Et tips fra jordmor! :D

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Har DU lyst på saltpølse? Salami, spekepølse osv?

Vell, om du fryser pakken i 24timer så kan du faktisk spise den!

Jeg er lykkelig !! :D Hehe

... Får redigere .. Viser seg visst at du bare dreper en av bakteriene.. Dustete jordmor som gir meg håp.. :p

Ja,stemmer det. Det har jeg jo faktisk lest :-)
Men jeg er litt skeptisk til frysing da,syns liksom ikke det er nok.
Men kan gjerne lage meg ostesmørbrød med salami, varmebehandling har jeg trua på ;)
Neida,ikke no sær jeg :p

Jeg mener jeg har lest det før jeg og, men ikke helt hatt trua. Men når jordmoren sa det, SÅ!

Allerede spist en pakke. IDAG. Haha.

Ja,ikke sant. Må jo stemme da. Men er liksom for godt til å være sant :p
Smaker det like godt når det har vært fryst da?

Smaker akkurat det samme! :D Haha. Jeg er helt serriøst i lykkerus. Er det mulig. :p

Hmm..
Fant dette på matportalen:

Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke Listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. Eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse, parmaskinke, serranoskinke osv. Varmebehandler man spekematen, kan den trygt spises av gravide.

Faen......................................................

Stemmer ikke.... En tar knekken, eller iallefall setter listeriabakterien ut av spill slik at den ikke lenger er patogen, men en tar ikke knekken på toxoplasmosen. Den er en parasitt som setterseg i muskelen til dyr - denne nytter det desverre ikke å fryse til døde - selv om mange sier så. Allikevel et det jo liten sjamgs for å bli syk - de fleste av oss har jo spist slik mat iange år uten å klo smittet.... Jeg velger derimot å hoødeeg borte - det er tross alt bare 8 mnd det er snakk om!
Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Men i morgen skal jeg kjøpe chevre! Det er fy-ost,men greit når den varmebehandles. Og det er jo så sinnsykt godt med gratinert chevre..mmm..

*Kremt*

Hvorfor i alle dager sier jordmor at jeg kan spise det da tru? Hm.

Stemmer ikke.... En tar knekken, eller iallefall setter listeriabakterien ut av spill slik at den ikke lenger er patogen, men en tar ikke knekken på toxoplasmosen. Den er en parasitt som setterseg i muskelen til dyr - denne nytter det desverre ikke å fryse til døde - selv om mange sier så. Allikevel et det jo liten sjamgs for å bli syk - de fleste av oss har jo spist slik mat iange år uten å klo smittet.... Jeg velger derimot å hoødeeg borte - det er tross alt bare 8 mnd det er snakk om!

Er ikke TROSS ALT BARE når det er det eneste du har lyst på ;) Eller, det og tennbrikketter.

*Kremt*

Hvorfor i alle dager sier jordmor at jeg kan spise det da tru? Hm.

Fordi hu sikkert bare leste avsnittet over det jeg klippet ut. Der står det om frysing.
Men er vel hvertfall tryggere om det er fryst enn ikke,så går nok bra at du har spist det nå ;)

Fordi hu sikkert bare leste avsnittet over det jeg klippet ut. Der står det om frysing.
Men er vel hvertfall tryggere om det er fryst enn ikke,så går nok bra at du har spist det nå ;)

Jo men du skjønner, hun fant det ikke fram noe sted.. Dette var jo tydeligvis noe hun forteller til mange, for hun sa det bare helt uoppfordret når vi prata om mat..

Det er jo rart.. en ting er at én jordmor har misforstått,men matportalen er jo en nettside som drives av helsemyndighetene.. de burde vel vite?

Sent from my LT15i using BV Forum mobile app

Jo men du skjønner, hun fant det ikke fram noe sted.. Dette var jo tydeligvis noe hun forteller til mange, for hun sa det bare helt uoppfordret når vi prata om mat..

Tenker at hun sikkert har lest det en gang,men kanskje ikke huska det andre avsnittet. Bare hadde sånn praktisk info i hodet.

Fant også dette fra forskning.no

Parasitten er utbredt i Norge hos en lang rekke pattedyr, spesielt hos hovedverten katt og mellomverten sau. Katter blir ikke særlig syke, mens hos mellomverter kan sykdommen arte seg som abort.

Dersom en kvinne smittes for første gang mens hun er gravid kan det føre til abort eller alvorlige fosterskader.

Agens og smittemåte

Toksoplasmose forårsakes av den encellede parasitten Toxoplasma gondii som har sitt voksne stadium i tarmen hos kattedyr. Parasittene danner oocyster (mikroskopiske egg) som kommer ut med avføring fra kattene (endevert), og som så kan spises av andre dyr (mellomvert).

I mellomverten utvikles små cyster (blærer – som inneholder mange parasitter) i muskulaturen, og når mellomverten spises av en endevert, utvikles parasittene inne i disse cystene til voksne parasitter igjen.

Mellomverter for T. gondii er mange ulike varmblodige dyr, bl.a. smågnagere, sau og mennesker. Smitte kan også overføres direkte fra endevert til endevert (katt) eller direkte fra mellomvert (for eksempel sau) til mellomvert (for eksempel menneske). Hos mellomverten kan parasitten gi sykdom (toksoplasmose).

Mennesker smittes vanligvis via dårlig varmebehandlet kjøtt fra mellomverter som sau og gris, eller via uvaskede grønnsaker og bær forurenset med toxoplasmaoocyster.

Parasitten dør ved oppvarming (67 ºC) og frysing (-20 ºC).

Så må jeg rette mine feil... En liten koblingsfeil i går.... Toxoplasmosen dør ved frysing ( men husk, langt fra alle har minus 20 i frysen, iallfall ikke i et kjøleskap), men frysing svimeslår bare Listeriabakterien, når kjøttet times opp livner den til.

Jeg vil tro du har snakket med en jordmor som ikke er topp oppdatert på alle plan. Da jeg fikk første barnet mitt i 2006, var det ingen som snakket om Listeria. Det fantes ikke farlige oster, upasteriserte produkter var helt ok å spise, og frossen spekemat var ok.
Når jeg skulle ha nr 2 og 3 var di blitt obs på faren med listeria og frossen spekemat var ikke lengre 100 % trygg.
Til dere som har spist eller velger å gjøre det - faren for oppvekst av listeria i kjøtt som er sterkt saltet er heldigvis liten.....

Hmmmm....jeg har spist alt jeg har hatt lyst på med alle 6 barna jeg.... Ikke har jeg tenkt noe over det heller.... Har kun vært når jeg har ammet at jeg har holdt meg unna alt som kunne gi babyen luft....

Vil jo som regel gå bra..... Men det er jo litt surt hvis det ikke gjør det.... Derfor holder jeg meg unna rått kjøtt og oster med lang lagringstid....

Ha. Ja jordmoren min å sa til meg sist svangerskap at jeg trygt kunne spise salami så jeg spiste det hele svangerskapet ! Hmm har en frisk 1åring nå er nok ikke så mange som blir smitta men er jo best å være på den sikre siden så har ikke rørt salami denne gangen men nå har jeg skikkelig avsmak på det å :P

Back
Topp