Ettåring som våkner manger ganger hver natt

Tøysekoppen

Betatt av forumet
Februarlykke 2022❄️
Noen som har erfaringer med dette, og eventuelt kan si noe om hva som har hjulpet, eller hvor lenge det varte for dere?
Her våkner mini flere ganger hver natt, og er ofte våken i 1-2 timer en av gangene. Håper det er en fase som snart går over :dead:
 
Mine har hatt flere sånne perioder, og jeg husker ikke helt hvorfor eller hvordan det har gått over. Minste fikk riktig medisin mot refluks og mageproblemer, så det hjalp. Eldste hadde gjerne fem timer våken i strekk da han akkurat var blitt storebror, men det gikk seg til etter noen måneder. Ellers hender det de har hylt uten å egentlig være våkne, så da måtte vi ta dem opp, gå til et annet rom, vekke dem og så legge dem igjen. Eldste hadde en periode med nattskrekk, det han så våken ut men vi fikk ingen kontakt. Da fikk vi veiledning på helsestasjonen, mener vi bare ventet til det ga seg.
Håper det er en kortvarig fase hos dere :) det har skjedd flere ganger her uten god grunn også :)
 
Desverre normalt. Kan pågå til barnet er i 4 årsalderen.
Her bedret det seg gradvis fra 1 til 2,5 år. Men fortsatt er det oppvåkninger.
Kan si det er gøy på nattestid med 3 barn mellom 1 og 2, 5 år :wacky:
 
Last edited:
Jenta her er to år og vokner fremdeles mye på natt. Hun er heldigvis ikke så lenge våken om gangen og legger seg stort sett greit til igjen. At vi samsover hjelper, for ofte er hun våken en stund men aksepterer å ligge i senga å bli holdt rundt mens vi slumrer:) hadde nok ikke funket like godt om vi ikke samsov. Og det er også grunnen til at vi fremdeles gjør dette:)
 
Takk for svar alle :happy: om ikke annet, så er det greit å vite at vi er flere som sliter litt om nettene :rolleyes:
 
Noen som har erfaringer med dette, og eventuelt kan si noe om hva som har hjulpet, eller hvor lenge det varte for dere?
Her våkner mini flere ganger hver natt, og er ofte våken i 1-2 timer en av gangene. Håper det er en fase som snart går over :dead:

Hadde en sånn fase fra ca 11 mnd til 14,5 mnd. Meld noen bedre netter/uker innimellom.
Var våken mange ganger, iblant lenge om gangen og nekta å sove etter aller seneste 0500, en sjelden gang 05.30 :hilarious: gikk over da 4 hjørnetenner og 4 jeksler kom ut.
 
Nå er min 2,5 år og sover ofte 11-12 timer i strekk uten å våkne, hver natt
Det blir bedre ja :) ❤️
 
Hadde en sånn fase fra ca 11 mnd til 14,5 mnd. Meld noen bedre netter/uker innimellom.
Var våken mange ganger, iblant lenge om gangen og nekta å sove etter aller seneste 0500, en sjelden gang 05.30 :hilarious: gikk over da 4 hjørnetenner og 4 jeksler kom ut.

æsj her har alle tenner kommet ut men ingen endring etterpå, jaja får smøre oss med tålmodighet tror jeg:) det kan jo ikke vare for altid eller det vil si, det går nok over, men sommin søster sier, «bare vent til hun kommer i tennårene, da starter en helt ny periode med nattevåk:hilarious:»
 
æsj her har alle tenner kommet ut men ingen endring etterpå, jaja får smøre oss med tålmodighet tror jeg:) det kan jo ikke vare for altid eller det vil si, det går nok over, men sommin søster sier, «bare vent til hun kommer i tennårene, da starter en helt ny periode med nattevåk:hilarious:»

Sov ikke gjennom nettene med en gang da, bare våknet 1-3 ganger fremfor 15, og sov til 6-6.30 :p vil si det ble ordentlig bedre rundt 2årsdagen i januar.
Men ja, det må jo ordne seg til slutt :joyful:
 
Vi kjøpte ei klokke som lyser rødt når det er natta, funker fjell her i huset. Nå var gutten min 2,5 år når vi skaffet denne klokken, men han våknet også flere ganger i løpet av natta. Fra 8 måneder til han var 2,5 så var jeg alene med han og prøvde alt mulig, uten at noe fungerte. Det endte med at jeg ble så utslitt at jeg stod opp ved første oppvåkningen, la meg ved siden av han og sov sammen med han i noen timer.
Våknet av diverse vondter i kroppen, så vil ikke egentlig anbefale det, tenker mer at i tøffe perioder, så gjør man det som viser seg å fungere. Det er en periode, så går det over.

Mange sverger til å dempe belysning 1-2 timer før leggetid, samt å lage en rolig atmosfære uten å bruke mobil/tv/andre former for skjerm. Fikk liksom aldri det til helt her, men kanskje verd ett forsøk :happy:

Ps: her så hjalp det ofte å få ei skive (eventuelt flaske melk) i senga, da han gjerne var sulten når han lå våken så lenge.
 
Back
Topp