Et "ja, eg e førstegangs" spørsmål.. ang trilling...

Villemoen

Forumet er livet
Kor lang tid etter at beibien er født ( i den lune, varme, gode måneden desember) kan en ta den med ut på trilletur??

Mormor sa at før i gamle dage var det vanlig å vente i 6 veke...
Men då skal no eg love at alle veggane e tygd og fordøyd om en må vente så lenge..

Kan legge til at eg bur på vestlandet, så regner med det blåser stiv kuling rett inni vogna til alle døgnets tider....

skal ikke være ute i over 10minus.. lille gutt var 2 uker tror jeg og jeg fødte i januar sist.. Er så lunt å deilig i den baggen atte.. Kusinen min var på trille tur dagen etter hun:) og det var i oktober..

Hvis alt er bra med både deg og den lille
så trur jeg ikke det har så masse å si når man begynner å trille.
Jeg fikk første mann min i November,
og jeg var ute og trilla når han var fire dager.

Men legg til at mora mi sa at man burde vente i ca 14 dager........

Jeg vil se an været tror jeg.Under 10 minus er det uaktuelt og selvfølgelig hvis det er snøstorm ute.
Er så redd for de små lungene som puster inn kald luft[&:]

Fikk Pernille i September, hun var akkurat en uke når vi var ute og trillet for første gang. Er været slik at det tillater det, venter jeg ikke noe mye lenger denne gangen [:)] de har så gode klær, vogner og poser at!

Fødte i november. Da satte Bergen nedbørsrekord - hundre dager på rad med nebød. Var ikke så mye ute da[:)] Men, det var jo 10-14 grader hver dag. Så var ikke temperaturen det stod på.

Det stemmer at før i tiden hadde man en "innetid" etter babyen var født. Det gjaldt til og med da jeg ble født, så protesterer litt på ordet "gamledager"[;)]

I dag sover babyer ute fra de er nyfødt og man kan gå ut med en gang. Det eneste er ekstrem kulde (under - 10 grader) og ikke minst vind (hvis det blåser sterkt). Tåke og fukt er vel så ille som kulde egentlig.

Ellers er det anbefalt å ikke oppsøke kjøpesentre, kinoer, skoler/barnehager før barnet er tre måneder ettersom vi føder midt i influensatiden. RS-viruset blomsterer også på den tiden, og er farlig for babyer under 3 mnd. Så hvis man ike må, så trenger man ikke oppsøke de store smittestedene den første tiden.

Jeg må på barnehage jeg da men er jo så vidt innom for å levere storebror[:)]Men blir ikke no shopping og kafebesøk første tia nei gitt.Da får de komme hjem til meg på kaffe[;)]

ORIGINAL: håperpåentil

Jeg må på barnehage jeg da men er jo så vidt innom for å levere storebror[:)]Men blir ikke no shopping og kafebesøk første tia nei gitt.Da får de komme hjem til meg på kaffe[;)]

Jeg jobber jo på skole, og da anbefalte de å ikke ta med babyen og la elevene holde henne og kose med henne og sånn. Ligger de dypt nedi vognen, så er det ikke så farlig. Jeg må også ha med barnet til levering i barnehagen hver dag. Men, storesøster kommer nok til å dra med seg alt av "dritt" som finnes i barnehagen hjem likevel[;)] De sier at det er sjelden førstebarn får RS-virus, men det er veldig vanlig at småsøsken med storesøsken i barnehagen får det...

RS- virus: http://www.lommelegen.no/322402/rs-virus-en-hyppig-kunde-paa-barneavdelingen

Uff ja, husker med gru rs-virus. Sønnen vår fikk det 7 uker gammel. Lå på sykehuset i 8 dager[&:] Han var skikkelig syk stakkar. Han er desemberbarn og hadde sin søster som begynte i barnehagen høsten samme år. Men man kan jo ikke vite om det blir dratt i hus for datteren vår var ikke syk.

Back
Topp