Etnisk norsk

• Trådstarter Trådstarter Kickie
  • Opprettet Opprettet
Jeg ser på etnisk norske som barn av norsk mor og norsk far... Dermed er ikke jeg ETNISK norsk i og med at pappan min er fra Chile... Ingenting galt i det vel? Jeg er født i norge og har norskt statsborgerskap, men er fortsatt ikke etnisk norsk, uten at jeg ser på det som noe negativt..

Hvis jeg ikke husker feil kom denne "problemstillingen" opp da det var snakk om etnisk norske vs ikke-etniske skolebarn.
Altså antall etniske norske barn ved de forskjellige Osloskolene.

ORIGINAL: Pijah

Jeg stusser mest på at dere velger vg som kilde til definisjon..
[8D]

Grunnen til at jeg brukte vg som kilde til definisjon, var fordi de hadde veldig mange saker om steder i Oslo hvor det nå var blitt så få etnisk norske. Så jeg ble nysgjerrig på hvordan de definerte disse etniske norske siden google ikke klarte å gi meg et klart svar på dette.

Jeg finner ingen klar definisjon på etnisk norsk, men om noen har klart å finne det vil jeg gjerne opplyses.

Mitt mål var å belyse at det å ikke være etnisk norsk betyr ikke nødvendigvis at du ikke er fra Norge.

ORIGINAL: Dollface

men hva med et barn hvis mor er halvt norsk og halvt annet land, og far er halvt norsk og halvt det samme landet som mor?

Hva blir barnet da?

Hehe, det må gudene vite.

ORIGINAL: Mrs Lutz

det er min definisjon også. trodde det var helt selvsagt jeg. etnisitet og nasjonalitet er to forskjellige ting.

Så siden min samboer er født i Colombia, er vesla mi ikke etnisk norsk? Selv om far har vokst opp i norge, i norsk familie, med norsk kultur og språk?

Sier hun er norsk jeg. Hun er jo det. Biologisk sett så er hun halvt colombiansk, men ellers helt norsk.

ORIGINAL: Bare Kari

Så siden min samboer er født i Colombia, er vesla mi ikke etnisk norsk? Selv om far har vokst opp i norge, i norsk familie, med norsk kultur og språk?

Sier hun er norsk jeg. Hun er jo det. Biologisk sett så er hun halvt colombiansk, men ellers helt norsk.

For meg er like norsk som meg og deg.
Men i følge VG er hun ikke etnisk norsk. Det å ha norsk statsborgerskap og det å være etnisk norsk er to forskjellige ting.

Så ifølge vg så er ikke jeg etnisk norsk jeg da? Siden jeg er født i Sverige. Selv om både min mor og far er norske.

ORIGINAL: Kickie

ORIGINAL: Bare Kari

For meg er like norsk som meg og deg.
Men i følge VG er hun ikke etnisk norsk. Det å ha norsk statsborgerskap og det å være etnisk norsk er to forskjellige ting.

Haha! Jaja[8D]

ORIGINAL: Lille Rosin

Så ifølge vg så er ikke jeg etnisk norsk jeg da? Siden jeg er født i Sverige. Selv om både min mor og far er norske.

For meg er du det, hvis din mor og din far er født i norge av norske foreldre. For meg har det ikke noe med hvilket land du er født i, men hvilket land dine foreldre kommer fra...

Og der motsa jeg meg selv, hehe[8D]

Var ikke lett detta her altså..

ORIGINAL: Mrs Lutz

det er min definisjon også. trodde det var helt selvsagt jeg. etnisitet og nasjonalitet er to forskjellige ting.

Jeg fortsår ikke hva som er så vanskelig å forstå med dette jeg...
Om et barn vokser opp med en stefar som er angolsk (bare et eksempel) og en mor som er norsk,vil jo ikke det være mulattbarn.På samme måte som det å vokse opp i et land har null med "rase" å gjøre. Et japansk menneske vil like fullt være japansk om det er vokst opp i USA,og med en foreldre av hvert så vil det jo bli en blanding av to etniske raser. Er jo ikke negativt av den grunn...

Altså,etnisk opprinnelse.

Back
Topp