Et spm til alle mødre...

Sarah78

Elsker forumet
Hei!
Jeg bare lurer på en ting ang mat til babyen...
Jeg er vitne til en litt merkelig situasjon....og ville bare høre litt fra dere "drevne".
Dette dreier seg om en liten gutt på 5 mnd, som har fått grøt siden 2 mnd alderen....
Jeg syns dette var litt tidlig jeg da...grøt til en så liten kar.....
Nå består måltidene av grøt flere ganger daglig + desserter på glass og 200 ml melk i tillegg. Siste måltidet får han kl 23 hver eneste dag, GRØT!
Er dette litt utenom det vanlige, eller er det jeg som overreagerer????[:D]

Hmm.. vanskelig spørsmål..
2 måneder er tidlig ja, dem skal jo egentlig ikke få før 4 måneder.. men hender at en del barn får det tidligere pga at dem ikke blir mette nok av melken!

Men når han nå får grøt hele tiden så skal han ikke ha måltider så mange ganger om dagen.. 5 er det meste og vanligste når han begynner med fast føde og slikt. Sander har fått 4 siden han var 5 tror jeg.
Desserter og middag kan man også begynne med når han er 4 måender så det går fint!
Tror det er greit å få ordnet det slik at han får kveldsmaten tidligere enn 23 og ehller ha en fast leggetid tidligere.
Sander har hatt mellom 7-8 siden han var 4 måneder og da sover han til 7 tiden morgenen etter...

Vår gutt fikk melk vær 3 time døgnet rundt for det ga de han på sykehuset.
Når han var 2 månder etter termin (5 etter fødsel) gikk han over til å skulle ha vær 2 time og da maste jeg om å få begynne med grøt, helsesøster ringte på sykehuset og hørte men legen var ikke helt fornøyd med det men fikk prøve. Sov mer eller mindre rundt fra første natt da. Og vi hadde fått bekjed at vi ikke skulle begynne med grøt før mitten av juni og vi begynte 5 april. Han hadde problem med tarmene når han ble født så derfor motte vi vente så lenge. Men hadde ikke vi fått begynt hadde han heller ikke sove og ikke lagt på seg så mye. Fikk melk på dagen og grøt på kvelden. Slutten av juni begynte vi smått med middag til han. Søskenbarne mitt motte begynne å gi hun lille grøt nå er 2 månder for hun ble ikke mett nok. Ingen unger er like så det er ikke godt å si. Noen klarer seg med melk til de er 8 månder.

2mnd hørtes litt tidlig ut men...marcus har 4 faste måltider om dagen.han får grøt og 100ml melk når vi står opp.til lunsj får han grøt eller brødskive og melk.til middag får han som regel noe med poteter,gr.saker osv. og til kvelds får han grøt og melk.siste måltidet får han ved halv syv,syv tiden.og sover til ca 7 dagen etter.

Syns det var tidlig med grøt fra 2mnd... Er litt hardt til magen til så små barn.. Vi begynte me dgrøt ca 4mnd, og nå får han grøt morgen, frukt midt på dagen, middag og grøt til kvelds. Pupp før vi står opp, i to-tia, kanskje i fem-tia og etter grøten om kvelden. Hender han spiser en gang om natta enda...Trodde de bare skulle ha et par måltider grøt om dagen jeg.. Jeg tror hvis men gir dem for mye mat til å begynne med, så trenger de bare mer og mer mat etterhvert.. Men alle er jo forskjellige. Syns bare det hørtes så utrolig mye ut...

Huff, synes ikke det høres bra ut i det hele tatt.. grøt fra to mnd...huff...Det anbefales og kun amme fram til barnet er minst seks mnd..(Eller bruke morsmelkerstatning) Nå kan det jo hende at de ikke kan amme i denne situasjonen.. For min del høres det ut som om barnet får alt for mye mat.. Grøt, dessert og melk, også¨alt på en gang...i en alder av fem mnd.. Det er jo ofte en del sukker i disse dessertene også.. Det er jo en liten kropp det er snakk om, og en babymage er ikke bygget til og takle grøt fra så ung alder.. Det som er ganske trist, er at for hard kost, kan utvikle alergier senere i livet (Det har jeg sett levende bevis på)...
Det er jo ikke noe grunn til og overfore barnet sitt...huff...

Back
Topp