Et vanskelig valg... (hund som har bitt)

LittleMonkey*

Forelsket i forumet
For et par uker siden bet hunden vår datteren til mannen under lek. Datteren hans løp i ring og hunden etter. Da datteren hans bråstoppet hoppet hunden og beit henne i leggen. Det ble et lite hull og det ble et knall blått merke etter kjeven til hunden, så det er helt tydelig at hun har bitt hardt.. 

Jeg og mannen snakket sammen om dette og tenkte at det var fordi leken ble for vill og at hun ble ertet opp, men at vi holder et øye med henne..

Og så, for et par dager siden, skjer det igjen...
Søsteren min satt på ei huske med mini og hadde bundet hunden så hun stod ved siden av. Plutselig hoppet hun opp og beit søsteren min i leggen.. Det ble ikke noen merker, men det var vondt.

Jeg vet ikke hva som skjer, om det er lek eller hva det er, men jeg vet at det ikke er greit! 
Hun har nok forandret seg litt etter at det kom en baby i hus, så jeg vet ikke om det kan være en reaksjon på det eller noe.. Det er jo litt spesielt at hun plutselig har bitt, hun som er verdens snilleste.

Så nå vurderer jeg å omplassere henne, til noen som har masse tid og energi og som vil jobbe med henne.. Men vi er jo så glad i henne, og hun og mini er jo "bestevenner". 
Synes dette er forferdelig tøft og vet ikke helt hvordan jeg skal komme frem til en avgjørelse.. Noen som har erfaringer med dette?

Så ekkelt, men der er jeg ganske streng med meg selv altså, har hund selv, og hvis den noen gang biter, så kommer jeg nok ikke til å kunne ha hunden mer.. Spesielt ikke hvis det er barn tilstede.. 

Det kan godt være lek, men samtidig rart at hun begynner med noe sånt nå?? 

Jeg hadde nok heller ikke omplassert henne, da jeg aldri hadde fått fred inni meg om noe alvorlig skulle skje.. Tror nok heller jeg hadde gått for det vanskelige valget, nemlig avliving.. :(

gutt09jente11 skrev:
Så ekkelt, men der er jeg ganske streng med meg selv altså, har hund selv, og hvis den noen gang biter, så kommer jeg nok ikke til å kunne ha hunden mer.. Spesielt ikke hvis det er barn tilstede.. 

Det kan godt være lek, men samtidig rart at hun begynner med noe sånt nå?? 

Jeg hadde nok heller ikke omplassert henne, da jeg aldri hadde fått fred inni meg om noe alvorlig skulle skje.. Tror nok heller jeg hadde gått for det vanskelige valget, nemlig avliving.. :(

Jeg er streng selv, og det er jo derfor jeg nå må finne ut hva vi skal gjøre.. 
Hun trenger å trenes opp, hun har bitt i forbindelse med lek som har gått over styr, ikke uprovosert. Hun har ikke bitt for å angripe, men det er nok lek som har gått over styr.

Jeg avliver henne ikke, hun har ikke angrepet noen. Jeg tror dette er en reaksjon på litt mindre fokus og tid til henne. Og om hun omplasseres skal det selvsagt opplyses om at hun trenger trening.

Rar tankegang at man heller vil avlive en hund, en omplassering til noen som vet om hva som har skjedd..

Jeg ville prøvd "alt" før jeg ville gått til det skrittet å omplassere hunden. Ville i første omgang tatt kontakt med dyretolk. Er absolutt verdt et forsøk altså!

Vi avlivet hunden vår for 2 uker siden. Av den "enkle" grunn at han ikke liker barn (knurrer på barn som vil kose med han). Han knurret på lillegutt hver gang han kom borti han. Vi ville ikke vente til noe skjer, så vi bestemte oss for å være "føre var, isteden for etter snar". Han var. 11,5 år og omplassering var aldri i våre tanker da de fleste har barn/ barnebarn eller bekjente med barn etc. 

Du har en ganske liten hund, ikke sant?
Hvordan går den overens med andre hunder?

Hvis du vil, kan han bo her litt..
Jeg er hjemme hele dagen, og elsker å trene hunder!
Laban var på samme måte, og i dag gjør han ikke en flue fortred:)

Jeg hadde avliva hunden...
Hvorfor?
Jo fordi jeg ble skambitt som 10 åring i ansiktet.. så ut som en stor kjøttkake i trynet...
Senere viste det seg at den hunden hadde bitt en gutt i leggen før...
Dette fortalte de ikke til meg når de tillot meg å være passe pike for hunden..
Så jeg er VELDIG streng på slikt... 
INGEN skal noen sinne oppleve det traumatiske bittet jeg opplevde om jeg kan forhindre det...
Trist med avliving? ja absolutt, men sikkerheten til menneskene først.

Ja, hun er ganske liten. Fransk bulldog :)

Hun har aldri vist tegn til aggressivitet, aldri knurret på noen annet enn at hun har bjeffet litt om hun hører noen på utsiden av huset, som jo er helt vanlig. 
Så det er ikke sånn at hun virker sint eller noe, men at hun har litt problemer med å se hvor grensa går.  
Vi vil jo ha henne her, men er så usikker på hva vi skal gjøre. 

Takk Smash! Så utrolig snilt å tilby noe sånt :)
Vi får snakke litt mer sammen (mannen er på jobb nå) og finne ut av hva og hvordan vi skal gjøre dette. Det som er vanskelig er jo det at man blir så fryktelig glad i dem og ikke vil være foruten dem. Jeg skal ha det i bakhodet, så får vi se hva som skjer og om vi skal prøve en midlertidig eller permanent løsning.

LittleMonkey* skrev:
Ja, hun er ganske liten. Fransk bulldog :)

Hun har aldri vist tegn til aggressivitet, aldri knurret på noen annet enn at hun har bjeffet litt om hun hører noen på utsiden av huset, som jo er helt vanlig. 
Så det er ikke sånn at hun virker sint eller noe, men at hun har litt problemer med å se hvor grensa går.  
Vi vil jo ha henne her, men er så usikker på hva vi skal gjøre. 

Takk Smash! Så utrolig snilt å tilby noe sånt :)
Vi får snakke litt mer sammen (mannen er på jobb nå) og finne ut av hva og hvordan vi skal gjøre dette. Det som er vanskelig er jo det at man blir så fryktelig glad i dem og ikke vil være foruten dem. Jeg skal ha det i bakhodet, så får vi se hva som skjer og om vi skal prøve en midlertidig eller permanent løsning.

Skjønner det ikke er et lett valg, men jeg er veldig for å gi hunder en sjangse!
Har man ikke mulighet selv, så ville jeg omplassert hunden vekk for en periode.
Siden hunden har begynt med dette nå nylig, er det viktig å ta tak i det med en gang!

Vi bor jo ikke så langt ifra hverandre, så om du ønsker å ha henne her, så kan du komme på besøk når du vil:)
Vi har stor og god uteplass, og Laban elsker andre hunder, og siden han er så snill som han er, kan han hjelpe meg å trene hunden din:)
Her i huset, får hunder MASSE oppmerksomhet, og er med på det meste. Og nesten aldri aleine hjemme. Får også mye mosjon:)

Men tenk på det du!:)

OK så hunden var i lek når dette skjedde?

Trodde det var uten grunn jeg.. Nei, aner ikke hva dere skal gjøre, men jeg er livredd for at hunder skal bite noen slik at det blir stygge skader..

En hund som biter under lek, SKAL ha full kontroll over bitingen! (ikke at det er greit å bite under leking, men om det er en måte hunden leker på, så skal de ikke bite hardt)

Laban (sorry at jeg bruker han som eksempel hele tiden:P) har mange SMÅ hundevenner.
Alt fra mops til chihuahua. Og Laban er en sværing på 40 kg.
Han kan ta hele hodet til hundevennene sine inni munnen sin, men han biter ikke!
Så hunder SKAL ha full kontroll over makt/biting når de leker!

Så jeg kan aldri tro hunden din beit så hardt at det blei blåmerke, fordi den ville leke.
Ligger nok litt mer bak der. 

Jeg syns det er hysterisk å tenke på avliving så fort en hund biter. Det er som å hive en leke så fort batteriet er gåent :P Hunden er jo ikke ond.

Jeg hadde prøvd å finne ut grunnen til hvorfor hunded biter og så ta tak i problemet. Dersom dette er vanskelig ville jeg ha kontaktet en 'hundeekspert' som kan hjelpe deg. Avliving burde være absolutt siste utvei.

Lykke til! :)

jeg hadde gjerne tatt hunden med til veterinær først for å se om han ikke plages av noe.
også avlivet , heller føre var.  han har jo bitt to ganger.

Jeg hadde avlivet. En hund som biter, er ikke greit i mine øyne. Jeg skjønner at hunden er et kjært familiemedlem, men hvis man ikke kan stole på hunden og hundens impulser så hadde jeg aldri følt meg trygg.

Regner med at dere har snakket med veterinær, for å ha en helseskjekk i tilfelle den har vondt noe sted.. 

Ei jeg kjenner hadde en hund som plutselig beit, og den hadde vannhode som gjorde at den hadde store smerter, den ble jo avlivet, men likevel litt greit å finne ut hvorfor på en måte.

Men jeg holder med de fleste her, ville avlivet ettersom det har skjedd to ganger på kort tid, det er jo litt skremmende hvis det skulle være ansiktet til en liten unge neste gang, de kan lage store skader..

Jeg vil nå si at det er stor forskjell på en hund som f.eks;
blir rett og biter, blir sinna og biter..... 

enn en hund som har bitt under lek. Hvor gammel er den? Har den lekt mye med andre hunder, vært lenge nok med hundemamman sin og lært bitehemming? Om ikke hunden har lært at det gjør vondt når han biter noen (fra lek med andre hunder og fra valpetiden) kan den nok kanskje slite med det som voksen, eller om den blir for gira kanskje?
Bare noen tanker. Men om hunden er glad når den har bitt her.... og ikke sint/redd.. vil jeg tro det er et lekebitt med litt for mye styrke og ikke bitt for å skade/skremme/få mennesket vekk fra seg. Veldig stor forskjell.

Ville vært veldig forsiktig med en hund som har begynt å bite. Kjenner en som begynte sånn, og det endte opp med et kraftig bitt.  Ta den med til legen for å sjekke om det er syk på en eller annen måte, hvis det ikke er noe som feiler den, så ville jeg ha avvlivet den.

Jeg synes ikke avliving bør være første valg, som mange her inne tydligvis mener (ikke TS jeg sikter til da, ser at du heller vil vurdereomplassering). Man kan jobbe med en hund, finne ut av hva som evt. plager (medisinske årsaker kanskje? Eller psykiske som du selv sier - en reaksjon på den nye situasjonen i familien?)
Jeg merker også at jeg ofte er litt på "hundens side"  også i situasjoner der hunder har bitt - kanskje spesielt under lek. Jeg sier absolutt ikke at det er greit, men jeg mener det blir feil å ikke tenke på omstendighetene rundt også. En familiehund som aldri har bitt før eller vist aggressive tendenser blir ikke plutselig mannevond uten grunn. Da finner man ut av grunnen først, og kan det "fikses" så gjør man det!
Tenker jeg!

Synes ikke avlivning er det første man bør tenke på. Ville først tatt hunden med til veterinær for å utelukke smerter av noe slag. Deretter ville jeg gått til en som er spesialist på adferd hos hund, og fått klarhet i årsaken til bitingen.
Deretter ville jeg fulgt råd fra eksperter på området om hva som var best å gjøre.
Synes alt for mange avliver med engang.
Og ja, jeg har nulltoleranse for biting av hund men synes også det er viktig å få frem årsaken til biting.
Måtte selv avlive en hund pga biting for 2 år siden, og det viste seg at han hadde store smerter i hoftene som hadde gått til hodet hans.
Avliving med engang er en alt for lettvint løsning.

Back
Topp