Et spørsmål ang muggsopp og babyklær

Malela

Gift med forumet
Håper noen kan svare meg på dette...

Babyklærne etter førstemann har blitt lagret i boden vår i kjelleren i egnede tøyposer. Så viser det seg nå at vi dessverre har fått et muggsopp-problem i boden. Det jeg lurer på er om det er greit å vaske disse babyklærne på kokvask/90 grader, om det da vil fjerne muggsoppsporer/ lukt fra klærne slik at de kan brukes til babyen som kommer i desember??? Anyone?[:)]

jeg vet ikke. men om det hadde vært meg hadde jeg kastet de.. men kan godt hende de blir fullt brukbare etter 90 graders vask.. Kanskje noen som er mer husmoremne enn meg kan svare[;)]

Så kjedelig med alt tøyet..

Hvor stort er muggproblemet da? Dersom det er litt ville jeg ha vurdert å vasket de.. Vi hadde muggsopp på soverommet over lengre tid. Men kastet ingenting av det som var på soverommet. Var kun i vinduskarmen da..

Det er ikke noen flekker på klærne altså (de har lagt beskyttet inni en pose), bare den lukten.
Men vet jo at muggsopp sender ut sporer i luften[&:]

Kast de!!!!!!!!!!

Jeg har vært syk og utmatta hele livet mitt pga muggsopp/ candida! Ikke utsett ungen din for det.. Kan aldri vite om du får det helt 100% vekk, det er kjempe helseskadelig og puste inn!

ORIGINAL: Hot*Mama

Kast de!!!!!!!!!!

Jeg har vært syk og utmatta hele livet mitt pga muggsopp/ candida! Ikke utsett ungen din for det.. Kan aldri vite om du får det helt 100% vekk, det er kjempe helseskadelig og puste inn!

[&:]Uff!
Ble du utsatt for mye av det som liten? Er det ingenting som kan få det vekk hvis det først har satt seg?

Hadde liksom håpet å slippe å måtte kaste klærne, vil ikke ta noen risiko ang at babyen skal bli syk av det. Bruker da heller penger på mye klær selvfølgelig

Jeg fikk sånne flekker på noen smekker da største var baby. Fikk de aldri vekk, klora og kokvaska, men de var der like vel. Endte opp i søpla[&:]

ville prøvd å vaske de å se hvordan det gikk![:)]
så lenge det bare er lukt så burde det gå fint ..[;)]

ORIGINAL: *malela**

Håper noen kan svare meg på dette...

Babyklærne etter førstemann har blitt lagret i boden vår i kjelleren i egnede tøyposer. Så viser det seg nå at vi dessverre har fått et muggsopp-problem i boden. Det jeg lurer på er om det er greit å vaske disse babyklærne på kokvask/90 grader, om det da vil fjerne muggsoppsporer/ lukt fra klærne slik at de kan brukes til babyen som kommer i desember??? Anyone?[:)]

Vi har oppdaga mugg i kjelleren, og maaaange klær er ødelagt[:@] 
Vi får heldigvis igjen på forsikringen[:)] Men det er litt av ett arbeid å sjå igjennom ALT[&:] 

Eg har vaska noe for å sjekke om flekkene i forskjellige varianter forsvant, og det gjorde det dessverre IKKE[:@] Klærne er og blir ødelagte[:@]

Soppsporer er noe infernalsk resistente! Jeg ville ikke ha satset på at koking tok knekken på alt...

Soppsporer kan tåle alt fra enormt trykk til vakum og både ekstremt høye og lave temperaturer og fremdeles våkne til liv når omgivelsene ligger til rette for det... Selvfølgelig er alt avhengig av art, men en kan aldri være for forsiktig når det gjelder sopp og spesielt med babyer.

Takk for svar! Jeg lurer på om jeg bare skal kaste de ja siden det er så usikkert om det forsvinner. Har søkt litt på nettet selv men syns det er vanskelig å finne konkret svar.
Jeg lagret forresten gravidklærne i samme bod og tok opp og kokvasket for en måned siden, syns lukten forsvant på de og har brukt de. Men tenker at det er litt mer risky med babyklær...

ORIGINAL: Tweak

Soppsporer er noe infernalsk resistente! Jeg ville ikke ha satset på at koking tok knekken på alt...

Soppsporer kan tåle alt fra enormt trykk til vakum og både ekstremt høye og lave temperaturer og fremdeles våkne til liv når omgivelsene ligger til rette for det... Selvfølgelig er alt avhengig av art, men en kan aldri være for forsiktig når det gjelder sopp og spesielt med babyer.

Signerer på det sterkeste!!!!

Back
Topp