Et rop om hjelp!

Frøken1993

Blir kjent med forumet
Ingen hører meg! Jeg roper og roper, men kun familie og nære hører meg! Fram til uke 15 gikk jeg med hverdagslig morgenkvalme, ømme bryster blablabla.. Det er jo helt vanlig..

Så!, fikk jeg to uker med fri, hvor alt var greit, ingen spesielle plager.. Så smeller det til igjen..

Uke 17, da kommer alt tilbake, i mye større grad. Kvalmen varer hele dagen, kaster opp flere ganger, får ikke i meg nok mat til å bli mett, lavt blodtrykk, hodepine, bekkenplager, kaldsvetting, og ikke minst supertrøtt og sliten.

Uke 17+2, er ikke i stand til å jobbe, så reiser til legen for å få hjelp, alt han sier er spis mindre og oftere, noe jeg allerede gjør. Og drikk vann.
Får en ukes sykemelding.
Reiser hjem, gjør som legen sier, i en uke, blir ikke bedre overhode, og reiser tilbake for å få lenger sykemelding.
Da kommer denne replikken lirende ut fra legen:

"Jeg har vært gravid før, så jeg vet hvordan det er".

Nå begynner jeg å bli drittlei av å høre det der. Alle er forskjellige!

Og jeg er drittlei dette, og det føles som om kroppen prøver å drepe meg, og all min livsglede! Er det noen der ute som har det sånn? Kan ikke legen bare lytte til meg?

Det blir litt sånn, "jeg har det helt jævlig, men legen sier jeg er frisk så da er jeg vel det.."

Hjelp!!!

Uff da.. Føler med deg! Håper du blir hørt av noen! Lege, jordmor? Det finnes kvalmestillende. Stor og varm klem fra meg

Jeg har hatt det slik, og må si dette er uprofesjonelt av legen din.

Graviditet er ikke en sykdom i seg selv, men kan føre til invalidiserende plager, dette vet legen. Legen skal heller ikke dra sine egne erfaringer inn i din behandling slik som gjort i dette tilfellet, enhver graviditet er forskjellig. Dette er noe legen også vet.

Hvis du ikke er fornøyd med legen din så anbefaler jeg deg å bytte. Det gjør du enkelt på helsenorge.no, og legelisten.no gir en god pekepinn på hvordan de forskjellige legene er :) Gjør litt research!

Min lege jobber jeg tidvis sammen med, så han kjenner både meg og min arbeidsplass godt. Jeg prøvde å jobbe 40% men siden det er vanskelig å tilrettelegge i min jobb så ble jeg dårligere og begynte å spy igjen. Da ringte jeg bare legekontoret og legen ordnet med 100% uten spørsmål. Han ville vel egentlig ikke at jeg skulle prøve å jobbe 40% i utgangspunktet, siden jeg har så lite å gå på, så skal ha for innsatsen! Vit at man kan jobbe gradert og med tilrettelegging når man føler seg litt bedre :)

Jeg ønsker deg MASSE lykke til! Jeg føler virkelig med deg, good klem :)

Bytt lege, er en for dårlig til å jobbe så er det bare sånn, ingen skal tvinge noen til noe de ikke klarer. Alle graviditeter er ulike. Håper det ordner seg for deg :-) God klem sendes ihvertfall <3

Dra til jordmor! De har mye mer kunnskap om svangerskap, og kan gjøre mye av det samme som lege(søke om svangerskapspenger, henvise deg videre osv). Ikke godt å ha det sånn.. :(

Ingen hører meg! Jeg roper og roper, men kun familie og nære hører meg! Fram til uke 15 gikk jeg med hverdagslig morgenkvalme, ømme bryster blablabla.. Det er jo helt vanlig..

Så!, fikk jeg to uker med fri, hvor alt var greit, ingen spesielle plager.. Så smeller det til igjen..

Uke 17, da kommer alt tilbake, i mye større grad. Kvalmen varer hele dagen, kaster opp flere ganger, får ikke i meg nok mat til å bli mett, lavt blodtrykk, hodepine, bekkenplager, kaldsvetting, og ikke minst supertrøtt og sliten.

Uke 17+2, er ikke i stand til å jobbe, så reiser til legen for å få hjelp, alt han sier er spis mindre og oftere, noe jeg allerede gjør. Og drikk vann.
Får en ukes sykemelding.
Reiser hjem, gjør som legen sier, i en uke, blir ikke bedre overhode, og reiser tilbake for å få lenger sykemelding.

Og jeg er drittlei dette, og det føles som om kroppen prøver å drepe meg, og all min livsglede! Er det noen der ute som har det sånn? Kan ikke legen bare lytte til meg?

Det blir litt sånn, "jeg har det helt jævlig, men legen sier jeg er frisk så da er jeg vel det.."

Hjelp!!!
Min forrige lege var slik. Jeg byttet! Nå er det bare velstand og jeg blir møtt og i vare tatt på beste måte!
Sender deg en klem :)

Første jeg fikk høre når jeg fortalte om den første graviditeten til en kollega var "husk at det å være gravid ikke er en sykdom da" akkurat som at jeg nå skulle kreve mer! Alt gikk heldighvis bra, men faen, folk er forskjellig og noen er skikkelig uheldig!

Lykke til!

Drit lei graviditet er ikke en sykdom!
Neida er ikke det men herregud så deilig det kan gjøre deg så syk og gi så mye smerter og plager! At andre med lette graviditeter sammenligner seg selv med oss som har tøffe tunge graviditeter synes jeg bare er respektløst og frekt!
Tenker om de heldige, hold munn og vær glad du hadde det lett!!
Ha en god lege som lytter er alt i et svangerskap! Kommer fra en som har vært og vill være 100% sykemeldt hele graviteten!
Lykke til <3

Veldig synd det skal være sånn. Som det sto så greit i brosjyra fra jobb :Graviditet er ikke en sykdom men det er en untakstilstand! Alle er forskjellige og med god.tilrettelegging kan man holde mange i jobb lengre og mer.
I mitt tilfelle blir jeg sykemeld 50% etter ferien min, ikke pga min helse, jeg er en av de heldige der, meb pga blødninger så går jeg under et risikosvangerskap. Både jobben og legen har laget en fin plan for meg :)

Takk for alle gode og støttende svar ❤️ har nå byttet lege, fra og med 1 august, så da håper jeg på bedre behandling! Så håper jeg ellers på bedre tider også
Så bra du fikk byttet :-) Håper du er mer heldig med neste. Du kan jo sende en klage på den forgje

Huff høres ikke noe særlig ut. Jeg har selv hatt alvorlig hyperemesis i alle mine svangerskap og kaster fortsatt opp daglig i dette svangerskapet (er 18 uker). Har du meldt deg inn i hyperemesis Norge på Facebook? Der er det utrolig mye støtte å få fra andre i samme situasjon! Håper du føler deg bedre snart og blir tatt på alvor hos legen :Heartred

Så bra du fikk byttet :-) Håper du er mer heldig med neste. Du kan jo sende en klage på den forgje

Nå vet jeg ikke hvor du bor i landet, men her i Trondheim er alle fastlegene villige til å ta i mot sine nye pasienter før det offisielt går i orden (den 1 i hver mnd). Så hvis du støter på problemer og må ha legetilsyn før 1 august så skal du bare prøve å ringe ditt nye legekontor først ;) Bra du fikk byttet! Håper det er en vettug og fornuftig lege denne gangen :)

Får en ukes sykemelding.

Hjelp!!!
Hei! Er ny på forumet, og har vel egentlig holdt meg til å bare se, men ikke "røre". Anyway, jeg hadde samme problem som deg. Dårlig de 14-15 første ukene, fri i to, før kvalmen m.m kom tilbake i større styrke. Jeg ble tipset om å gå til kiropraktor av en annen venninne. Og det gjorde jeg jo, med den største skepsisen en kan ha.. 1,5 uke senere er kvalmen fremdeles borte. Det kan jo være tilfeldigheter, men det er kanskje verdt et forsøk? :)

Uff! Så kjedelig! Har det blitt tatt blodprøver av deg nylig? Hvis du kaster mye opp kan du ha noen mangler. Jeg har egentlig det motsatte problemet. Krangler med jm og lege for å få lov til å gå på jobb. Legen kaster nermest sykemelding etter meg, og jm er klar i sin tale om at jobb for meg er ikke bra. Men jeg har vært ute i mammaperm nå i lang tid, og var sykemeldt nesten hele svangerskapet med hun før jeg fikk henne i november. Da blir man svært lei av å gå hjemme. Jeg er også mye kvalm, men føler at å komme seg litt ut er bra for meg. Mitt råd er å snakke med jm, jeg har også som flere her erfaring med at jm kan mer om svangerskap en fastlege. Og for fastlegen din å sitte å sammenligne med sin egen graviditet er utrolig uprofesjonelt! Man skal ikke blande sitt privatliv og sin profesjon når man er helsepersonell! Vet ikke hva slags jobb du har, men er det en jobb som er umulig å tilrettelegge, så har du også krav på svangerskapspenger, har du snakket med arbeidsgiver om dette? God bedring og lykke til ❤️

Jeg føler med deg! I mitt forrige svangerskap fikk jeg høre fra legen at hun visste hvordan det var å være kvalm, hun hadde jo vært bakfull en søndag innimellom hun også :-o Jeg hadde på det tidspunktet vært kvalm/kastet opp daglig i 10 uker og hun mente jeg snart burde skjerpe meg og komme meg på jobb... :-( Jeg byttet lege, det var himmel og jord i forskjell!! :-D

Back
Topp