Et tips til dere med fødselsangst :)

Juli Spire

Flørter med forumet
IKKE les om andres fødsler.

Leste alt jeg kom over da jeg var gravid sist, og det angrer jeg veldig på!

Var LIVREDD for å bli klippet, for det var det ei på forumet så skrev at var det verste og vondeste av alt!

En annen hadde skrevet at det var utrolig vondt da en jordmor la seg over magen hennes for å "presse" ungen ut. Kan vel si det sånn at jeg motsatte meg det ganske kraftig når jeg fikk beskjed om at nå måtte jeg få hjelp til å presse, så TO stk la seg oppå meg.

En annen skrev at det verste med hennes fødsel, var da hun ble sydd. Så det var jeg også livredd for..

Ikke sånn at jeg grua meg litt, men REDD.

Ingen ting av de overnevnte "verstingene" var fælt i det hele tatt, for meg var det de tingene jeg brydde meg minst om.

Frykten da jeg såg saksa, var HUNDRE ganger verre enn det å bli klippet, så om det er noe jeg selv ville gjort annerledes ift forrige fødsel (som jeg selv hadde kontroll over), så var det å lese mindre om ANDRE sine fødsler.

INGEN fødsler er like, og ingen opplever ting likt.

Jeg hadde endel samtaler med jordmødrene og fødsel legen på sykehuset dagene etter fødsel, og samtlige fortalte at veldig mange som var i fødsel, var redde, pga ting de hadde lest/hørt om andres fødsel.

Om det allerede er ting du er redd for, så hjelper det å snakke med jordmor/lege om de tingene du er redd for. Begynn allerede nå å snakke om ting du er redd for.

Og om du har hatt en dårlig fødselsopplevelse før, så er det likevel veldig sannsynlig at du får en flott fødsel denne gang :)

Jeg hadde en dårlig fødselsopplevelse sist, men er veldig bestemt på at jeg har tenkt å få verdens flotteste fødsel denne gang :)

Og nå skal jeg prøve å "nullstille" meg :D

Jeg er helt sikker på at alle juli mammaene får kjempeflotte fødsler! :)

Jeg har ikke angst, men  sier meg veldig enig i det du skriver! 
Fornuftig og ikke minst positivtemoticon

Flott innlegg, Juli spire!
Et veldig fornuftig tips!

Gikk i samme fella selv med førstemann..
Var livredd for å føde pga alle historiene jeg hadde hørt/lest..
Hadde en drømmefødsel, og skulle ønske jeg ikke brukte all energi på å grue meg til fødsel..
Nå gleder jeg meg som en unge til å få oppleve det igjen!!

Har ikke angst! E bare redd for å ikke klar det... ;)) e redd for å ikke heng me i svingan (ting sjer litt fort) men tru d e lurt å rydd hode litt :))

veldig sant

eg har håp for at enkelte ting vil være/oppleves anderledes denne gangen, fordi man er forberedt

Bra skrevet :) :)

Med meg var det motsatt! Bare for å vise den siden også :-)

Jeg leste alle fødselshistorier jeg kom over og satt igjen med et inntrykk av at jeg bare måtte ta det sånn som det kommer for ingen fødsel er lik. Og så fikk jeg vite hva som kunne skje av ulike prosedyrer som klipping og sugekopp og tang etc.

Jeg ble ikke redd, bare mer opplyst og forberedt. Jeg tror ikke jordmor kunne ha forberedt meg på samme måten som alle fødselshistoriene gjorde. Jeg fikk jo høre om ALLE eventualiteter :-) 

Back
Topp