Et Dilemma.....

Dorothy_1

Gift med forumet
Jeg har en ganske grusom hoste, Og siden vi bor I nabobyen av legen min fikk Jeg mora mi til og få henne til og skrive ut en resept på hostesaft.
Deretter fakset di den hit.
Jeg sah at hun måtte spesielt nevne at Jeg måtte ha en som kunne drikkes under svangerskap.
Legen var klar over svangerskapet og skrev ut en resept.
Jeg spurte for sikkerhets skyld på apoteket om og drikke denne hostesaftet under svangerskapet, Hun som jobbet der slo opp I en bok og der var Ikkje akkurat betryggende lesning.
Det stod at det kunne være farlig I svangerskapet, Og måtte kun drikkes en kortere periode, OSV.....
Hun snakket med en annen som jobbet der, Som rådet meg til og KUN drikke 5ML toppen 3 ganger daglig som er en mindre dose enn det legen skrev ut til meg.....
Men nå er Jeg temmelig usikker på om Jeg skal drikke noe som helst av den.
Det er til om med en rød trekant på den.
Hva ville dere ha gjort?????
Stolt på at legen visste hva hun skrev ut, Eller lat være for sikkerhets skyld og drikke det??????
Hun som jobbet på apoteket sah for øvrig at det står slike greier på di aller fleste legemidler.
Men er bra usikker nå Jah....

det første jeg ville gjort var vel å ringe legen som har skrevet ut resepten... er ingen lege, så jeg kan ikke gi deg noe godt svar på hva du skal gjøre

Den heter Cosylan.....

Ja ville nok ringt legen ein gang til..

Fra felleskatalogen:

Dosering: Voksne: 5-10 ml, helst ufortynnet, 3-4 ganger daglig. Barn: 2-5 år: 2,5 ml 3-4 ganger daglig. 6-12 år: 5 ml 3-4 ganger daglig. Høyeste døgndose: Voksne: 80 ml. Barn: 2-5 år: 15 ml. 6-12 år: 30 ml.

Kontraindikasjoner: Overfølsomhet for virkestoffene eller et eller flere av hjelpestoffene.

Forsiktighetsregler: Kan påvirke reaksjonsevnen f.eks. ved bilkjøring. Langvarig bruk kan føre til avhengighet. Bør ikke gis til barn under 2 år.

Interaksjoner: Etylmorfin gir økt virkning av andre CNS-depressive stoffer. (I: [link=http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/BE4E88AC-BB09-4620-82E3-139E96E3CFDF.asp#BC68055A-EAA4-434A-821D-90E04422A915]N02A [/link]opioider)

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet

jeg ville ikke drukket den siden den inneholder morfin......    da hadde jeg heller brukt solvipect eller tuxi som de har på apoteket... Morfin har en beroliggende effekt, og det ville jeg ikke tatt når jeg var gravid...

Er vel Ikkje akkurat syk, Men har en ganske grusom hoste.
Men har enda Ikkje tatt av den hostesaften, Blei litt nervøs av det.... [:D]

Ikke drikk den før du har prøvd andre "ikke-reseptfrie" hostesafter slimløsende som ikke er skadelig i svangerskapet.
Hvis du ikke blir bedre, så ville jeg ringt lege for å forhøre meg.
Cosylan brukes ved bronkitt el. andre luftveisinfeksjoner

Back
Topp