Et lite hjertesukk

B

BV-bruker

Guest
Hei!
Et lite hjertesukk fra meg..
Jeg har vært aktiv bruker av bv i 5 år nå, og det er en ting som uroer meg litt her inne nå for tiden. Ved svake tester eller dårlig stigning så blir det stadig oppfordret om å dra til legen for å måle hcg. I en tid med stadig økende press på legetjenestene så syns jeg dette blir veldig feil. «Å gå til legen å måle hcg med to dagers mellomrom» er nærmest blitt normalisert her inne. Jeg refererer IKKE til de som har historikk med exu, sa eller annet.

Det er lett å sammenligne seg og testene sine med andre her inne, men husk at hver person og hver graviditet er ulik. Jeg har selv fire graviditer bak meg, to ma og to barn, og alle graviditene har vært ulike. Både i når jeg testet positivt og i type og grad av symptomer.

Blir du stresset av svak stigning? Legg vekk testene og vent noen dager før du tester på nytt. Og så kan det jo heller ikke nevnes nok: g-tester er ikke ment til å måle stigning på hcg!

Ønsker alle her inne lykke til, heier på dere:Heartred

Mvh hun som har stått i fastlegekø i 2,5 år (og venter fortsatt) :bag:

Hei. Jeg forstår hva du mener ift. at det kan være sprengt kapasitet hos legene:) Og jeg skjønner at oppfordringen din er godt ment! :Heartpink Men er samtidig litt uenig med deg. Her jeg bor er det ikke fastlegen som tar blodprøvene. Det er sekretærene som gjør det, og prøvene kan tas uten å snakke med legen. Så for min del tenker jeg at hvis man kan stresse ned eller få noen svar ved å ta hcg, så må det være ti ganger bedre enn å stresse og bekymre seg tidlig i graviditeten. Det er i alle fall noe som har hjulpet meg veldig de gangene jeg har vært prøver og blitt gravid. Da får man jo et klart svar på det man lurer på, og det går heller ikke ut over fastlegene sin kapasitet? (ihvertfall ikke på mitt legesenter). Som du selv sier så kan man ikke måle stigning med graviditetstester(selv om de kan gi en pekepinn). Men ved å ta hcg blodprøve, så får man et svar.

Så min mening er at hver enkelt person må få vurdere om de ønsker å ta HCG med to dagers mellomrom, dersom det er ønskelig. Også får de som ikke ser poenget i det, og som har nerver til å vente og se, la være :)

Hei!

Jeg jobber selv på legesenter, som helsesekretær. Det er ikke slik at alle gravide som vil får komme å teste hcg x 2, det skal være avklart med rekvirerende lege som også må følge opp prøvesvaret. Det skal være en medisinsk indikasjon på at man får ta det. Jeg jobber på ett stort legesenter der vi har over 8000 pasienter, å kapasiteten er allerede ganske sprengt. Men jeg har full forståelse for de som vil ta det for å sikre seg riktig stigning og for å roe bekymringer, mulig enda mer nå som jeg er en prøver selv!

Back
Topp