Et forsøk på en trenings-dagbok for svangerskapet?

Endelig_babylykke

Elsker forumet
Oktoberbarna 2021♡
Oktoberfest 2024 ❤️
Gravid-uke 13 (12+2)

Totalt uinspirert og umotivert, men fikk inn noen få øvelser likevel. Halvhjertet, men helt ok å få beveget meg pittelitt. Planer om å trene mer ordentlig i morgen, da har jeg fri fra jobb :angelic:

I barseltiden sist begynte jeg å jogge litt og gå turer, samt lett styrketrening. Så dabbet det av hver høst/vinter. Begynte å trene litt i høst da jeg ble gravid, men etter det gikk galt har jeg ikke maktet. Hittil i dette svangerskapet har jeg trent lite, men litt innimellom, spesielt før trøttheten og svimmelheten slo inn. Nå har formen blitt såpass bra at det går an å gjenoppta forsøket på å lage gode rutiner. Da føler jeg det kanskje mer motiverende å dokumentere her.

IMG_0793.jpeg
Og ja, dette er vektene mine. Det sier litt om hvor svakt utgangspunktet er :hilarious:

Personlige mål ved treningen:
  • Styrke kjernemusklene (spesielt rygg) i håp om å slippe så mye ryggsmerter som sist og sist barseltid
  • Få sneket inn knipe-øvelser i samme slengen
  • Gode vaner å ta med seg videre i småbarnslivet
  • Få et positivt-isj forhold til aktivitet (slik at det kanskje faktisk av og til kan prioriteres)
  • Få inn godt kosthold igjen etter første trimester hvor jeg levde på pizza og salt potetgull
Wish me luck :angelic:
 
Gravid-uke 13 (12+3)

I dag tok jeg meg i nakken og laget en (for meg) god frokost: 2 brødskiver med banan, 1 glass appelsinjuice og slukte vitaminene mine uten at de kom opp igjen. Hurra!

IMG_0805.jpeg
Så prøvde jeg meg på denne økten her. Den var sånn passe hard for meg der jeg er nå, noen av øvelsene nede på matten på siden ble for tungt og jeg begynte å kjenne det i symfysen, så jeg måtte ta det litt med ro. Men kjenner det i armene allerede og tipper jeg vil kjenne det i bena etterhvert også.

Jeg liker veldig godt videoene hennes, brukte mange av dem i tiden etter første svangerskap. Hun er rolig og forklarer godt, øvelsene krever ikke utstyr og man kan følge sitt eget tempo. Planer om å gjenta denne øvelsen neste uke også, og se om jeg klarer å holde ut hele videoen.

Og nå skal jeg unna meg en god varm dusj og smøre meg inn i deilig lotion etterpå :Heartred Elsker å ha en fridag helt for meg selv til å gjøre dette, selv om jeg fikk dårlig samvittighet da guttungen ikke ville i barnehagen i dag morges, «hjemme-da no!» sa han misfornøyd:sorry: Så jeg får prøve å gjøre det godt igjen ved å være supermamma som er uthvilt og balansert når han kommer hjem:Heartred
 
Litt late to the party her ser jeg, men så smart å lage en liten treningsdagbok! Hvordan har det gått den siste mnd?

Var selv godt i gang med online coach og greier da jeg ble gravid….men har vært i helt pyton form helt til forrige uke (er i uke 20 nå…), og har fryst abonnementet siden jeg måtte ta pause i hver økt for å gå i garderoben for å spy :laughing002 Skal komme i gang igjen med litt mer aktivitet nå, så følger gjerne litt med på hva andre driver med for å få litt ekstra motivasjon :angelic:
 
Litt late to the party her ser jeg, men så smart å lage en liten treningsdagbok! Hvordan har det gått den siste mnd?

Var selv godt i gang med online coach og greier da jeg ble gravid….men har vært i helt pyton form helt til forrige uke (er i uke 20 nå…), og har fryst abonnementet siden jeg måtte ta pause i hver økt for å gå i garderoben for å spy :laughing002 Skal komme i gang igjen med litt mer aktivitet nå, så følger gjerne litt med på hva andre driver med for å få litt ekstra motivasjon :angelic:
Så koselig med kommentar her! :happy:
Jeg prøver å sette av tid til en kjapp treningsøkt eller gåtur ca tre ganger i uka, men så glemmer jeg å oppdatere her fordi hjernen min ikke helt funker lenger :hilarious: Kan skrive en oppdatering her i morgen, hvis jeg husker på det:hilarious:Håper formen din bare blir bedre herfra!:Heartred
 
Oppdatering etter gammalt :hilarious:

Jeg ser det er lenge siden jeg har skrevet ned noe som helst her. I dag er jeg 17+0 visstnok, og siste posten om aktivitet er fra 12+3. Det er riktignok gammel termin-regning, jeg ble endret etter TOUL, så mer sannsynlig starten av uke 13. Likevel skremmende lenge siden :hilarious: Føles som om det var i går, liksom.

Det som var var at formen droppet igjen i uke 14, jeg var fortsatt kvalm men sluttet å kaste opp. Energien ble brukt opp på jobb og jeg hadde 1-2 uker på sofaen på kveldene. Jobber 80%, og fridagene gikk til husarbeid eller tv, og å hente guttungen tidlig fra bhg.

Men så begynte jeg å planlegge og legge til rette for aktivitet igjen og passer på å få i meg nok mat og god nok mat (altså ikke bare pizza slik jeg egentlig hadde lyst til en stund). Det har blitt gå-turer og hjemmetrening uten utstyr. Målet er 3 ganger i uka, men går jeg en lang men sakte tur med 2-åringen, så teller jeg det som en av ukens aktiviteter. Søndag som var skulle jeg gå tur, men hadde løpe-listen på ørene og fikk faktisk til å jogge litt intervall også!! Kjempeartig, men jeg hadde så vondt nederst i magen de to neste dagene, så jeg er veldig usikker på om det var verdt det :angelic:

Et annet dilemma jeg fikk da jeg ble flyttet på TOUL var at tidligere startet svangerskapet i ny uke på mandager, mens nå er det på fredager, noe som gjør at hele uke-utregningen min går i stå, fordi hjernen ikke funker helt som den skal. Plis si at flere kjenner seg igjen i det :hilarious:

Uansett. Kanskje jeg skal gjøre sånn her da:

Kalenderuke 19
Gravid ca uke 16

Onsdag 8.mai- Hjemmetrening ca 30 min
Lørdag 11.mai- Får jeg skvist inn en hjemmetrening?
Søndag 12.mai- Planlagt liten gåtur ca 30-60 min

Kan legge ut tips til videoer jeg følger også, skal prøve å legge ut ukentlig fremover nå :happy:
 
Kalenderuke 21
Gravid ca uke 19

Okei… Trening forrige uke gikk fullstendig i dass pga 17.mai forberedelser både hjemme og på jobb. Denne uken gikk jeg tur med mamma på tirsdag og var støl helt til i går:hilarious: Denne uken har vært tur-uke på jobb, så vi har gått mer enn vanlig og jeg har måttet både løpe og klatret etter barn som har lagt på sprang, så jeg tenker at det får være aktivitet nok denne uken. Mulig jeg prøver å skvise inn en treningsøkt enten i kveld eller i morgen også, vi får se.

Plan for neste uke:
- Gå tur (ca 50 min) tirsdag.
- Treningsøkt (ca 30 min) onsdag.
- treningsøkt (ca 30 min) søndag.
 
Kalenderuke 23
Graviduke ca 20

Jada jada, jeg er elendig på å oppdatere. Og forsåvidt også elendig på å prioritere å trene :hilarious: Forrige uke var jeg utslitt, og jeg hadde glemt at vi skulle feire samboer i helgen, så huset måtte shines helt fullstendig. Jeg gikk tur på tirsdagen, men that’s it…

I dag har jeg fri og skal ta meg en liten økt. Siden vi skal bort igjen i helgen lurer jeg på å ta en kjapp økt fredags morgen og så gå en tur når vi kommer hjem på søndagen.

Jeg har fått et lite kick på stikk-ut-turer (de letteste ja). Så spørs om jeg drar med mamma så hun får se seg litt rundt i byen også:woot:
 
Back
Topp