Etnisk norsk

• Trådstarter Trådstarter Kickie
  • Opprettet Opprettet
K

Kickie

Guest
Det er så mange som snakker om det å være etnisk norsk, men er det noen som vet hvordan man definerer etnisk norske?

Det er ikke så lett å finne ut av.

En leser av denne bloggen ( http://hannej.blogspot.com/2010/08/kunsten-vre-norsk-i-norge.html )har tatt kontakt med vg for å finne ut hvordan de definerer etnisk norske i sine saker, og her er svaret hun fikk:

”Jeg har definert ikke etnisk norske som barn født i et annet land enn Norge, eller barn av foreldre født i et annet land enn Norge”.
Hmmm, tenkte jeg. Og sendte et nytt spørsmål; Holder det at én av foreldre er ikke-norsk, for at barna havner utenfor ”det gode selskap” av de etnisk norske?
Svaret var ”ja”.

Så til dere som sier at det er så "få" etnisk norske i norske fengsler i forhold til de som ikke er etnisk norsk: Ha i bakhodet at dersom en person har en norsk mor, men en svensk far, så er ikke lenger personen å regne som etnisk norsk, selv om h*n har bodd i Norge hele livet, med norsk statsborgerskap.

ORIGINAL: Dalarama

hmmm...
la meg få det inn med tskje...!![8D]

så sønnen min som har en utlandsk far men norsk mor, han er ikke etnisk ?
el er han ?[8|]

hode er ikke helt på plass idag[8D][:D]

I følge VG er din sønn da ikke etnisk norsk ettersom du ikke er født i Norge.
Uavhengig om din sønn da er født og oppvokst her.

ORIGINAL: Kickie

hmmm...
la meg få det inn med tskje...!![8D]

så sønnen min som har en utlandsk far men norsk mor, han er ikke etnisk ?
el er han ?[8|]

hode er ikke helt på plass idag[8D][:D]

I følge VG er din sønn da ikke etnisk norsk ettersom du ikke er født i Norge.
Uavhengig om din sønn da er født og oppvokst her.

jeg er født i norge[8D]

Ser at jeg leste innlegget ditt feil.
Du er født i norge, mens din sønns pappa er ikke?
I så fall er ikke din sønn regnet som etnisk norsk (av VG).

Mine barn er ikke etnisk norske. De to eldste er bare kvart norske. minstemor er 3/4 norsk. 

det er min definisjon også. trodde det var helt selvsagt jeg. etnisitet og nasjonalitet er to forskjellige ting.

ORIGINAL: Mrs Lutz

det er min definisjon også. trodde det var helt selvsagt jeg. etnisitet og nasjonalitet er to forskjellige ting.
Ofcourse. :)

Jeg er lærerstudent, og har vært på samling denne uken hvor hovedtemaet har vært å være lærer for flerspråklige barn, både vestlige, flyktninger og samer.
Her har de omtalt de "norske" som etnisk norske, altså vi som er født og oppvokst i norge og ikke er andre- eller tredje-generasjons innvandrere.
Kan jo ikke si at det er sånn det er da, men det er sånn jeg har oppfattet uttrykket tidligere også.

[>:]Lurer på om jeg regnes som etnisk norsk jeg...
Har en tipptipp-ettelerannet som kom til Norge i 1542 fra Holland... Bør vel være godt utblandet det innslaget av utenlandsk? Eller..[:-]
[:o]Og jeg som trodde jeg var NORSK ,har jo stamtavle tilbake til svartedauen og greier jo.[&o]

ORIGINAL: toneany

Jeg er lærerstudent, og har vært på samling denne uken hvor hovedtemaet har vært å være lærer for flerspråklige barn, både vestlige, flyktninger og samer.
Her har de omtalt de "norske" som etnisk norske, altså vi som er født og oppvokst i norge og ikke er andre- eller tredje-generasjons innvandrere.
Kan jo ikke si at det er sånn det er da, men det er sånn jeg har oppfattet uttrykket tidligere også.

Jammen et barn som er født av en norsk mor, men med utenlandsk far, bodd hele livet i Norge er ikke etnisk norsk? Tror det er det Kickie prater om

ORIGINAL: IsThaBeth

Jammen et barn som er født av en norsk mor, men med utenlandsk far, bodd hele livet i Norge er ikke etnisk norsk? Tror det er det Kickie prater om

Aner ikke jeg, for den problemstillingen tok vi ikke opp. [;)]
Vi anntar vel at barn som er halvt norske og oppvokst i Norge har gode nok språkkunnskaper til at det ikke utgjør noen problemstilling for oss. [:D][8D] 

Hvem vet, kanskje det avhenger av hva foreldrene selv gjør det til og hva barnet føler?

Vi anntar vel at barn som er halvt norske og oppvokst i Norge har gode nok språkkunnskaper til at det ikke utgjør noen problemstilling for oss. [:D][8D] 

Hvem vet, kanskje det avhenger av hva foreldrene selv gjør det til og hva barnet føler?

Kan ikke se hvorfor en tredjegenerasjons innvandrer(som jeg trodde var et utryddet uttrykk), skal være dårligere i norsk? Nei, nå hengte jeg meg opp i begrepet ditt, men ærlig talt. Det begynner å bli utvannet når vi snakker om tredjegenerasjonsinnvandrer?

men hva med et barn hvis mor er halvt norsk og halvt annet land, og far er halvt norsk og halvt det samme landet som mor?

Hva blir barnet da?

I så følge VG-jurnalisten er jeg ikke etnisk norsk fordi jeg ble født i USA, selv om begge mine foreldre er født i norge. Pussig definisjon... [:)]  Ja, ja tar det hele med en klype salt. 

ORIGINAL: Dollface

men hva med et barn hvis mor er halvt norsk og halvt annet land, og far er halvt norsk og halvt det samme landet som mor?

Hva blir barnet da?

Forvirret? [8D]

Jeg stusser mest på at dere velger vg som kilde til definisjon..
[8D]

Kan ikke se hvorfor en tredjegenerasjons innvandrer(som jeg trodde var et utryddet uttrykk), skal være dårligere i norsk? Nei, nå hengte jeg meg opp i begrepet ditt, men ærlig talt. Det begynner å bli utvannet når vi snakker om tredjegenerasjonsinnvandrer?
kommer ann på hvordan integreringen er det.

Og man er ikke dårligere norsk bare fordi man ikke er etnisk norsk og har utenlandske gener eller innslag i varierende grad av utendlansk kultur.

ORIGINAL: Pijah

Jeg stusser mest på at dere velger vg som kilde til definisjon..
[8D]

Men jeg tror det var tilfeldig, det er diskusjonen rundt det som er viktig. :)

ORIGINAL: Babelle

ORIGINAL: Dollface

Hva blir barnet da?

Forvirret? [8D]

[:D]
Mora mente han var kvart norsk, kvart den andre nasjonaliteten...
"Hva med den siste halvdelen da?"
"Eh... ja.." [8D]
Han er nok halvt norsk og halvt utenlandsk han også gitt [:D]
Selv om foreldrene faktisk har samme bakgrunn..

Back
Topp