Et spørsmål

bluemoon

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2022
Hei alle sammen. Jeg er ny her og ikke så godt kjent med forumet, men håper dette er greit å spørre om.
Forrige torsdag var jeg i dårlig form og ventet på mensen, så jeg kjøpte en test for å utelukke graviditet, som det i hvert fall ikke kunne være. Jeg og samboer fikk en valp i hus for et par måneder siden, så det har ikke akkurat vært mye av verken tid eller anledning til noe særlig action i senga...
Men, det er vel akkurat når man venter det minst at det skjer. Testen var positiv og vi var begge i totalt sjokk. Tok noen tester til inkludert en Clearblue digital som viste resultatet Gravid 2-3 uker.

Det jeg lurer på, er akkurat hvor langt ut i svangerskapet jeg er. Jeg sluttet med prevensjon i juli i fjor etter å ha gått på p-piller i 10 år, og siden da har syklusene mine vært ganske uregelmessige – de har vart i alt fra 31 til 36 dager. Jeg vet at første dag av siste mens var 11. april, og plotter jeg inn denne datoen i f.eks. NHIs svangerskapskalkulator, får jeg beskjed om at jeg i dag er på 5+0 uker (er dette korrekt måte å si det på?). Men hvordan kan jeg vite dette nøyaktig, når jeg ikke vet nøyaktig hvor lang syklusen ville vært?

Håper noen kan hjelpe meg å kaste litt lys over dette. Har ellers tenkt å bestille en legetime til uken, så får jo forhåpentligvis litt hjelp da også. :)
 
Før man har vært på ultralyd er det mens-termin man går ut i fra. Så foreløpig så bruker du bare første dag av siste mens som referansepunkt slik som du har gjort nå, siden du ikke vet nøyaktig når eggløsning var. 5+0 er korrekt måte å si det på ja. Gratulerer så mye :happy:
 
Så gøy! Gratulerer!:Heartred

Jeg har samme «problem» som deg. At jeg aner ikke hvor lang syklus jeg har etter p-pilleslutt i januar, så tok og bare utgangspunkt i første dag i siste menstruasjon:)
 
Gratulerer :Heartred

Deilig å ha en stueren hund når baby kommer da. Hvordan hund har dere fått dere? Vi vurderer å skaffe oss en, men tror det blir en stund etter fødsel nå som jeg ligger rett ut.
 
Tusen takk, utrolig hyggelig med gratulasjoner <3


Gratulerer :Heartred

Deilig å ha en stueren hund når baby kommer da. Hvordan hund har dere fått dere? Vi vurderer å skaffe oss en, men tror det blir en stund etter fødsel nå som jeg ligger rett ut.

Vi har fått oss en 50/50 labrador og dalmatiner, så hun er og blir nok en håndfull. Heldigvis får hun første leveåret sitt med oss alene, så vi får bare prøve å få treningen til å sitte så godt som mulig tenker jeg :) Ikke en helt ideell situasjon (vi bor også midt i Oslo sentrum), men alt går tenker jeg.
 
Så spennende! Koselig med hund og baby, du kommer mest sansynlig til å elske forholdet de to kommer til å få:Heartred
 
Back
Topp