Et ord du alltid skriver feil?

Arianne SmartASS

Glad i forumet
Selv om du innerst inne vet hva som er riktig?[8D]

Jeg skriver konsekvent "abbonement" [X(]

interesant, interresant, interesse, interesert, ....tja klarer ikke det ordet der i det hele tatt

Skriver egentlig det meste rett...[8D]

kanksje[8D][8D][8D]

det fingrene mine som flyr feil over tastaturet

Interessant, eller hvordan det skrives, hehe. Husker et aldri [&:][:D]

Jeg kan ENDA ikke styre ett og et. 98% gjetting... [8D]

ORIGINAL: Labambie

ang..

Samme her!!:p

En skrivefeil jeg virkelig virkelig får noia av, det er korselig... det er sååå mange på face som konstant skriver at de har hatt en korselig dag etc, og jeg klør i fingrene etter å kommentere hver gang, enda jeg ofte har skriveleifer selv
:p

ORIGINAL: Tøsa

Jeg skriver idag og imorra selv om jeg vet det er feil [8D]
Er nok flere ord, men alt i alt er jeg ganske stødig i rettskriving.

Vet du, det var jeg også. Helt uten å anstrenge meg. Stavet ikke ord feil, og all grammatikk på plass. (haha, nå måtte jeg faktisk google for å se om det virkelig var to m´er i grammatikk[8D])

Men nå er det 9 år siden jeg gikk på skole, og for hvert år som går blir jeg mer og mer airhead gitt.[:-]

ORIGINAL: tigergirl

interesant, interresant, interesse, interesert, ....tja klarer ikke det ordet der i det hele tatt
samme her[:D]

Aargh... Korselig skjærer i øya på meg også! Samme som dursje.. Det heter KOSELIG og DUSJE!

jeg strever med ordene tunell og komune, er faktisk ikke sikker på hva som er rett der.. :P

Haha, fatter ikke at det ikke går inn! [8D]

LITT kvarlämnad og efterbliven. Er ikke mer å si om det. Ellers er jeg jo et (ett) kult kvinnfolk [8D]

Jeg skriver idag og imorra selv om jeg vet det er feil [8D]
Er nok flere ord, men alt i alt er jeg ganske stødig i rettskriving.

Samme her[:D]

Labambie da.. et er når det er en/ei/et en bil, et hus, ei jente f.eks.
Og ett er når poenget er at det er antall:1 hus = ett hus [:D]

Ellers er jeg jo et (ett) kult kvinnfolk [8D]

Se der[:D] et er riktig, siden poenget er "kult kvinnfolk".
Ett hadde vært riktig dersom poenget var å fortelle hvor stort antall "kult kvinnfolk" du er; nemlig ett.[8D][:D]

Det skal godt gjøres å skrive samtlige ord i det norske språk riktig, og de fleste skrivedyktige voksne nordmenn skriver et og annet ord feil. Det er fordi det er mange ord i dette landet som stammer fra det konvensjonelle prinsippet, altså at ordets skrivemåte er bestemt av en statlig nemnd. Disse ordene stemmer ikke alltid overens med logikken. Det er f.eks mange fonemer som skrives på ulike måter. Forskjellen på disse ordene kan man ikke FORSTÅ, man må LÆRE og PUGGE de. som oftes skjer dette automatisk. De som ikke har lært seg skrivemåten på disse, har gjerne ikke vært like mye eksponert for ordene som andre..[:)]

Jeg har hauger av skrive feil.
Sliter mye med og/å, dobbel konsenant (om det skrives slik da[8D])
Særsskrivering som dere her inne kaller det, osv osv.
Men jeg prøver å jobbe med meg selv, men tror det går litt på hva som feiler meg også. For disse problemene har jeg jobbet med i mange år, men de kommer ikke inn i hode på enn måte[:)]

ORIGINAL: Bleiemos

Det skal godt gjøres å skrive samtlige ord i det norske språk riktig, og de fleste skrivedyktige voksne nordmenn skriver et og annet ord feil. Det er fordi det er mange ord i dette landet som stammer fra det konvensjonelle prinsippet, altså at ordets skrivemåte er bestemt av en statlig nemnd. Disse ordene stemmer ikke alltid overens med logikken. Det er f.eks mange fonemer som skrives på ulike måter. Forskjellen på disse ordene kan man ikke FORSTÅ, man må LÆRE og PUGGE de. som oftes skjer dette automatisk. De som ikke har lært seg skrivemåten på disse, har gjerne ikke vært like mye eksponert for ordene som andre..[:)]

Les HI en gang til[8D]

ORIGINAL: Arianne SmartASS

ORIGINAL: Bleiemos

Les HI en gang til[8D]

Leste det, men så kom det opp så mange eksempler på at folk ikke KLARTE visse ord. Var ihvertfall slik jeg tolket et par innlegg, så kom det i tillegg en kommentar "fatter ikke at det ikke går inn" eller noe slikt. Ikke ment som kritikk til noen, men dette var ihvertfall grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde..[:)] Kan heller fjerne det om du mener det var stikk i strid med hele tråden her.

ORIGINAL: gledermeg88

samme her[:D]

Back
Topp