et spørsmål...

monicalj1983

Forelsket i forumet
lurer på om hva dere synes om den første underlivs undersøkelsen hos legen..(på 1. kontroll) var det veldig vondt?
hørerat mange har sagt til meg at jg bør grue meg og at det var drit vondt..,men...stemmer dette???
og hadde dere kvinnelig eller mannlig lege?jeg skal ha kvinnelig..skal i begynnelsen av mai

håper på svar!!!
Koz&Klemz

Jeg gikk til gynokologen min til første kontroll og det var ikke værre en vanlig. Har alltid hatet disse kontrollene,men vondt er ikke det rette ordet, bare ubehagelig. Det er ingen grunn til at det skal gjøre vondt eller være værre enn når du går til kontroll ellers. gynokologen min er mann, men så utrolig fin å gå til. Han tar seg tid til å lytte og svare når du lurer på noe.

Du trenger ikek å grue deg. Det kommer til å gå så fint

Undersøkelsen var akkurat som vanlig, gravid eller ikke.

ORIGINAL: homma

Jeg hadde ikke sånn undersøkelse når jeg var gravid.Tror det blir mere og mere vanlig og ikke ha det.

så du må ikke ha underlivs undersøkelse på 1 kontroll eller??liker ikke de undersøkelsene i det hele tatt..he he..men det går vel det og hvis jeg må ha det.

jeg fikk beskjed om at om det var lenge sia eg hadde hatt underlivsundersøkelse ville han anbefale og ta det...å det va det gitt,greit å få sjekke opp i tingene[:D]

Det er litt forskjellig praksis om du trenger undersøkelsen eller ikke, hvis det er lenge siden du har hatt undersøkelsen tror jeg de anbefaler det.. De sjekker deg også for klamydia. Synes ikke det var noe vondt, eneste som er litt ubehagelig er når de klemmer med fingrene der inne for å kjenne hvilken vei livmoren ligger (framover eller bakover..)

Jeg gjorde det fordi det var lenge siden sist, var akkurat som vanlig. Har mann, foretrekker mannlige gynekologer.

Deilig er det vel ikke, men synes ikke det var noe spes vondere da enn når man vanligvis går til gyn...ville valgt mannlig om jeg var deg, har fått erfare at di er mer forsiktig enn kvinnelige...og jeg har hatt MANGE innvendig UL gjennom dette svangerskapet...lykke til uansett[:)]

det er mer og mer vanlig å ikke ta gu under svangerskap. Tidligere benyttet man gu for å sette termindato, og det gjør man jo på ul nå. Vet at det anbefales om det er mer enn to år siden man tok celleprøve, men det skal være frivillig uansett.

Har pga PCOS utredning hatt ca 3 GU'er i året de siste årene, så jeg slapp under svangerskapet.

Personlig synes jeg ikke GU er noe problematisk (sikkert fordi jeg har blittså vant til det). For meg spiller det ingen rolle om jeg har mannlig eller kvinnelig lege/gynekolog. Den vondetste undersøkelsen jeg har gjordt ble gjordt av en kvinne (men det var min første GU, så jeg var vel kjempe spendt), og den 'beste' (jeg kjente knapt noen ting, selvom det var innvendig UL) ble utført av en mann. De fleste har vært helt greie, men jeg tror det har veldig mye å si at jeg slapper av!

Pust dypt og rolig (vet det lettere sagt enn gjordt)....
Jeg har rett og slett gjordt det så ofte at for meg er det nærmest en rutine ting, så jeg slapper godt av, og dermed gjør det ikke vondt - og dermed er det ikke noe problem å slappe av etc... Har kommet i god sirkel.

Lykke til!

GU er ikke gøy - nei [:'(]
Men det kan være greit å få sjekket at alt er ok.
Det aller viktigste er at du klarer å slappe av, pust dypt og rolig og finn et punkt i taket å stirr på.
HAr vært hos både mannlige og kvinnlige. MIn erfaring er at kvinnlige har tross alt vært igjennom det samme selv og vet hvor og når det kan gjøre vondt / være ubehagelig - men er nok personen som avgjør og ikke kjønnet.

Lykke til iallfall [:)]

Jeg har Ikkje gjort det, Legen min tar visstnok Ikkje GU på Gravide.....
Såh slapp det... [:D]

Var på GU på første kontrollen.. Syntes det var som vanlig.. Eneste var at det var litt ekkelt da han trykte mot magen for å finne ut hvor livmora var, men det tok han bare noen få sekunder å gjøre.. [:)]

Har ikke noe problemer med GU. Syntes bare det er bra de sjekker hvordan det står til der nede en gang i blant. [:)]

eg synns verken d va vondt elle flaut.. men så fekk eg ikkje beskjed om d før eg va der heller da[8D] hadde ikkje ti t å grua meg

Jeg hadde en kjapp gu. Tok kun diverse prøver og så var jeg ferdig. Synes ikke det var så ille..

jeg har ikke hatt underlivskontroll... man må ikke ha det....

Back
Topp