Et spørsmål om Uføretrygd.....

Dorothy_1

Gift med forumet
Samboeren min er ufør, Har han rett til noe ekstra penger når babyen kommer... ??????

[:D]

Takk for svar.
Vi har Ingen økonomiske problemer, Men er joh greit og få det som man har krav på.
Tror det var den summen du oppga som samboeren min også hadde hørt om.... [:D]

hehe... må le litt.. 17 kr dagen, da kan man jo virkelig skeie ut :)

ORIGINAL: lillemæj
hehe... må le litt.. 17 kr dagen, da kan man jo virkelig skeie ut :)

Hehe - ja!

Er ikke helt sikker (har ikke lest på reglene i det siste...) Det er vel ulikt om man har permanent eller tidsbegrenset uføretrygd. Mener å ha lest at ved tidsbegrenset uføretrygd er det fast sum for forsørgertillegg, mens det ved permanent er behovsprøvd...

Jeg har permanent uføretrygd og får 2000 kr i mnd som er beregnet min del av forsørgerbyrden.
Hadde min mann hatt trygd ville han fått det samme om jeg hadde hatt jobb.

Jeg vil få mer enn 2000kr når nestemann kommer siden jeg da har en større forsørgerbyrde med 2 barn.

Dette står på trygdeetaten...
Du kan også få forsørgingstillegg dersom du har barn under 18 år som ikke forsørger seg selv ved egen inntekt. Størrelsen på barnetillegget er 4/10 grunnbeløp for hvert barn.
Og grunnbeløpet er ca 5000kr pr. mnd.

Det skulle bli 2000kr det og jeg får det samme for hvert barn så da får jeg 4000kr i tilegg hver mnd.

Tusen takk for oppklaringen Surfelil.

Under TIDSBEGRENSET står det på barnetillegg:
"Barnetillegg på 17,- kroner pr. dag."

Jeg HÅPER (og tror på) permanent uføretrygd, da jeg VET at nevrologen skrev til trygdekontoret at jeg er varig ufør (og jeg har vært ufør i 6 år allerede), så da får jeg vel forhåpentligvis 2000 kr ekstra i stede....

Men jeg skjønner ikke helt reglene....
For det første vet jeg ikke om jeg får hel eller halv uførepensjon (Vedtaket er tatt, men de har ikke sent meg brev enda... jeg har pratet med de på telefon og fått beskjed om at svaret kommer i posten i løpet av en ukes tid.)
Hvis jeg får HALV uførepensjon - får jeg da og halvt barnetillegg?
Jeg kommer til å få MINSTEPENSJON fordi jeg har null trygdepoeng....
Har det noe å si?
Hm... litt frustrerende å ikke ANE hva man vil ha å rutte med økonomisk - så jeg gleder meg til å få svar fra trygdekontoret.

Nei fy sø... så urettferdig.
Skulle det være billigere å ha barn fordi du ikke har permanent trygd.
Verste jeg har hørt det skulle vært likt det da...snakk om molbonorge på sitt beste.

Reglene er så syke noen ganger at jeg blir matt.

ORIGINAL: Nesing

Ja reglene er håpløse, og omtrent alle som blir uføre i dag, får faktisk tidsbegrenset uføretrygd. Jeg er selv VARIG ufør, men uansett får jeg bare tidsbegrenset trygd. Det innebærer 17 kr ekstra for fem dager i uken, altså i underkant av 100 kr i uken. Har vært ufør i 8-10 år, men det tar tid å få den varige uføretrygden.

Samboeren min har kjempa ca 10 - 11 år for og bli ufør......
Han Han har sånn tidsbegrensa uføretrygd, Altså sånn at han må søke på nytt hvert 3. År...

Det er så håpløst! Det er ENORME store forskjeller for meg om jeg får varig eller tidsbegrenset.

TIDSBEGRENSET - lav utbetaling (minstepensjon) med HØY skatt.
LAVT forsørgertillegg.
IKKE SLETTET studielånet (1.800 kr pr mnd) (jeg har brukt opp betalingsutsettelsene mine...)
IKKE utbetalt uførekapital-forsikringen (engangssum på 500.000 kr - grei å ha når vi pr. i dag ikke har barnerom. Da kan vi kjøpe en leilighet med ett rom til.....)

VARIG - lav utbetaling (minstepensjon) med LAVERE skatt.
HØYERE forsørgertillegg
SLETTET studielånet
UTBETALT uførekapital.

=> Det KOSTER LIKE MYE å leve selvom man ikke er varig ufør (noe jeg er), så det er blodig urettferdig!
Jeg titter i postkassa hver dag - det hadde ikke kommet brev i dag heller. Får jeg tidsbegrenset så blir jeg skikkelig forbanna! 2 eksperter har sagt at jeg er VARIG!!!

Back
Topp