Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Sniker fra mars siden jeg elsker å lage sånne lister.
Dette er helt individuelt, men det her er mine anbefalinger hvertfall også er det såklart mulig å kjøpe ting etter fødsel, kommer litt an på hvor nærme butikker man bor og hvor mye man har lyst til å ordne klart før fødsel. Skal man kjøpe brukt kan det feks ta litt tid å finne et godt kjøp.
Klær
Også er det jo individuelt hva slags klær man liker og etter sesong. Og bor du langt nord vil du i mai sikkert trenge annet babytøy enn om du bor sør i landet. Også er det ikke godt å vite hvor lenge man bruker de ulike størrelsene, noen er for store for 50 allerede ved fødsel, vokser ut av det etter en uke eller svømmer i 56 og må bruke 50 i en måned. De minste bodyene er ikke det dyreste av barnetøy, så kjøper du noe du ikke får bruk for vil alltids noen bli glade for å kunne Arve det/ få i gave senere for eksempel jeg foretrekker utelukkende omslagsbodyer i størrelsene 50 og 56.
- 5 bodyer i 50
- 5 bodyer i 56
- 5 bukser/strømpebukser/strikkebukser
- Evt sokker (tynn variant)
- 1 tynn lue, gjerne ull - kan brukes både inne og ute. Ullsokker om det er kjølig.
- Strikkejakke eller tynn ulldress (avhengig av temperatur)
Stelle
Spise/amme
- Stellebord eller et sted å legge stellematte
- 2 pakker bleier i minste størrelse
- Kluter til vask, enten vaskbare gasskluter eller engangskluter (evt våtservietter)
- Evt til sår rompe: Sinksalve og Bepathen er salver som anbefales. Selv opplevde jeg at vi sjelden trengte å smøre med noe om vi pudret bleieområdet med potetmel ved hvert skift, det suger til seg fuktighet. Så jeg anbefaler naturligvis det
- Små håndklær til å legge oppå stellematte (sånne man har fra før til håndvask på badet)
- Sitronsåpe for å gni på plagg med babybæsj før vask (den gulfarge bæsjen setter lett flekker)
- Badebalje
- Febertermometer til å bruke i rompe og engangs beskyttelseshylser
Kjekt å ha til amming, men ikke sikkert du får bruk for det - jeg kjøpte alt dette ila de første ukene etter fødsel sist:
- 5-10 gulpekluter, kan kjøpe inn etter fødsel ved behov. Vi hadde sikkert 30 pga gulpebaby sist
- Engangs ammeinnlegg og evt også i ull
- Tøy som det er lett å amme i
- Amme-BH (kjøpte det etter melken kom skikkelig sist for da vokste brystene mye)
Sove
- Ammepute (cozyfix er min favoritt, men du ser an behov for putestøtte etter fødsel)
- Purelan hvis såre bryster
- Multimam kompress, også gull ved såre bryster
- Brystpumpe og flasker
- Evt 2 ferdigkokte flasker og 1-2 pk ferdigblandet mme (måtte kjøpe dette på vei hjem fra barsel, denne gangen kjøper vi inn før fødsel. Endte opp med fullammingen likevel altså, tok bare tid å få igang melka, gulsott på baby osv)
- Drikkeflaske med sugerør, typ camelbak, så kan man amme og drikke vann samtidig
Ut på tur
- Sprinkelseng/bedside crib alt ettersom hva dere ønsker selv. Hvis du ser etter noe langvarig og budsjettvennlig anbefaler jeg å søke opp IKEA bedside hack og justere en sprinkelseng til å bli en bedsideseng.
- Dyne i den minste størrelsen
- Helseteppe
- Tynt ullteppe
- smokker om man vet på forhånd at man vil bruke det
- Bilstol, dersom dere ser for dere å kjøre mye bil. Der selges mye forskjellig på markedet - sjekk at den er godkjent i PLUS-testen og at den får 45 grader helning montert i bilen din (ellers kan hodet til babyen falle forover når den sover og gjøre det vanskelig å sikre frie luftveier)
- Vogn, med myggnett og regntrekk
- Lammeskinn
- Vognpose (holder sannsynligvis med dyne og teppe i mai)
- Elastisk bæresjal eller elastisk bæresele (feks Ergobaby embrace eller close caboo) dersom du ser for deg å bære den nyfødte, kan fint kjøpes inn etter behov etter fødsel også.
- Stelleveske/sekk/bag
Kan vente/ se an behov
- Bilstolpose (jeg har bare hatt vinterbaby så her synes jeg den tykkeste posen til voksi var et skikkelig must, sommerbaby trenger kanskje bare teppe eller tynn pose)
- Lekegrind
- Vippestol
- Tripptrapp med babysete
- Babygym og biteleker
- Lekematte
- Gulpesmekker og flere skift kan bli nødvendig ved gulpebaby
- Babycall
- Babynest
- Tøy i større størrelser (folk kjøper gjerne 62 og 68 i gave)
- Nattpose/sovepose om baby sparker av seg dyna