Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
jeg titta der nå, men fant ikke noe! mulig jeg ikke leste nøye nok men... :)
Kanskje du kan spørre jordmoren din om det? min sa det til meg sist, husker hu sa de ville ha det ganske seint, men husker ikke når nøyaktig fristen var! :)
Spør arbeidsgiveren din om når du må søke han om permisjon og om han skal ha det skriftlig, eller om det er nok med en muntlig melding.
Når det gjelder fødselspenger så er det tids nok at vi leverer kravet til trygdekontoret i slutten av novenber el. begynnelsen av desember. Det er avhengig av om vi har termin tidlig eller sent i januar.
De begynner ikke utbetalingen før barnet er født uansett i tilfelle babyen blir født før termin. Dette for å få riktig maksdato for utbetaling av fødselspengene. 3 uker av terminen skal jo være avviklet før babyen blir født og her er det faktisk fødsel som gjelder, ikke termindato. Så dersom babyen blir født 2 uker etter at du har begynt med permisjon, (altså en uke før termin) så "mister" du 1 uke av permisjonstiden. Dersom trygdekontoret i dette tilfellet hadde startet utbetalingen så hadde det blitt et lite datateknisk opprydningsarbeid. Først måtte allerede utbetalte penger føres i retur (i regnskapet altså, ikke krevd tilbake fra deg[;)]) så måtte nytt vedtak fattes som du skulle ha hatt og så måtte riktig datoer inn igjen i regnskapet. Masse ekstraarbeid for de som jobber med det. Kanskje ikke så mye i hvert enkelt tilfelle, men dersom en måtte gjøre det med 70 % av alle damer som går ut i fødselsperm i Norge så ser en hvor mye ekstraarbeid det i realiteten er.
Vil det si at man ikke får noe penger før babyen er født?
Trodde man fikk fra man gikk ut i permisjon jeg.
Hva om man går 2 uker over termin da,,,,,,
får man da ikke noe penger på 5 uker?
jeg leste på trygdeetaten nå, og jeg forstod det som at man kunne få pengene fra 6 uker før termin, men at man da slutter å få pengene 6 uker før også! :)
Må hente et skjema å søke om fødselspenger/permisjon. I tillegg forlanger noen arbeidsgivere at man søker perm.... Det slipper heldigvis jeg. De ville bare ha en kopi av skjemaet som jeg skulle levere på trygdekontoret
eg må levere skjema om svangerpermisjon tre mnd før perm-start..og så leverer eg inn pengekravet til trygdekontoret i same slengen. eg får utbetalt frå arbeidsgivar eg og så får de refundert frå T.K...jobber i kommula sektor..rekna med det var slik for alle kommunalt ansatte da!!