Et etterlengtet søsken til snuppa vår?

Jeg føler meg mer gravid nå som vi har fylt ut helsekortet enn jeg gjorde før jeg var hos jordmor :)
 
Har vært en litt spesiell dag i dag. Siden jeg er gravid, og så er det opprinnelig termindato for vår lille engel.
 
I dag var jeg hos akupunktør. Hun setter en nål i hodet mitt og tre i øret, som skal hjelpe "holdefunksjon", slik at livmoren holder på baby.
 
Torsdag (er da i uke 6+1) skal jeg til gynekolog (privatpraktiserende). Ble henvist dit i sommer, fikk time nå i september. Håper hun har mulighet til å gi meg oppfølgingen jeg trenger i dette svangerskapet. Føler at jeg burde ha kontroller/samtaler ganske ofte i dette svangerskapet pga historien min. Og fastlegen har ikke de inngående kunnskapene og erfaringene som en som praktiserer som gynekolog.

Lurer på om gynekologen kommer til å kunne gi meg UL-undersøkelse når jeg skal dit, for å sjekke om alt står bra til med den lille.
 
Last edited:
I morgen skal jeg til gynekolog (privatpraktiserende) for første gang. Trodde egentlig ikke at jeg skulle klare å bli gravid allerede nå, så hadde opprinnelig tenkt å be henne sjekke om alt sto bra til "nedi der" etter SAen i april, og drøfte min utrygghet i forhold til å miste, siden vi brått og overraskende mistet da vi hadde kommet helt til 19. uke forrige svangerskap.

Men så er jeg jo gravid :) Og det er jeg veldig glad for! Men lurer jo dermed litt på hvordan jeg tenker å "bruke" gynekologen i svangerskapet... Egentlig kunne jeg tenke meg å gå til kontroll hos henne ofte (kanskje hver 14. dag). Og at hun forhåpentligvis har et UL-apparat, og kan gi meg jevnlige UL gjennom svangerskapet, så jeg kan føle meg trygg på at babyen utvikler seg som den skal, og at ellers alt er som det skal inni magen. Jeg trenger også å vite plasseringen av morkaken (så kjapt som det er mulig å avgjøre plasseringen), siden det var forliggende morkake (sammen med blodpropp) som satte igang blødningen som var så katastrofal i forrige svangerskap.

Generelt så trenger jeg alle de undersøkelser jeg kan få, og all tryggheten som er mulig å opparbeide, føler jeg. Håper bare gynekologen er enig med meg i disse tankene, og at hun er villig til å tilby så tett oppfølging som jeg trenger.

Egentlig ser jeg ikke helt nødvendigheten av å blande fastlegen så veldig mye inn i graviditeten, men heller holde meg til de som virkelig er eksperter på dette, gynekolog og kommunal jordmor.
 
Betryggende å få se et bankende hjerte på UL. Babyen ble målt til 6+0, og jeg har selv regnet at jeg er 6+1 i dag. Så det passer godt.

Hyggelig gynekolog, som ville følge meg tett opp.
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    774,4 KB · Visninger: 17
6+2 i dag. Føler fremdeles på lettelse og glede etter UL i går.

Planen for helgen er å slappe av. Har lovet å bake kanelboller til et loppemarked, komme innom med lopper til loppemarkedet og ta en liten shoppingtur til loppemarkedet, men ellers ingen planer.

Hadde jeg ikke vært gravid, hadde vi sikkert tatt en tur til Dyrskun i Seljord, men jeg orker ikke slike menneskemengder nå.
 
Føler meg veldig uggen i dag. Må få i meg mat (les: Ritz-kjeks) før det går over til kvalme, ugh!

Lurer på hva vi skal finne på sammen med treåringen i dag. Alltid mye vanskeligere å finne på noe gøy på en regnværsdag enn en soldag.
 
Uff, så trøtt jeg er i dag. Selv om jeg fikk sove godt og lenge i natt (ca kl 22-7:30).
 
Skal på kontroll på fertilitetsklinikken i morgen. Er spent på UL-undersøkelsen selv om jeg allerede har sett et bankende hjerte og et passe stort foster. Også spent på å høre om de tenker å tilby meg noe ekstra oppfølging etter TUL, med tanke på forrige svangerskap, og mer beskjed om hvor lenge jeg skal forsette å gå på diverse medisiner (Lutinus, Albyl-e og Fragmin).
 
Skal på kontroll på fertilitetsklinikken i morgen. Er spent på UL-undersøkelsen selv om jeg allerede har sett et bankende hjerte og et passe stort foster. Også spent på å høre om de tenker å tilby meg noe ekstra oppfølging etter TUL, med tanke på forrige svangerskap, og mer beskjed om hvor lenge jeg skal forsette å gå på diverse medisiner (Lutinus, Albyl-e og Fragmin).

Ååå så spenndende :) følger med ❤️
 
Nå er kvalmen virkelig på inntog her. Før har det bare vært en kort bølge, som går over med en gang jeg får i meg salte kjeks. Men i dag var det rett før punktet der frokosten (som jeg ikke hadde spist enda) kom opp igjen.
 
Nå er kvalmen virkelig på inntog her. Før har det bare vært en kort bølge, som går over med en gang jeg får i meg salte kjeks. Men i dag var det rett før punktet der frokosten (som jeg ikke hadde spist enda) kom opp igjen.

Hihi du er "heldig" ☺️
 
image.jpeg

Målt til 8,5 mm i dag. Det tilsvarer ifølge maskinen 6+6. Manuelt har jeg regnet meg frem til 6+5. Stemmer veldig bra!

Hjerterytme på 127 bpm, og alt så ut som det skal ifølge lege på fertilitetsklinikken.
 
7+2

Trodde dette skulle bli en rolig hjemmedag (er sykemeldt). Men da tok jeg feil. Det er visst blitt en hektisk hjemmedag, da snuppa på 3,5 år var så slimete og tett i halsen i går at vi tok henne til legevakt. Derfor er hun hjemme med meg i dag. For å få en litt roligere dag, selv om det fører til en mye mindre rolig dag for meg, hehe.
 
Back
Topp