Etisk dilemma 2

Klesklypa

Gift med forumet
Ikkje akuratt et etisk dilemma men eg blei sittende å diskutere denne saken men farmor idag..

Casus:
Ei venninne si datter har begynt i barnehagen. der har ho lært seg å slå og si "Dumma!". Så ho gjør dette ofte mot mamman og pappan sin.
De reagerer med å ta handa hennes og si strengt "NEI! Slikt gjør/sier du ikkje!"

Farmor derimot syntes dette var feil fremgangsmåte. ho meinte at de bare burde overse ho fullstendig og ikkje gi ho noke respons på oppførselen sin.

Ka du synes høres best ut??

samme som foreldra gjer :)

ANER ikke

Tror barn reagerer forskjellig vil jeg tro[8|]

Mini her slår veeeeeldig mye. Og da begynte vi med å si "nei, ikke slå mamma" el.l men da bare lo han og gjorde det mer, så har begynt å overse han nå så får vi bare vente å se om det er mer "effektivt". Mulig det ikke er så moro om han ikke får oppmerksomhet for det.

Nå er jo ikke mini så gammel, men jeg vil prøve å få bort denne slåingen før den blir for ille[&:]

Kommer an på hvor gammelt barnet er, det....etter min mening...[;)]

ORIGINAL: Snickers

Når er hva mest riktig synes du? Jeg aaaneeer ikke[&:]

jeg ville prøvd å overse først, for noen ganger synes barna det er gøy fordi de får en reaksjon, iallefall de under 2-3 år.

ORIGINAL: Snickers

sign

Her i huset har nei overhodet ingen effekt lengre.....men jeg kan jo ikke bare overse han heller.....når han raser avsted for å ta på omnen....og kattematen...og lampe...og sakepet...og AAAAAAALT det andre som ikke er lov....må vi bare satenge han ine på golvet da, så han ikke får utforske noe som heldst?? Det er jo ikke gøy det heller.......

Kommer an på ka som fungere på ungen det. Ungan skal lære at det ikke e lov.

Men sånn som lillemann f.eks., han slo veldig mye. Hjalp ikke å si nei da blei han bare sur å slo mer. No har æ begynt å overse det og han har blitt myyye bedre. Men når han blir eldre så skal han jo forelles at det ikke e lov å gjøre sånt.. Overser man det bestandig så trur æ det har en veldig negativ virkning på ungen i den forsand at han/ho trur det e greit å slå og at han/ho kommer unna med det og vil derfor fortsette å gjøre seinere i livet...

ORIGINAL: sjukesøster

samme som foreldra gjer :)

Noen kommer uansett til å reagere når hun sier sånn og slår.. Hadde aldri klart å oversett det bare sånn liksom [&:]

Ho er 2 år gammel.

Fredrik slo ei jente som e mnd eldre enn han i bhg første dagen (han vart ivrig). Da tok ej handa og sa at han måtte ikkje slå. Da sa bhg tanta til mej at de va pga grovmotorikken ikkje va ferdig utvikla, dei klarte ikkje beregne styrken. Men ej bruka å ta handa has etter ej he sagt nei så vise ej han korleis han skal gjere det, stryke slik sej ej og gjer det med handa has :) 

Back
Topp