Et lite tips ang bilstol..

Sjokkabolla

Forelsket i forumet
Min svoger er politi.. Han har da lært meg at setet bak passasjersiden kaller de for "dødssetet". Fordi den som kjører automatisk svinger slik at den som sitter der er den mest utsatte i trafikkulykker. Fordi vi svinger jo alltid av refleks vekk fra farer... Litt vanskelig å forklare. Men det jeg skal frem til er da at det er best å plassere baby bilstolen bak sjåføren. Eller, tja... Mange av oss har jo flere barn å prioritere da. Men det er ansett som det tryggeste setet i bilen for dere med kun et barn!

Dette ble tullete. Men bare et tips til de som forsto. :) :p

Gutt 13.06.06
Gutt 16.09.08
Termin 5. Juli

Min svoger er politi.. Han har da lært meg at setet bak passasjersiden kaller de for "dødssetet". Fordi den som kjører automatisk svinger slik at den som sitter der er den mest utsatte i trafikkulykker. Fordi vi svinger jo alltid av refleks vekk fra farer... Litt vanskelig å forklare. Men det jeg skal frem til er da at det er best å plassere baby bilstolen bak sjåføren. Eller, tja... Mange av oss har jo flere barn å prioritere da. Men det er ansett som det tryggeste setet i bilen for dere med kun et barn!

Dette ble tullete. Men bare et tips til de som forsto. :) :p

Gutt 13.06.06
Gutt 16.09.08
Termin 5. Juli
Har ofte tenkt på det- men hvordn all jeg velge mellom tre barn?

Venter ei tulle 4. Juli 2013

Ja. Sant? Vi får ta den med "dårligst bilstol" bak sjåføren.

Gutt 13.06.2006
Gutt 16.09.2008
Termin 05.juli

Er klar over denne "fellen" men hvordan i allverden velger man hvem som ska sitte bak sjåføren? ? :(

♡♥ Termin 15 Juli 2013 ♥♡

Ellemelle, hvem skal få sitte på den minst sikre plassen i bilen? Hvem betyr minst av de 3? Skal han jeg fikk først bøte med livet siden han har levd lengst....? Hallo??!! Huff, nei jeg velger å tenke at alle 3 sitter like sikkert, uansett plass i bilen. Helt ærlig, dette var egentlig lite gjennomtenkt av et politi å uttale seg om. Å har de forsket på at vi svinger til høyre i en ulykke..??! Hva om faren kommer fra høyre, svinger vi da imot "faren"...? Merkelig teori..

...Men det er to "teorier" eller "påstander" som heldigvis utlikner hverandre: Det faktum at hvis baby er bak passasjersetet, har du større kjørekontroll. Hvis baby mister smukken og hyler osv, har du bedre kontroll på situasjonen siden du kan strekke høyre hånden din på skrå bak mens du har venstre hånd trygt på rattet.

Hvis baby er bak førersetet kan baby riktignok være bedre skjermet for sammenstøt, men risikoen for at et sammenstøt inntreffer er MYE MYE større, da sjåføren ikke har kontroll på baby om baby skriker/mister smukk/kaster opp osv...(Vanskelig å stanse på motorvei om du vil se til babyen din...og du blir en mindre habil fører når du ikke kan strekke hånden bak med en beroligende berøring engang..)
Sånt kan det bli kræsj av!

Ellemelle, hvem skal få sitte på den minst sikre plassen i bilen? Hvem betyr minst av de 3? Skal han jeg fikk først bøte med livet siden han har levd lengst....? Hallo??!! Huff, nei jeg velger å tenke at alle 3 sitter like sikkert, uansett plass i bilen. Helt ærlig, dette var egentlig lite gjennomtenkt av et politi å uttale seg om. Å har de forsket på at vi svinger til høyre i en ulykke..??! Hva om faren kommer fra høyre, svinger vi da imot "faren"...? Merkelig teori..

Jøss.. Tror du missforstår litt. Var bare et tips til de som har kun et barn. Er ikke bare han som sier det. Er vel egentlig noe "alle vet". Men det var han som nevnte det til meg for 7 år siden da vi hadde plassert setet på andre siden. Er jo bare ment som en god tanke det vel?
Jeg tenker da aldri på det som snart har 3 barn. Han har selv 4 barn og dette er da noe man aldri tenker over..? Da må man ta buss altså.. Farlig å kjøre bil uansett. Godt det finnes gode bilstoler!!! :) ;)

Gutt 13.06.2006
Gutt 16.09.2008
Termin 05.juli

Jøss.. Tror du missforstår litt. Var bare et tips til de som har kun et barn. Er ikke bare han som sier det. Er vel egentlig noe "alle vet". Men det var han som nevnte det til meg for 7 år siden da vi hadde plassert setet på andre siden. Er jo bare ment som en god tanke det vel?
Jeg tenker da aldri på det som snart har 3 barn. Han har selv 4 barn og dette er da noe man aldri tenker over..? Da må man ta buss altså.. Farlig å kjøre bil uansett. Godt det finnes gode bilstoler!!! :) ;)

Gutt 13.06.2006
Gutt 16.09.2008
Termin 05.juli

Har aldri hørt at setet bak passasjersetet er "dødssetet", men vet det i allefall nå. Alt er dessverre farlig, inkl å leve. Dessverre så er det vel slik at selv om man overholder alle kjøreregler selv, og kjører etter forholdene, så er det mange "tullinger" etter veiene som utsetter andre for fare.

Jeg har hørt at det er i midten bak som er tryggest, da er den langt unna det meste. Og nr to er bak passasjersetet som er sikrest grunnet det i utgangspunktet er fra den møtende trafikken. http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=520058. Står også noe om det her. Jeg for min del ignorerer alt dette og velger å ikke tenke på det. Alle plassene må brukes for vår del. Helsesøstra sa her om dagen til meg (på 4 års kontroll for lillesøster) at kommende lillebror måtte sitte bak passasjersetet siden det var tryggest. Jeg svarte da tilbake at vi setter setene slik det er mest praktisk, kan ikke velge verken det ene eller andre med bakgrunn i hva som er mest sikkert når vi nå får 3 barn. Hun mente forøvrig at lillesøster også MÅTTE sitte i beltestol og ikke bakovervendt i setet sitt slik hun enda gjør og vi måtte bytte sete raskest mulig. Det var visst anbefalt å sitte bakovervendt til 4 år, men da måtte de snus med en gang da og over i beltestol. Hun burde virkelig oppdatert seg på bilsikring. Det er anbefalt bakovervendt til MINST 4 år, og lillesøster har akkurat bikket 15 kg som er grensa for når de faktisk har lov til å sitte i beltestol. Hun har fått beltestol i ene bilen i går grunnet den bilen skal lånes bort sammen med jentene når vi kommer på sykehuset for fødsel og de første dagene og vi føler det tryggere at barnevaktene fester i beltestol og ikke bakovervendt stol siden de ikke er så flinke med å få selene riktig. Og grunnet praktiske hensyn for best mulig i den andre bilen, skal vi bytte der når vi får penger til å bestille sete til henne der, men har ikke noe hast før til tidlig høsten, da vokser hun nok ut av det i lengden, siden hun er ganske lang i ryggen (er kort i beina da :P).

Har aldri hørt at det er den mest utsatte plassen, og jeg har brukt tusenvis av timer på bilsikring de siste årene - det er min store interesse. Har alltid hørt at bak føreren er litt mere utsatt og at midten bak er lengst unna alle treffpunkter. Men har man flere barn må man jo bruke de setene som er disponible og det går ikke an å velge mellom barna. På den andre siden vet man heldigvis aldri på hvilken side smellen treffer så det er jo sjansespill uansett og ingen plass sikrere enn andre egentlig.

Sniker. Et svar som noen jeg kjenner fikk når de spurte hvir det var sikrest å ha barnet var: " hvordan har du tenkt å krasje?" En vet aldri hvordan ulykken blir og derfor kan en ikke vite hvor det er tryggest. Selv når jeg fikk eldste var det liksom
Bak passasjersetet som
Var trygest.. Men vi som har flere barn kan jo ikke ha alle der det er"tryggest". Så vi får sette vår lit til bilsetene vi velger og sikkerheten i bilen vi kjører.

Jente 2008
Gutt 2010
Temin 16 juni:)

Eg tenkte å ha baby bak meg i bilen (stortsett alltid eg som kjøre)
Storebror som e hos oss aenkver helg kreve å sitte bak pappaen :P
Dessuten blir eg galen av at han sitte å sparke meg i ryggen :P

Jeg er så lang i beina at jeg ikke får plass til setet bak meg, så her må det på passasjersiden.

----------------------------
Termin 17. juli ❤

Ja dette ble det jo diskusjon av. Underholdene for en som teller rier i grunn. :p
Dette her sa min svoger da min første ble født. Det er 7 år siden. De har nok endret mening nå. Jeg ser de faktisk anbefaler midten nå.. Hehe.. Så kansje det egentlig er det samme..?

http://m.tryggtrafikk.no/index.php?...ryggtrafikk.no/w/Trafikksikkerhet/Barn_i_bil/

Denne er jo oppdatert april i år..

Jaja. For min del spiller det ingen rolle. Her blir minsten å sitte ytterst fordi det er mest praktisk! ;)

Gutt 13.06.2006
Gutt 16.09.2008
Termin 05.juli

Jeg er så lang i beina at jeg ikke får plass til setet bak meg, så her må det på passasjersiden.

Termin 17. juli ❤

Det har ikkje eg tenkt på en gang :P har jo ikkje prøvd om det går, bare antatt at det går :P

Det har ikkje eg tenkt på en gang :P har jo ikkje prøvd om det går, bare antatt at det går :P
Jeg fikk plass til basen, men ikke med setet oppi. Glad jeg testet det nå i god tid :)

Termin 17. juli ❤

Back
Topp