Et spørsmål

bebi

Elsker forumet
For og hoppe over til noe annet.Huden er jo et viktig organsystem,det jeg lurer på er hvorfor blir man kald når man blir våt på kroppen,eller hvis man dupper en finger i vann og tar den oppat.hva er det som skjer da?har laget meg opp en mening,men lyst og høre hva dere mener,hvis dere vet det.[:)]

har ingen anelse[8|]

aldri tenkt på... men når jeg fryser på henda har jeg dem under varmt vann... det hjelper.... Og om jeg er skikkelig frøsen tar jeg et varmt bad.... som regel når man blir våt (regn, plumpe i en sølepytt, etc) så er jo vannet kaldt, og man blir altså avkjølt.. og begynner å fryse?? Nei, vet ikke jeg...

Hva er din teori da bebi?

Få høre teorien din da..

Kroppen jobber jo konstant for og holde seg varm og kroppstemperaturen er 37grader,vannet man får på seg er kaldere enn varmen kroppen har og da blir det kjølet ned,jobber enda mer da for å holde temperaturen.Når det blåser ute feks,så blir det jo kaldt selv om man har klær på..vinden blåser bort varmen på en måte?Når en bader ute om sommeren,er vannet ofte litt kaldt med det samme men varmere når man har vært uti en stund..da får vel kroppsvarmen stabilisert seg da?Og når man går opp fra vannet er det ofte kaldt med det samme for da er lufttemperaturen kaldere enn kroppens..man legger seg ned og vannet tørker bort etterhvert,altså det fordamper bort..Ble litt langt detta,men jeg og ei diskuterte detta i går,drev med en elevøvelse serru[:)]Er jeg helt på bærtur tru,eller er det mer jeg treng å vite?
En annen ting vi gjorde som var litt festlig var og sjekke dybdesynet.den ene holder en penn så den står på bordet,den andre lokker det ene øyet og prøver og ta på pennen.etterpå gjentas det med begge øya oppe,hehe.var ganske snålt..

Back
Topp