et sultent barn

• Trådstarter Trådstarter M*
  • Opprettet Opprettet

M*

Forumet er livet
VIP
av og til er jeg redd for at Teo får i seg for lite mat.. men vil tro han ville sagt ifra om han var sulten.. eller er det noen babyer som ikke gråter når de er sultne?[8|]

hahaha..ihvertfall de 2 første månedene så sa jenta mi aldri ifra når hun skulle ha mat.. lå bare å krestet.. måtte bare gi når eg følte d hadde gått nok tid.. unntatt på natta da.. vekket henne ikke da, men når sprengen kom skikkelig på morgenen så måtte jeg gi henne mat ja.
Men gråter nå da hvis hun er sulten.

Ho gråter hvis ho vil blit tatt opp, er trøtt, sulten, fryser, er varm..osv osv..
Er ikke alltid ho er sulten når ho gråter..men har begynt å høre forskjell på gråten nå heldigvis:P

ORIGINAL: Phoebee

hahaha..ihvertfall de 2 første månedene så sa jenta mi aldri ifra når hun skulle ha mat.. lå bare å krestet.. måtte bare gi når eg følte d hadde gått nok tid.. unntatt på natta da.. vekket henne ikke da, men når sprengen kom skikkelig på morgenen så måtte jeg gi henne mat ja.

så hvis jeg forsto innlegget ditt riktig,så kan det hende Teo er sulten selvom han ikke gråter??

ORIGINAL: monjen

ORIGINAL: Phoebee

så hvis jeg forsto innlegget ditt riktig,så kan det hende Teo er sulten selvom han ikke gråter??

er jo aldri egentli godt å vite.. men følte jo at jeg måtte gi ungen mat etter 3-4..noen ganger gikk d 5 timer.. Husker jo fra forrige jenta mi at hun visste jeg ble sulten etter 3 timer, for hun sa fra nesten på klokka. (storesøster altså)
Så også for å ikke miste melka (var jo litt redd for det) så prøvde jeg å gi minstepia mi mat hver 3.time.. av og til 4 timer når d passet best. Hun la godt på seg så fikk nok mat da. Men hun sov jo i 12 timer på natta uten mat også samtidig. Merkelig d der..hehe.
Hun spiste bra når hun fikk mat, så hun var jo sulten. Men hvis ungen din ikke sier noe ifra så vil jeg si at 3 timer er greit å ha mellom.

ho kan også ligge å sparke med armer og bein og smatter med munnen, da er ho sulten, pleier å legge henne til før ho begynner å gråte..da er det lettere også

Sebastian brukte laaang tid på å fortelle at han var sulten. Da han ble litt større begynte han å hyyyyle som om han sultet ihjel, og nå forteller han ikke så sterkt at han er sulten lenger. Men nå kjenner jeg han såpass godt at jeg føler jeg vet litt mer når han er sulten og ikke. Hvis jeg gir ham smokk kan han gå "evigheter" uten mat, han, så han kan være litt småskummel sånn sett. Men for å svare konkret på spørsmålet ditt - ja, han kan være sulten uten å si ifra...

Theodor er sånn som ikke gråter stort uansett,da må det ha gått lang tid i såfall....men man ser jo tydelig at han er sulten på måten han oppfører seg,gaper med munnen og søker osv...[:)]

Jeg er også veldig redd for at Markus ikke får i seg nok mat. Og det fikk jeg på en måte bekreftet da jeg var innom HS nå på mandagen som var. Han hadde bare lagt på seg 500 g på fire uker, og gått ned på sin egen kurve[&o] Han er ingen liten gutt, for han veier 5830 g og er vel rundt 61 cm lang nå tenker jeg. Men det er det at det ikke har vært noe særlig økning som bekymrer meg...

Han er stort sett blid og fornøyd, og sier stort sett aldri ifra når han er sulten. Da skal det iallefall ha gått LANG tid, noe det stort sett aldri gjør siden jeg bekymrer meg for at han får i seg for lite. Siden han ikke sier ifra, prøver jeg å tilby han mat rundt hver tredje time. Når jeg ammer han så er det skjelden han ligger lenge ved brystet. Etter en liten stund pleier han å begynne å kave en god del, og da prøver vi å rape. Må han ikke det så prøver jeg etter en liten stund å tilby han det andre brystet. Da hender det han spiser litt til før han sovner....

Siden jeg mistenker at han ikke får i seg så mye ved ammingen, så har jeg pumpet meg og gitt på flaske istedenfor for å se hvor mye han spiser. Noen ganger så spiser han kun 40-60 ml(det må da være fryktelig lite??) så nekter han å spise mer. Prøver da å tilby han puppen, men som regel vil han ikke ha den heller da, blir bare sinna og lei seg[:(] Det meste han noen gang har spist på flaske er 140 ml...

Så min slagplan nå er å prøve å la det gå fire timer mellom hvert måltid en periode. Får håpe det er det som gjør susen. At han rekker og bli ordentlig sulten, og får opp appetitten før måltidet, og da forhåpentligvis spiser mere! Vet det kommer til å stikke i mammahjertet mitt hvis jeg ser tegn på sult før det har gått den tiden, men jeg vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre nå jeg[&o] Et så vondt å vanskelig å ha det sånn som det er nå, føler han aldri får i seg et ordentlig måltid liksom[:(]

ORIGINAL: delma

Jeg er også veldig redd for at Markus ikke får i seg nok mat. Og det fikk jeg på en måte bekreftet da jeg var innom HS nå på mandagen som var. Han hadde bare lagt på seg 500 g på fire uker, og gått ned på sin egen kurve[&o] Han er ingen liten gutt, for han veier 5830 g og er vel rundt 61 cm lang nå tenker jeg. Men det er det at det ikke har vært noe særlig økning som bekymrer meg...

Han er stort sett blid og fornøyd, og sier stort sett aldri ifra når han er sulten. Da skal det iallefall ha gått LANG tid, noe det stort sett aldri gjør siden jeg bekymrer meg for at han får i seg for lite. Siden han ikke sier ifra, prøver jeg å tilby han mat rundt hver tredje time. Når jeg ammer han så er det skjelden han ligger lenge ved brystet. Etter en liten stund pleier han å begynne å kave en god del, og da prøver vi å rape. Må han ikke det så prøver jeg etter en liten stund å tilby han det andre brystet. Da hender det han spiser litt til før han sovner....

Siden jeg mistenker at han ikke får i seg så mye ved ammingen, så har jeg pumpet meg og gitt på flaske istedenfor for å se hvor mye han spiser. Noen ganger så spiser han kun 40-60 ml(det må da være fryktelig lite??) så nekter han å spise mer. Prøver da å tilby han puppen, men som regel vil han ikke ha den heller da, blir bare sinna og lei seg[:(] Det meste han noen gang har spist på flaske er 140 ml...

Så min slagplan nå er å prøve å la det gå fire timer mellom hvert måltid en periode. Får håpe det er det som gjør susen. At han rekker og bli ordentlig sulten, og får opp appetitten før måltidet, og da forhåpentligvis spiser mere! Vet det kommer til å stikke i mammahjertet mitt hvis jeg ser tegn på sult før det har gått den tiden, men jeg vet liksom ikke hva annet jeg kan gjøre nå jeg[&o] Et så vondt å vanskelig å ha det sånn som det er nå, føler han aldri får i seg et ordentlig måltid liksom[:(]

For det første - det er helt normalt at de flater ut på hvor mye de legger på seg. Å legge på seg mellom 100 og 200g i uka er helt normalt. 500g er mer enn 100g i uka..

Går det alltid 3 timer mellom måltidene? Når han spiser lite? For noen ganger bare tørstedrikker de - iaff gjør Vivel det. For det andre - her kan jeg lett merke forskjell på når hun er ordentlig sulten. Hvis hun ikke er ordentlig sulten, så kan jeg tusle rundt med henne i huset, og da kikker hun på ting, og da glemmer hun at hun er sulten - eller jeg kan drøye det litt med vann..

Når hun virkelig er sulten er hun ordentlig sinna - og da kan man ikke avlede med noe.. I tillegg hører man forskjell på gråtingen. Det høres mer ut som sutring når hun ikke er ordentlig sulten.. Mens når hun er ordentlig sulten, så skriker hun som bare juling.. hehe.. hun kan roe seg i 2 sekunder - men skrikinga fortsetter bare..

Komplisert ja - men så lenge HS ikke kommenterer det, så vet jeg ikke om jeg hadde bekymret meg.. Det er ikke meningen at man skal gå opp 1 kg i måneden hele veien ;) Selv om jeg gjorde det faktisk til jeg var 5 mnd, og deretter gikk jeg opp 0,5kg i mnd :p

jeg merker det på lillemann om han er sulten. men han gråter sjeldent.. mest så ligger han å kaver, spreller litt med føttene og plukker jeg han opp og legger han på siden(intill kroppen min) så begynner han å gape, og søker etter brystet. 

Når babyene er to måneder og eldre så legger de ikke så mye på seg som de aller første ukene.

Man merker at babyen er slapp og annerledes om den ikke får nok mat i seg.

Jeg syns du har spurt om lignende ting før, og at du er bekymret for om han får nok melk? Jeg syns du skal snakke med helsesøster på helsestasjonen jeg, og få oppfølging derfra for å være sikker på at alt er som det skal være.

Det tror jeg er best for mammahjertet ditt, så du ser at alt er bra med gutten din :)

skal til helsestasjonen førstkommende onsdag.. tenkte å prate med HS da,og veie han :) forhåpentligvis har jeg ingenting å bekymre meg for :)

syns forresten han til tider er anderledes nå.. virker litt,ja, anderledes.. men det kan jo bare være han som blir eldre..eller tenner..eller faktisk det at han ikke er ordentlig mett :S

gleder meg til å dra til helsestasjonen nå merker jeg! da får jeg vite det med sikkerhet!

ORIGINAL: slinsie

For det første - det er helt normalt at de flater ut på hvor mye de legger på seg. Å legge på seg mellom 100 og 200g i uka er helt normalt. 500g er mer enn 100g i uka.. Det var godt å høre...Hun på helsestasjonen fikk det til å virke som det var litt lite nemlig, men jeg har søkt litt på nettet om det også nå, så det ser ut som du har rett

Går det alltid 3 timer mellom måltidene? Når han spiser lite? For noen ganger bare tørstedrikker de - iaff gjør Vivel det. For det andre - her kan jeg lett merke forskjell på når hun er ordentlig sulten. Hvis hun ikke er ordentlig sulten, så kan jeg tusle rundt med henne i huset, og da kikker hun på ting, og da glemmer hun at hun er sulten - eller jeg kan drøye det litt med vann..Jeg pleier å legge han til når han viser tegn på sult, og at han tar seg en sup, men det går som regel tre timer...I dag prøvde vi å vente fire timer, og han virket ikke så sulten da heller...Prøvde først med puppen, men den nektet han og ta. Så pumpet jeg meg og da drakk han 20 ml. av flaska, og ble illsint igjen[8|][&o] Da hadde jeg allerde varmet opp melka, den ble kald, så måtte jeg bare kaste resten[:(]Så da prøvde vi å gi han Hipp1, og da drakk han 190 ml. plutselig!! Så han må jo tydeligvis ha vært kjempesulten! Rart han heller ville ha erstatning enn pupp syns jeg...

Når hun virkelig er sulten er hun ordentlig sinna - og da kan man ikke avlede med noe.. I tillegg hører man forskjell på gråtingen. Det høres mer ut som sutring når hun ikke er ordentlig sulten.. Mens når hun er ordentlig sulten, så skriker hun som bare juling.. hehe.. hun kan roe seg i 2 sekunder - men skrikinga fortsetter bare..

Komplisert ja - men så lenge HS ikke kommenterer det, så vet jeg ikke om jeg hadde bekymret meg.. Det er ikke meningen at man skal gå opp 1 kg i måneden hele veien ;) Selv om jeg gjorde det faktisk til jeg var 5 mnd, og deretter gikk jeg opp 0,5kg i mnd :p

ORIGINAL: slinsie

For det første - det er helt normalt at de flater ut på hvor mye de legger på seg. Å legge på seg mellom 100 og 200g i uka er helt normalt. 500g er mer enn 100g i uka.. Det var godt å høre...Hun på helsestasjonen fikk det til å virke som det var litt lite nemlig, men jeg har søkt litt på nettet om det også nå, så det ser ut som du har rett

Går det alltid 3 timer mellom måltidene? Når han spiser lite? For noen ganger bare tørstedrikker de - iaff gjør Vivel det. For det andre - her kan jeg lett merke forskjell på når hun er ordentlig sulten. Hvis hun ikke er ordentlig sulten, så kan jeg tusle rundt med henne i huset, og da kikker hun på ting, og da glemmer hun at hun er sulten - eller jeg kan drøye det litt med vann..Jeg pleier å legge han til når han viser tegn på sult, og at han tar seg en sup, men det går som regel tre timer...I dag prøvde vi å vente fire timer, og han virket ikke så sulten da heller...Prøvde først med puppen, men den nektet han og ta. Så pumpet jeg meg og da drakk han 20 ml. av flaska, og ble illsint igjen[8|][&o] Da hadde jeg allerde varmet opp melka, den ble kald, så måtte jeg bare kaste resten[:(]Så da prøvde vi å gi han Hipp1, og da drakk han 190 ml. plutselig!! Så han må jo tydeligvis ha vært kjempesulten! Rart han heller ville ha erstatning enn pupp syns jeg...

Vel - det kan jo være det som er en av grunnene til at HS Ikke er keen på å introdusere MME når man fint kan amme. Fordi barnet plutselig kan få mer lyst på mme? Jeg vet jo ikke.. Hvis det går an å blande mm med mme så ville jeg gjort det.. fremover - hvis han skulle nekte mm flere ganger og heller ville ha mme..

Lykke til [:)]

Back
Topp