Et must å ha på plass til mini kommer?

Is92

Flørter med forumet
MayDay2021
Førstegangsfødende! Har dere noen tips til hva som bør være på plass før mini melder sin ankomst?

Bilstol om man har bil :) Noen klesplagg, noen forbruksvarer (bleier, kluter O.L)
Husk at butikkene er åpen etter fødsel også :)

Også kjekt å ha: Seng/sovested til baby og dyne til den :)
Stelleplass (Men også her kommer man langt med bare en enkel stellematte i starten :)

Som vanillaflower sier er det nødvendige noe tøy å gå i, litt bleier, stellekluter og kanskje en salve mot såre bryst. Bilstol må dere ha dersom dere kjører hjem fra sykehuset, men ellers kan alt egentlig kjøpes etter fødsel.

Det er jo greit å ha på plass noe klær du kan amme i om du skal det, eller flasker og mme dersom du vet du ikke skal amme. Vogn kan være fornuftig å få på plass og eventuelt sovesituasjonen er grei å ordne (Bedside, babynest, sengetøy, teppe o.l) på forhånd, også en plass å stelle babyen på. Vi brukte en stellematte på spisebordet i starten da det var enklest for oss å stelle i stuen.

Jeg var helt utmattet etter fødsel sist av ulike grunner og orket ikke gå ut på over en uke, så jeg er glad vi hadde alt fra før av, men pappaen kan også kjøpe alt annet etter fødsel om det ikke er viktig. Preglife appen har også en sjekkliste som kan være grei å se på dersom man er litt usikker.

Jeg for min del, vil ha det meste i hus på forhånd, så jeg slipper å stresse med innkjøp når babyen er født. Bedre at begge foreldrene kan bruke tiden på baby, enn å løpe rundt i butikker, holde på med vasking av nye ting, montering av seng etc tenker nå jeg.. men det er jo opp til en hver selvsagt. :) Det viktigste er vel bilstol om man skal kjøre bil, litt klær, stelleartikler som bleier,kluter, et termometer osv. Og selvsagt praktisk med vogn, seng, teppe, dyne og kanskje en smokk om man har plan om å forsøke det. Ellers lever vi jo i et land der butikkene er åpne relativt lenge og ofte, så man får vel tak i det meste når man ønsker det. .:)

Kan jo også nevnes at dersom man har vordende besteforeldrene i nærheten så kan de også handle dersom man ikke kommer seg ut av huset ;) mange er så heldige å ha noen i nær relasjon som mer enn gjerne vil hjelpe til :)

Sniker fra mars siden jeg elsker å lage sånne lister.
Dette er helt individuelt, men det her er mine anbefalinger hvertfall :p også er det såklart mulig å kjøpe ting etter fødsel, kommer litt an på hvor nærme butikker man bor og hvor mye man har lyst til å ordne klart før fødsel. Skal man kjøpe brukt kan det feks ta litt tid å finne et godt kjøp.

Klær
  • 5 bodyer i 50
  • 5 bodyer i 56
  • 5 bukser/strømpebukser/strikkebukser
  • Evt sokker (tynn variant)
  • 1 tynn lue, gjerne ull - kan brukes både inne og ute. Ullsokker om det er kjølig.
  • Strikkejakke eller tynn ulldress (avhengig av temperatur)
Også er det jo individuelt hva slags klær man liker og etter sesong. Og bor du langt nord vil du i mai sikkert trenge annet babytøy enn om du bor sør i landet. Også er det ikke godt å vite hvor lenge man bruker de ulike størrelsene, noen er for store for 50 allerede ved fødsel, vokser ut av det etter en uke eller svømmer i 56 og må bruke 50 i en måned. De minste bodyene er ikke det dyreste av barnetøy, så kjøper du noe du ikke får bruk for vil alltids noen bli glade for å kunne Arve det/ få i gave senere for eksempel :) jeg foretrekker utelukkende omslagsbodyer i størrelsene 50 og 56.

Stelle
  • Stellebord eller et sted å legge stellematte
  • 2 pakker bleier i minste størrelse
  • Kluter til vask, enten vaskbare gasskluter eller engangskluter (evt våtservietter)
  • Evt til sår rompe: Sinksalve og Bepathen er salver som anbefales. Selv opplevde jeg at vi sjelden trengte å smøre med noe om vi pudret bleieområdet med potetmel ved hvert skift, det suger til seg fuktighet. Så jeg anbefaler naturligvis det :p
  • Små håndklær til å legge oppå stellematte (sånne man har fra før til håndvask på badet)
  • Sitronsåpe for å gni på plagg med babybæsj før vask (den gulfarge bæsjen setter lett flekker)
  • Badebalje
  • Febertermometer til å bruke i rompe og engangs beskyttelseshylser
Spise/amme
  • 5-10 gulpekluter, kan kjøpe inn etter fødsel ved behov. Vi hadde sikkert 30 pga gulpebaby sist :p
  • Engangs ammeinnlegg og evt også i ull
  • Tøy som det er lett å amme i
  • Amme-BH (kjøpte det etter melken kom skikkelig sist for da vokste brystene mye)
Kjekt å ha til amming, men ikke sikkert du får bruk for det - jeg kjøpte alt dette ila de første ukene etter fødsel sist:
  • Ammepute (cozyfix er min favoritt, men du ser an behov for putestøtte etter fødsel)
  • Purelan hvis såre bryster
  • Multimam kompress, også gull ved såre bryster
  • Brystpumpe og flasker
  • Evt 2 ferdigkokte flasker og 1-2 pk ferdigblandet mme (måtte kjøpe dette på vei hjem fra barsel, denne gangen kjøper vi inn før fødsel. Endte opp med fullammingen likevel altså, tok bare tid å få igang melka, gulsott på baby osv)
  • Drikkeflaske med sugerør, typ camelbak, så kan man amme og drikke vann samtidig
Sove
  • Sprinkelseng/bedside crib alt ettersom hva dere ønsker selv. Hvis du ser etter noe langvarig og budsjettvennlig anbefaler jeg å søke opp IKEA bedside hack og justere en sprinkelseng til å bli en bedsideseng.
  • Dyne i den minste størrelsen
  • Helseteppe
  • Tynt ullteppe
  • smokker om man vet på forhånd at man vil bruke det
Ut på tur
  • Bilstol, dersom dere ser for dere å kjøre mye bil. Der selges mye forskjellig på markedet - sjekk at den er godkjent i PLUS-testen og at den får 45 grader helning montert i bilen din (ellers kan hodet til babyen falle forover når den sover og gjøre det vanskelig å sikre frie luftveier)
  • Vogn, med myggnett og regntrekk
  • Lammeskinn
  • Vognpose (holder sannsynligvis med dyne og teppe i mai)
  • Elastisk bæresjal eller elastisk bæresele (feks Ergobaby embrace eller close caboo) dersom du ser for deg å bære den nyfødte, kan fint kjøpes inn etter behov etter fødsel også.
  • Stelleveske/sekk/bag

Kan vente/ se an behov
  • Bilstolpose (jeg har bare hatt vinterbaby så her synes jeg den tykkeste posen til voksi var et skikkelig must, sommerbaby trenger kanskje bare teppe eller tynn pose)
  • Lekegrind
  • Vippestol
  • Tripptrapp med babysete
  • Babygym og biteleker
  • Lekematte
  • Gulpesmekker og flere skift kan bli nødvendig ved gulpebaby
  • Babycall
  • Babynest
  • Tøy i større størrelser (folk kjøper gjerne 62 og 68 i gave)
  • Nattpose/sovepose om baby sparker av seg dyna

For en fantastisk tråd til oss litt usikre førstegangsfødende! :Heartbigred Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hva som er et must og ikke - og hva som anbefales. Lillegutt kommer i mai, og jeg er så i tvil om hva som er best mtp materialvalg (ull vs bomull?), mengde (altså, sover de med dyne eller bare teppe helt i starten? Pysj vs kun body?), hvor mye av alt, hva trengs og hva kan ses an osv. Veldig kjekk tråd, dette her! :signs001

Sniker fra mars siden jeg elsker å lage sånne lister.
Dette er helt individuelt, men det her er mine anbefalinger hvertfall :p også er det såklart mulig å kjøpe ting etter fødsel, kommer litt an på hvor nærme butikker man bor og hvor mye man har lyst til å ordne klart før fødsel. Skal man kjøpe brukt kan det feks ta litt tid å finne et godt kjøp.

Klær
  • 5 bodyer i 50
  • 5 bodyer i 56
  • 5 bukser/strømpebukser/strikkebukser
  • Evt sokker (tynn variant)
  • 1 tynn lue, gjerne ull - kan brukes både inne og ute. Ullsokker om det er kjølig.
  • Strikkejakke eller tynn ulldress (avhengig av temperatur)
Også er det jo individuelt hva slags klær man liker og etter sesong. Og bor du langt nord vil du i mai sikkert trenge annet babytøy enn om du bor sør i landet. Også er det ikke godt å vite hvor lenge man bruker de ulike størrelsene, noen er for store for 50 allerede ved fødsel, vokser ut av det etter en uke eller svømmer i 56 og må bruke 50 i en måned. De minste bodyene er ikke det dyreste av barnetøy, så kjøper du noe du ikke får bruk for vil alltids noen bli glade for å kunne Arve det/ få i gave senere for eksempel :) jeg foretrekker utelukkende omslagsbodyer i størrelsene 50 og 56.

Stelle
  • Stellebord eller et sted å legge stellematte
  • 2 pakker bleier i minste størrelse
  • Kluter til vask, enten vaskbare gasskluter eller engangskluter (evt våtservietter)
  • Evt til sår rompe: Sinksalve og Bepathen er salver som anbefales. Selv opplevde jeg at vi sjelden trengte å smøre med noe om vi pudret bleieområdet med potetmel ved hvert skift, det suger til seg fuktighet. Så jeg anbefaler naturligvis det :p
  • Små håndklær til å legge oppå stellematte (sånne man har fra før til håndvask på badet)
  • Sitronsåpe for å gni på plagg med babybæsj før vask (den gulfarge bæsjen setter lett flekker)
  • Badebalje
  • Febertermometer til å bruke i rompe og engangs beskyttelseshylser
Spise/amme
  • 5-10 gulpekluter, kan kjøpe inn etter fødsel ved behov. Vi hadde sikkert 30 pga gulpebaby sist :p
  • Engangs ammeinnlegg og evt også i ull
  • Tøy som det er lett å amme i
  • Amme-BH (kjøpte det etter melken kom skikkelig sist for da vokste brystene mye)
Kjekt å ha til amming, men ikke sikkert du får bruk for det - jeg kjøpte alt dette ila de første ukene etter fødsel sist:
  • Ammepute (cozyfix er min favoritt, men du ser an behov for putestøtte etter fødsel)
  • Purelan hvis såre bryster
  • Multimam kompress, også gull ved såre bryster
  • Brystpumpe og flasker
  • Evt 2 ferdigkokte flasker og 1-2 pk ferdigblandet mme (måtte kjøpe dette på vei hjem fra barsel, denne gangen kjøper vi inn før fødsel. Endte opp med fullammingen likevel altså, tok bare tid å få igang melka, gulsott på baby osv)
  • Drikkeflaske med sugerør, typ camelbak, så kan man amme og drikke vann samtidig
Sove
  • Sprinkelseng/bedside crib alt ettersom hva dere ønsker selv. Hvis du ser etter noe langvarig og budsjettvennlig anbefaler jeg å søke opp IKEA bedside hack og justere en sprinkelseng til å bli en bedsideseng.
  • Dyne i den minste størrelsen
  • Helseteppe
  • Tynt ullteppe
  • smokker om man vet på forhånd at man vil bruke det
Ut på tur
  • Bilstol, dersom dere ser for dere å kjøre mye bil. Der selges mye forskjellig på markedet - sjekk at den er godkjent i PLUS-testen og at den får 45 grader helning montert i bilen din (ellers kan hodet til babyen falle forover når den sover og gjøre det vanskelig å sikre frie luftveier)
  • Vogn, med myggnett og regntrekk
  • Lammeskinn
  • Vognpose (holder sannsynligvis med dyne og teppe i mai)
  • Elastisk bæresjal eller elastisk bæresele (feks Ergobaby embrace eller close caboo) dersom du ser for deg å bære den nyfødte, kan fint kjøpes inn etter behov etter fødsel også.
  • Stelleveske/sekk/bag

Kan vente/ se an behov
  • Bilstolpose (jeg har bare hatt vinterbaby så her synes jeg den tykkeste posen til voksi var et skikkelig must, sommerbaby trenger kanskje bare teppe eller tynn pose)
  • Lekegrind
  • Vippestol
  • Tripptrapp med babysete
  • Babygym og biteleker
  • Lekematte
  • Gulpesmekker og flere skift kan bli nødvendig ved gulpebaby
  • Babycall
  • Babynest
  • Tøy i større størrelser (folk kjøper gjerne 62 og 68 i gave)
  • Nattpose/sovepose om baby sparker av seg dyna

For en flott liste og gode tips! Stiller meg bak dette:happy:

Back
Topp