tiden) Jeg har vendt av min firåring når han var baby, og ja, det er en par dager med hyling og skriking, men jeg har aldri hørt på makan med minste jenta. Hun blir så rebelsk at det er helt forferdelig. Og hun gir seg ikke. Hun kan holde på time etter time om ingen setter en stopper for det. Det er ikke mulig for oss å vende av når hun er sånn. Vi jobber begge to, har en firåring som også trenger søvn, og ikke minst henne selv. Hun er generelt dårlig på å sove om dagen også. Dette gjør at det er mye surving dagen igjennom som resulterer i at hun slår seg vrang.
Mitt sprøsmål er:
- Gode tips tas mot med stor takk
- Hva slags oppdragelse kan man bruke på de som er så små. Hun må jo få grenser når hun er slik. Tempramentet kan endre seg når hun blir større, men mener vi må legge en list allerede nå for hva som er lov og ikke.
- Jeg har vært inne på tanken for at det kan være noe annet som plager henne i og med at søvnen er dårlig og humøret de siste 2 mnd ikke har vært på topp. Har vært innom tanken på alternativ behandling. Har noen erfaring med noe som fungerer og gir de små mer ro, harmoni og bedre søvn.

Ellers tar jeg som sagt i mot alle tips. Jeg vil bare jenta mi det aller beste, og det kan ikke være noe godt for henne og ha det slik heller.
Personlighet, alder, vilje og temprament spiller inn, men synes det er viktig med god oppdragelse og ikke minst at barna har det bra!

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese!

Eg har egentlig ikkje et godt svar, men siden du allerede tenker i dei baner at nåke anna kan plage ho,
så kanskje du kan få ho sjekka av en manuellterapeut?

Her er det mykje grining, nattlig raseri og lite soving på dagen i perioder når ho har låsninger (ho har Kiss/Kidd).
men ting ordner seg etter en tur til manuellterapeut.

Lisja her er et år og.

venninnen min har en gutt som er helt lik. klikker helt, skiker hyler, han sitter til å med å dunker hodet sitt mot noe om han klikker [8D]
når hun skulle slutte med amming om natten så klikket han også helt. meeeen man MÅ bare være bestemt å ha noen døgn "søvnløse". etterhvert skjønner hun jo at hun ikke ikke får mere pupp, men hver gang dere gir dere skjønner jo hun at hun kan skrike til hun får det hun vil ha [:)][;)]

ORIGINAL: LittleJ.

venninnen min har en gutt som er helt lik. klikker helt, skiker hyler, han sitter til å med å dunker hodet sitt mot noe om han klikker [8D]
når hun skulle slutte med amming om natten så klikket han også helt. meeeen man MÅ bare være bestemt å ha noen døgn "søvnløse". etterhvert skjønner hun jo at hun ikke ikke får mere pupp, men hver gang dere gir dere skjønner jo hun at hun kan skrike til hun får det hun vil ha [:)][;)]

Ja, du har helt rett. Vi har desverre ikke vært like konsekvente denne gangen som med den elste.
Det er det eneste som fungerer, men blir jo nesten litt redd for henne når hun blir som hun blir. Men, nå må det tas uansett. Som du sier, så må en belage seg på noen søvløse netter og tenke på at det snart er over :)

ORIGINAL: Villemoen

Eg har egentlig ikkje et godt svar, men siden du allerede tenker i dei baner at nåke anna kan plage ho,
så kanskje du kan få ho sjekka av en manuellterapeut?

Her er det mykje grining, nattlig raseri og lite soving på dagen i perioder når ho har låsninger (ho har Kiss/Kidd).
men ting ordner seg etter en tur til manuellterapeut.

Lisja her er et år og.

Ja, det tipset skal jeg ta med meg.  Tusen takk!

ORIGINAL: titei1

ORIGINAL: LittleJ.

Ja, du har helt rett. Vi har desverre ikke vært like konsekvente denne gangen som med den elste.
Det er det eneste som fungerer, men blir jo nesten litt redd for henne når hun blir som hun blir. Men, nå må det tas uansett. Som du sier, så må en belage seg på noen søvløse netter og tenke på at det snart er over :)

Uff ja, er ikke lett når de skriker sånn [X(]
Etter hun hadde sluttet å amme han lille om natten måtte han på eget rom også, for om han sov på samme rom å luktet melken å IKKE fikk så KLIKKET han som om han skulle være besatt!! måtte ha hørt det på mils avstand [8D] så er lurt at mannen tar seg av å trøste om natten når dere skal venne av, men det vet du nok [:D][:)]

Min 1åring er lik[:D] Hun ble 1 i August. Jeg tror kanskje det kan ha noe med at hun (min altså) har en storesøster som bare er 13mnd eldre enn henne og krever en del oppmerksomhet. 1åringen har ikke så mye språk så hun lugger, slår, klyper, klorer (heldigvis biter hun ikke), når storesøster står i veien. Akkurat nå slo hun storesøster i hodet med en skje.. Jeg er veldig streng og setter hun et annet sted og forteller hun at det ikke er lov, for det gjør vondt. Så får hun komme tilbake når hun har roet seg ned, for hun "klikker i vinkel".
Jeg har også spurt om råd, bla av mamma som er barn og ungdomsarbeider og har jobbet i bhg i snart 20 år med 1-2-3åringer. Hun sier jeg må sette grenser og at jeg velger mine egne kamper med henne. For eks: Når hun tuller ved matbordet og kaster mat på gulvet, så tar jeg hun ned fra stolen. Så når hun har roet seg igjen, får hun komme opp og da gjør hun ikke det flere ganger (før neste måltid vel og merke)

ORIGINAL: Stine!

Min 1åring er lik[:D] Hun ble 1 i August. Jeg tror kanskje det kan ha noe med at hun (min altså) har en storesøster som bare er 13mnd eldre enn henne og krever en del oppmerksomhet. 1åringen har ikke så mye språk så hun lugger, slår, klyper, klorer (heldigvis biter hun ikke), når storesøster står i veien. Akkurat nå slo hun storesøster i hodet med en skje.. Jeg er veldig streng og setter hun et annet sted og forteller hun at det ikke er lov, for det gjør vondt. Så får hun komme tilbake når hun har roet seg ned, for hun "klikker i vinkel".
Jeg har også spurt om råd, bla av mamma som er barn og ungdomsarbeider og har jobbet i bhg i snart 20 år med 1-2-3åringer. Hun sier jeg må sette grenser og at jeg velger mine egne kamper med henne. For eks: Når hun tuller ved matbordet og kaster mat på gulvet, så tar jeg hun ned fra stolen. Så når hun har roet seg igjen, får hun komme opp og da gjør hun ikke det flere ganger (før neste måltid vel og merke)

Det skal vi prøve her også. Selv om de klikker så lærer de at det ikke er lov. Takk for tips!

Back
Topp