Et hjemmelaget mirakelsøsken er på vei❤️

Bra at det ordner seg på et vis, men dumt at du må jobbe. Håper de tilpasser veldig godt ❤️
 
Se ser ja! Det med en dag har jeg ikke lest noe som helst sted! Det burde jo stå klart og tydelig! Blir så frustrert, men er jo ingenting å gjøre med det nå! Men skal definitivt ikke ha perm uten lønn med neste, og jeg skal ikke ha ferie rett etter permisjonen heller! Ferien kommer jeg til å ta på sommeren, midt i permisjonen! Så søker jeg utsettelse av permisjonen de ukene jeg har ferie!

Jeg ble litt overrasket sjøl, og så teit regel egentlig. Nå har en ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver etter foreldrepermisjon heller såvidt jeg skjønner, men da får man fra NAV fra dag 1 i stedet. Jeg tenker å sikre meg med å utsette permisjonen med ferie, fremfor å ta den rett etterpå. Ha litt jobb mellom resten av ferien i alle fall! Glad jeg har en jobb jeg kan stå i selv med store plager, og at jeg har rukket å jobbe noen måneder (dog med endel ferie imellom og, så jeg er spent på utregninga til NAV ang foreldrepenger gitt, selv om de sier at ferie ikke skal trekke ned summen).

Sorry at jeg kupper dagboka di, lmn, men jeg ble bare nysgjerrig. Jeg fant også den artikkelen her om dagen. Betyr det at det lønner seg å ha litt perm - ulønnet perm - ferie - resten av permen? For at sykepengerettighetene skal være opparbeidet når man starter på jobb igjen?

For meg fremstår det sånn, men det som må sjekkes da er om en får sykepenger fra dag 1 fra folketrygden om en har lønna permisjon og deretter ferie. Ulønna perm så mister man den jo uansett, mens dette med ferie virker litt mer ullent og i artikkelen står det bare nevnt arbeidsgiver.


Jeg syns det der er er skrekkelig vanskelig! Og det er så mange regler og unntak fra regler og bleh.
 
Jeg ble litt overrasket sjøl, og så teit regel egentlig. Nå har en ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver etter foreldrepermisjon heller såvidt jeg skjønner, men da får man fra NAV fra dag 1 i stedet. Jeg tenker å sikre meg med å utsette permisjonen med ferie, fremfor å ta den rett etterpå. Ha litt jobb mellom resten av ferien i alle fall! Glad jeg har en jobb jeg kan stå i selv med store plager, og at jeg har rukket å jobbe noen måneder (dog med endel ferie imellom og, så jeg er spent på utregninga til NAV ang foreldrepenger gitt, selv om de sier at ferie ikke skal trekke ned summen).



For meg fremstår det sånn, men det som må sjekkes da er om en får sykepenger fra dag 1 fra folketrygden om en har lønna permisjon og deretter ferie. Ulønna perm så mister man den jo uansett, mens dette med ferie virker litt mer ullent og i artikkelen står det bare nevnt arbeidsgiver.


Jeg syns det der er er skrekkelig vanskelig! Og det er så mange regler og unntak fra regler og bleh.

Det er så vanskelig det her!! Nav er et komplisert system! Jeg spurte på nav foreldrepenger på facebook her om dagen, og tidligere foreldrepenger og ferie regnes som jobb! Så det skal ikke være noe problem at du har hatt endel ferie! Jeg er avhengig av at de regner med foreldrepengene og ferien min! Eller hvertfall en av dem! Hvis ikke har jeg ikke inntekt 6 av de 10 siste månedene!
 
Herregud, jeg forstår veldig godt fortvilelsen din!!! Hvilket sammensurium, og så utrolig frustrerende at folka på NAV ikke har mer peiling. Håper det ordner seg til slutt! Og dersom du nå må jobbe så håper jeg det blir noen rolige uker. Uansett, hardt å være så mye borte fra poden :Heartred
 
Herregud, jeg forstår veldig godt fortvilelsen din!!! Hvilket sammensurium, og så utrolig frustrerende at folka på NAV ikke har mer peiling. Håper det ordner seg til slutt! Og dersom du nå må jobbe så håper jeg det blir noen rolige uker. Uansett, hardt å være så mye borte fra poden :Heartred

Sykt frustrerende!! De skal jo vite dette!!! Jeg må jobbe, så ja, jeg håper det blir noen rolige uker! Tviler sterkt, jeg har jo kollegaer jeg har kontakt med, og jeg vet det er mye utageringer for tiden! Redd jeg skal bli en byrde for dem jeg jobber med, siden de må ta det tyngste og jeg må trekke meg unna! Men jeg har jo ikke noe valg! Og jeg gruer meg så sykt til å være borte fra Henrik!!!
 
Det lurer jeg også på! For et rot det er med dette permisjonsstyret!
Null stress, håper du får svar! Lurer også på dette:hilarious: er det virkelig slik at dersom man ikke har perm uten lønn, bare permisjon og rett på ferie, så har man ikke sykepengerettigheter? Det er jo helt villt!!
Jeg ble litt overrasket sjøl, og så teit regel egentlig. Nå har en ikke krav på sykepenger fra arbeidsgiver etter foreldrepermisjon heller såvidt jeg skjønner, men da får man fra NAV fra dag 1 i stedet. Jeg tenker å sikre meg med å utsette permisjonen med ferie, fremfor å ta den rett etterpå. Ha litt jobb mellom resten av ferien i alle fall! Glad jeg har en jobb jeg kan stå i selv med store plager, og at jeg har rukket å jobbe noen måneder (dog med endel ferie imellom og, så jeg er spent på utregninga til NAV ang foreldrepenger gitt, selv om de sier at ferie ikke skal trekke ned summen).



For meg fremstår det sånn, men det som må sjekkes da er om en får sykepenger fra dag 1 fra folketrygden om en har lønna permisjon og deretter ferie. Ulønna perm så mister man den jo uansett, mens dette med ferie virker litt mer ullent og i artikkelen står det bare nevnt arbeidsgiver.


Jeg syns det der er er skrekkelig vanskelig! Og det er så mange regler og unntak fra regler og bleh.
Ok, nå leste jeg artikkelen litt nøyere. Og da ser jeg at man får jo sykepenger hvis man tar foreldrepenger og så direkte over i ferie, bare at sykepengene kommer fra NAV og ikke arbgiver. Men hva som gjelder for oss som tar ulønnet perm, står det jo egentlig ingenting om. Virker nesten som at da har man null rettigheter selv om man tar ut ferie til slutt? At uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man ha jobbet fire uker etterpå for å ha opparbeidet seg rettighetene på nytt.

Jeg fant i alle fall ut at det ikke er lov å utsette foreldrepenger med ulønnet perm, med mindre far tar ut sin perm mens mor tar ulønnet.

Meh. Kompliserte greier!!
 
Ok, nå leste jeg artikkelen litt nøyere. Og da ser jeg at man får jo sykepenger hvis man tar foreldrepenger og så direkte over i ferie, bare at sykepengene kommer fra NAV og ikke arbgiver. Men hva som gjelder for oss som tar ulønnet perm, står det jo egentlig ingenting om. Virker nesten som at da har man null rettigheter selv om man tar ut ferie til slutt? At uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man ha jobbet fire uker etterpå for å ha opparbeidet seg rettighetene på nytt.

Jeg fant i alle fall ut at det ikke er lov å utsette foreldrepenger med ulønnet perm, med mindre far tar ut sin perm mens mor tar ulønnet.

Meh. Kompliserte greier!!
Mor kan ta ut ulønnet perm mens far tar fedrekvote, men ikke om han tar fra fellesdelen.
Og har man ulønnet perm mister man rettigheter.
Så er liksom ikke helt meningen man på fulltid skal være mer hjemme med små barn virker det som..
 
Ok, nå leste jeg artikkelen litt nøyere. Og da ser jeg at man får jo sykepenger hvis man tar foreldrepenger og så direkte over i ferie, bare at sykepengene kommer fra NAV og ikke arbgiver. Men hva som gjelder for oss som tar ulønnet perm, står det jo egentlig ingenting om. Virker nesten som at da har man null rettigheter selv om man tar ut ferie til slutt? At uansett hvordan man vrir og vender på det, så må man ha jobbet fire uker etterpå for å ha opparbeidet seg rettighetene på nytt.

Jeg fant i alle fall ut at det ikke er lov å utsette foreldrepenger med ulønnet perm, med mindre far tar ut sin perm mens mor tar ulønnet.

Meh. Kompliserte greier!!
Slik jeg har forstått det tidligere, så mister man de aller fleste rettigheter ved ulønnet perm. Så det er altså uhyre viktig å jobbe minst én dag etter endt permisjon før en evt. blir sykemeldt.
Svigerinnen min var igjennom samme suppa for 1 år siden, så har innprentet meg den huskeregelen :wtf:
 
Alt med nav og rettigheter står så diffust! Som nå, så har jeg jo fått beskjed om at nav har noen unntak som jeg muligens kan komme under! Dette står jo ingen steder, og jeg vet ikke hva slags unntak det er snakk om engang! Arbeidsplassen min hadde fått beskjed om det på telefon med nav! Så det er MYE som burde tydeliggjøres på nav sine hjemmesider altså!!
 
Slik jeg har forstått det tidligere, så mister man de aller fleste rettigheter ved ulønnet perm. Så det er altså uhyre viktig å jobbe minst én dag etter endt permisjon før en evt. blir sykemeldt.
Svigerinnen min var igjennom samme suppa for 1 år siden, så har innprentet meg den huskeregelen :wtf:
Men er du sikker på at det holder med én dag bare? Og ikke fire uker? Altså etter ulønnet perm. For i artikkelen står det jo egentlig ikke om ulønnet perm :wacky:
 
Alt med nav og rettigheter står så diffust! Som nå, så har jeg jo fått beskjed om at nav har noen unntak som jeg muligens kan komme under! Dette står jo ingen steder, og jeg vet ikke hva slags unntak det er snakk om engang! Arbeidsplassen min hadde fått beskjed om det på telefon med nav! Så det er MYE som burde tydeliggjøres på nav sine hjemmesider altså!!
Helt enig! Må si jeg er litt spent på hvilke unntak det er altså. At det ikke bare kan stå svart på hvitt et eller annet sted? Såå vanlig det er å ta ulønnet perm, så kunne det godt vært klarere regler på dette..
 
Helt enig! Må si jeg er litt spent på hvilke unntak det er altså. At det ikke bare kan stå svart på hvitt et eller annet sted? Såå vanlig det er å ta ulønnet perm, så kunne det godt vært klarere regler på dette..

Ja, jeg er veldig spent på hvilke unntak det evt er! Jeg tror det er noe om at jeg har hatt «lovlig perm uten lønn» siden den kom rett etter foreldrepermisjonen, og jeg hadde en skriftlig avtale om når jeg skulle komme tilbake! Man har jo rett på 1 år ulønna perm direkte etter foreldrepermisjon ifølge arbeidsmiljøloven! Men jeg er ikke sikker! Jeg skal holdes oppdatert av lønningskontoret om hvordan ting ligger ann i saken!
 
Last edited:
Men er du sikker på at det holder med én dag bare? Og ikke fire uker? Altså etter ulønnet perm. For i artikkelen står det jo egentlig ikke om ulønnet perm :wacky:

Slik jeg har forstått det i min sak nå, så måtte jeg ha jobba 4 uker for å få sykepenger pga den permisjonen jeg hadde uten lønn! Uavhengig av om jeg hadde ferie i etterkant eller ikke!
 
.
 
Jobbstart imorra!!!!

Første vakt på 1,5 år, og det blir overhode ikke slik jeg så for meg at jobbstart skulle bli! Jeg gruer meg så inderlig!! Blir en pangstart med 35,5 timer fordelt på 3 dager!! Heldigvis jobber jeg sammen med ei som har jobba der i alle de 10 årene jeg har vært der, det gir meg litt trygghet! Nå må jeg prøve å legge fra meg usikkerheten, for barna merker det! De største genserne jeg har er pakka, for å prøve å skjule magen! Må disse 4 ukene gå fort, og at jeg ikke havner i noen situasjoner hvor babyen kan komme til skade❤️
 
Lykke til!!!
 
Hei, kom over denne dagboken og skjønner godt du er frustrert og forvirret over nav! Jeg tenkte jeg kunne vise til noen sider som forklarer det ganske godt, som jeg benyttet meg av da jeg vurderte ulønnet perm. Se linker under.

Her står det, som dere har skrevet over, at man mister retten til sykepenger ved ulønnet perm i mer enn 4 uker. MEN det er et viktig unntak for denne regelen! Og det er at man har krav på sykepenger hvis man har lovfestet rett til ulønnet permisjon. Og begge foreldre har lovfestet rett på inntil 1 års ulønnet permisjon direkte etter den "vanlige" foreldrepermisjonen . Slik jeg forstår det, har du krav på sykepenger fra NAV fordi du har vært i en lovfestet ulønnet permisjon. Det eneste jeg kan tenke meg som kan "ødelegge" dette, er om du har hatt ferie mellom vanlig foreldrepermisjon og ulønnet perm. Men jeg er ikke helt sikker på hvordan reglene gjelder da. Les disse, her kan det være noe å slå i bordet med! Håper du finner ut av det ❤️

https://www.juristforbundet.no/nyheter/2018/sykerettigheter-under-ulonnet-foreldrepermisjon/

Her er artikkelen den over viser til.

https://www.juristforbundet.no/lonn...-retten-til-sykepenger-ved-ulonnet-permisjon/
 
Last edited:
Back
Topp