Et etterlengtet søsken til snuppa vår?

Har til nå vært på UL i uke 6+5, 8+5 og 11+5, på fertilitetsklinikken. Nå skal resten av oppfølgingen skje hos privatpraktiserende gynekolog. Dessverre blir førstkommende time hos henne først 15/11 (om 29 dager, altså over 4 uker.) Lenge å vente til neste UL i forhold til hva jeg har blitt vant med...

Det blir lenge for deg jamen det går bra! Alt er i orden nå❤️
 
12+2 :)

Var på svangerskapskontroll hos fastlege i dag. Gikk fint. Ingen utslag på urinprøve, god hb-verdi. Fikk tatt rutine-blodprøvene. Fastlegen turte ikke å lytte etter hjertelyd, selv om jordmor turte, og fant, i uke 11+0.

Hadde tenkt å ta influensavaksine i dag, men legen mente det var best å vente til 2. trimester. Det betyr vel uke 13+X. Jaja, får bare ta med meg min datter til vaksinasjonskontoret i dag, da. (Hun er også i risikogruppe pga. kroniske luftveisproblemer og hull i hjertet.)
 
13+0 i dag :)

Lyttet med doppler nå nettopp, ca 40 hjerteslag i løpet av 15 sekunder, det høres ganske riktig ut :Heartred

Selv om jeg har nådd andre trimester, ser det ikke ut til at første trimester-plagene mine er over. Oppkast i går på morgenen (men bare andre gang dette svangerskapet, da, første gang var 11+0, så jeg er veldig heldig der), kvalm litt utover dagen i går og usannsynlig trøtt igjen i dag (sov formiddagslur på 2,5 timer.

I helgen skal vi på sorgmestringsseminar i regi av Landsforeningen Uventet Barnedød (LUB). Tror det blir en fin men veldig krevende helg. Håper jeg møter andre englemammaer som er gravide der :)
 
Her har det vært en i overkant dramatisk kveld/natt. Har hatt noen småblødninger i uke 16 og 17, men det hadde vært rolig en stund nå. Men i går (uke 19+5), da jeg hadde lagt treåringen vår, følte jeg et slags "popp" i trusa, og tenkte øyeblikkelig, "å nei, håper ikke jeg blør". Men der gjorde jeg altså. Og ikke lite heller, det kom mye friskt blod og koagler (sorry ekle detaljer), rant i toalettet. Vi ble veldig redde, ringte gynekolog på sykehuset, som ba oss ringe 113, på bakgrunn av min historie fra forrige graviditet (stor, smertefri blødning i uke 18, som startet fødsel altfor tidlig) og mengden blod. Så det ble tur til sykehuset med blålys. Kjørt rett til fødeavdeling for kontroll hos gynekolog, og har ligget til observasjon på obs.post tilknyttet fødeavdelingen i natt. Heldigvis har blødningen avtatt i løpet av natten, og det kommer bare rester nå, som blir lysere og lysere. Baby i magen så ut til å ha det bra ved UL i går kveld, og den har sparket og romstert i natt og på morgenkvisten, så det tyder på at den har det fint.
 
Det går bra med meg. Er i uke 23+2 i dag. Vært inn og ut av sykehus med blødninger. Totalt 6 blødninger siden uke 16+2. Forventer at det kan komme flere blødninger i løpet av svangerskapet. Men vet aldri når, hvor mange eller hvor store blødninger. Og vet heller ikke om blødningene plutselig vil gå fra ok til å være så store at rier setter igang eller jeg/baby er i fare.
 
Krysser fingrene for at kroppen din slutter med blødningene og at babyen fortsetter å kose seg inni magen helt fram til termin :)
 
Jeg er innlagt på sykehuset (Ullevål). Har vekslet mellom å være på obs-posten for gravide eller på pasienthotellet alt ettersom jeg har hatt blødning eller ikke. Torsdag morgen og kveld hadde jeg min 10. og 11. blødning. Blødning 10 var den største til nå, blødning 11 var den mest langvarige og det kom medium mengder friskt blod i flere timer. Utover kvelden fikk jeg smertetak i rygg og mage, og både jeg og jordmor/lege fryktet at det var rier. Etterhvert fant vi ut at ryggsmertene antakelig var fra en nerve som hadde kommet i klem. Smertene ga seg sent på kvelden, samme med blødningen.

Heldigvis er babyen i magen min fortsatt, og ifølge både ctg-undersøkelse og UL tatt av spesialist i fostermedisin, virker det ikke som at blødningene foreløpig har påvirket babyen negativt. Jeg har fått lungemodningssprøyter, de oppnår full virkning rundt kl 12 i dag. Er i uke 26+3 nå, men håper å komme mye lenger (selv om legene tror at vi ikke kan satse på lenger enn maks uke 36, regner med de kommer til å sette opp dato for planlagt keisersnitt i uke 36).
 
Back
Topp