Et lite "hvorfor?" om babyklær

Sååå enig. Jeg har to jenter hvor eldste er tøff og kul og den yngste er husets diva. Eldste bader kun i UV t-skjorte og shorts (jeg har flere ganger prøvd badedrakt for innebassengbruk, men blir nedstemt hver gang) og yngste har mast og mast etter bikini siden hun var tre år... Jeg gav etter nå i sommer da vi fant en som var ganske søt på P.O.P, hun blir straks 7.
Jentene mine er (dessverre) blitt veldig amerikanske på det med kropp, og syns at det å dusje i en jentegarderobe er litt kleint. Har eldste sleepover med venninner kan de ikke engang skifte til pysjamas i samme rom(!) De dusjer/ skifter jo ikke etter gym på skolen heller så de blir liksom aldri "utsatt" for det.

Noen bekjente av oss var til Hawaii for noen år siden. Datteren var typ 3-4 år og badet i bikinibukse. De fikk tilsnakk av andre om å kle på jentungen

Nei barn er jo forskjellige. Så lenge de skjønner at kropp er kropp og alle er lik samtidig forskjellig. Jeg hadde et veldig avslappet forhold til det og bare kledde av meg i dusjen med jentene i klassen. Merket at de var mer skeptisk, men når jeg var så "avslappet" rundt det så ble faktisk de også det. Så det er nok viktig med barna å snakke om kropp tidlig :)
Å få tilsnakk fordi en liten jenteunge går uten overdel er jo bare helt totalt tragisk.. håper å aldri oppleve det selv.

Holdningene i denne tråden svarer på spm ditt. ;) Det er vi som definerer biler og hjerter som gutte- og jenteting. Det er vi som mener kun hvitt og beige er "nøytrale" farger, selv om ingen farger egentlig har "egenskaper."
Frem til barna blir så store at snittet endrer seg (noe som ei heller er nødvendig å gjøre med barneklær), er klærne helt like, også tilegner vi motivene og fargene egenskaper utifra farger og motiver.

Det er kjedelig syns jeg. I tillegg blir jeg lei både rosa og prinsesser, blått og pirater.
Newbie har hvite pene klær. I tillegg har vi kjøpt litt i brunt..

Holdningene i denne tråden svarer på spm ditt. ;) Det er vi som definerer biler og hjerter som gutte- og jenteting. Det er vi som mener kun hvitt og beige er "nøytrale" farger, selv om ingen farger egentlig har "egenskaper."
Frem til barna blir så store at snittet endrer seg (noe som ei heller er nødvendig å gjøre med barneklær), er klærne helt like, også tilegner vi motivene og fargene egenskaper utifra farger og motiver.

Thja. Snittet på jenteklær er smalere fra veldig tidlig alder, dessverre. Og skulle man finne en fin genser/body i noe annet enn råsa på jenteavdelingen så kan du banne på at denne har puffermer. I gutteavdelingen er fargene stort sett så mørke og triste at jeg ikke har lyst å bruke de til verken gutt eller jente.

Problemet er egentlig at det ikke finnes andre farger på klær enn rosa og blått eller hvitt/beige i butikkene. Hvor er fargene? Og gjerne i kombinasjon? Jeg savner grønt/brunt/orange/gult/rødt/turkis/lilla ispedd blått og rosa osv som signaliserer barneklær, ikke "mammas lille prinsesse" eller "pappas tøffing".

Det finnes heldigvis noen få merker hvor man finner dette (Me&I og Villervalla feks), men det er en virkelig mangelvare i de fysiske butikkene. Og jeg ser en klar forskjell i løpet av de 7 årene siden sist jeg kjøpte babyklær, det har blitt enda mer kjønnsdelt enn det var.

Jeg blir helt svett jeg. Jenter kan vel ha biler på seg? Har hørt noe rykter om at jenter FAKTISK kan leke med lego også! Utrolig?

Er medlem i noen kjøp/salg-grupper der folk skriver: ønsker å kjøpe bodyer i strl 68. Jentefarge. Jentefarge? Seriøst? I størrelse 68? "Ull til gutt strl 50-56" - Åja, så jenter kan ikke bruke den ulla? Blir, som sagt: helt svett.

Jeg blir helt svett jeg. Jenter kan vel ha biler på seg? Har hørt noe rykter om at jenter FAKTISK kan leke med lego også! Utrolig?

Er medlem i noen kjøp/salg-grupper der folk skriver: ønsker å kjøpe bodyer i strl 68. Jentefarge. Jentefarge? Seriøst? I størrelse 68? "Ull til gutt strl 50-56" - Åja, så jenter kan ikke bruke den ulla? Blir, som sagt: helt svett.

Jenter med biler og jenter med lego... det er faktisk mer akseptert enn gutter med prinsesser og gutter med dukker.

Jeg er ikke imot at gutter leker med jentesaker og jenter leker med guttesaker... det er det helt motsatte jeg mener... at gutter får tredd nedover hodet at de skal være tøffe... og jenter får tredd nedover hodet at de skal være sarte små prinsesser... ;)

Jenter med biler og jenter med lego... det er faktisk mer akseptert enn gutter med prinsesser og gutter med dukker.

Jeg er ikke imot at gutter leker med jentesaker og jenter leker med guttesaker... det er det helt motsatte jeg mener... at gutter får tredd nedover hodet at de skal være tøffe... og jenter får tredd nedover hodet at de skal være sarte små prinsesser... ;)

Ja, var ikke til deg svaret var ment :) var mer sånn generell frustrasjon over hvordan samfunnet har blitt.

Jeg liker ikke babyer (eller små barn) i kjoler og blonder og rysjer. Synes barn skal ha klær som er praktiske og lette å bevege seg i, som tillater lek og moro, ikke gå rundt som små porselensdukker med blomsterhårbånd lenge før de har hår. Ikke er jeg spesielt glad i rosa heller. Heldigvis blir det en gutt, så da er det lettere å finne ting som er praktisk og fint (men kommer ikke til å ta på ham vest, tversoversløyfe og sixpence). Har kjøpt ullbodyer og sparkebukser og snekkerbukser i grønt, mørkeblått (ikke lyseblått) og rødt. Endel butikker er ikke så verst, Polarn o Pyret f.eks. Og rundt omkring på nettet. Man må bare lete blant alt lyserosablått og blondete og "POW POW-superheltete" og syntetisk

Enig!! Og så masse dongeribukser og hettegensere til små babyer [emoji37]

Enig. Synes det er rart at det er så ekstremt kjønnsdelt. Det burde være mer etterspørsel etter kjønnsnøytrale klær. Kjøper mye ull fra nøstebarn, eller strikker. Det er jo bevist at barna møtes ulikt etter hvordan de er kledd. Jentebarn som gråter på gata får mer trøst enn guttebarn... ganske skummelt hvordan vi oppdrar dem i kjønnsroller. Blir veldig 50-talls..

Back
Topp