lillivanilli
Elsker forumet
når syns du det er greit at de mså spiser popcorn?
jeg mener 3 års alderen..
men vet ikke hva som er vanlig jeg..
jeg mener 3 års alderen..
men vet ikke hva som er vanlig jeg..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Labambie
Visste ikke det var en aldersgrense for det.... [8|]
ORIGINAL: snuppa08
Anbefales vel ikke til barn under 3 år...?
ORIGINAL: snuppa08
Anbefales vel ikke til barn under 3 år...?
Fordi?
Har ikke hørt noe om det.. Det må isfåll være for å ikke sette skall og slikt i halsen.. Det er jo anbefalt å ikke gi de druer før 3 år. Men popcorn står det ikke noe om.
Mat du bør vente med å gi
- Honning skal ikke gis til barn under ett år fordi den kan inneholde sporer som kan utvikles til botulisme-bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.
- Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat. Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler. Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.
- Små, harde og glatte matbiter, som druer, nøtter, peanøtter eller rå gulrotbiter/eplebiter kan lett komme i vrangstrupen. Pass på!
- Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan også noe yoghurt og syrnet melk gis.
Dette er rådene fra norske myndigheter.. Jeg kunne nok fint ha latt ungen min smake på popcorn. Har ikke gjort det enda.
Det er utrolig mye rart som folk har hørt, at de ikke skal ha egg før de er 1 år, ikke jordbær før de er 1 år osv osv osv, det er svææært lite av det som faktisk stemmer.