Et fjerde svangerskap med keisersnitt?

Athea87

Flørter med forumet
Hei!
Har tre fine barn, to i skolealder og en ettåring. Kunne tenke meg en til, slik st minstemann får en søster/bror som er på samme alder. Men, jeg har allerede tre ks bak meg, og det er vel ikke helt uproblematisk å bli gravid en fjerde gang etter så mange js? Er redd for livmorruptur under svangerskapet. På sykehuset fikk jeg bare beskjed om at livmoren var svært tynn og et nytt svangerskap må forløses med ks i uke 37, men ingen advarsler. Hva tenker dere?

Hei!
Har tre fine barn, to i skolealder og en ettåring. Kunne tenke meg en til, slik st minstemann får en søster/bror som er på samme alder. Men, jeg har allerede tre ks bak meg, og det er vel ikke helt uproblematisk å bli gravid en fjerde gang etter så mange js? Er redd for livmorruptur under svangerskapet. På sykehuset fikk jeg bare beskjed om at livmoren var svært tynn og et nytt svangerskap må forløses med ks i uke 37, men ingen advarsler. Hva tenker dere?
I Norge er grensen for antall keisersnitt 4 ganger (altså, de nekter deg ikke fødsel hvis du skulle komme inn 5x, men det anbefales IKKE). Vet om noen i usa som tar 5x osv, men risikoen øker dramatisk! Skjønner du er redd, livmorruptur er en livsfarlig komplikasjon, og sjansen øker for hver graviditet. Når livmor skjæres opp/de river helst for å ikke få «rett sårkant»(nettopp for å forhindre «rette» arr), og når såret leges igjen så kommer det arr. Arr er gode «lim», men de har ikke lik funksjon som det originale vevet. Derfor feks brannskadde får så «strukket hud», arr gir liksom ikke etter. Når livmoren vokser så følger arret med, men det utvider seg ikke. Hvis det blir strukket for langt så kan det forferdelige skje, nemlig ruptur - at «arret gir etter». Jeg hadde konferert med jordmor og gyn først, hvor store barn du får er aktuell faktor - større barn =større livmor. Men hvis de «er med» hadde jeg ikke bekymret meg altfor mye. Det er VELDIG liten sjans for ruptur, men det KAN skje, derfor anbefaler de at man tenker seg om.. lykke til :D

Back
Topp