Et dilemma ang hus...

Minime88

Glad i forumet
Septembermødre <3
Kan gjøre det kort... Vi kjøpte hus ifjor. Et hus med fire soverom og bad kun i kjelleren. Badet er nytt, men det ligger DUMT til i kjelleren.. Spesielt om vinteren er det ikke ålreit med bad i kjelleren... Vi har pusset opp MYE på huset. Laget veranda, pusset opp kjøkken, spisestue, stue, to av soverommene... Nå gjenstår bare to soverom og den lille gangen...

Saken er; min samboer har to barn, jeg et og vi venter nå et sammen. Dvs at med tiden har vi jo et soverom for lite og GARANTERT et bad for lite. Er jo nesten krig om det badet vi har nå.. Alle skal på do osv likt :p

Vi har da to alternativer etterhvert;
*Når babyen kommer så sover hun på rom med oss, men vi trenger kontor og soverom etterhvert uansett. Det samme med bad. Vi har da fått tegnet et påbygg til huset som inneholder bad og to soverom+ vindfang... Dette vil koste mellom 300- 450 000... Da min samboer er tømrer selv, så kunne han såklart gjort mye selv og vi hadde spart oss mye av pengene... Men da er det jeg som blir med alt husarbeidet og fire barn i en lang periode, vil jeg tro. Men det er igrunn greit, for han arbeider jo da for at vi skal få bedre plass...Så dette alternativet er altså å BYGGE PÅ

*Det andre alternativet er å pusse opp dette ferdig og prøve selge det neste år, sånn at vi kan kjøpe oss et større hus... Da slipper vi å bygge på, men kan jo da risikere å måtte betale mye mer for et annet hus...

HVA ville dere valgt og hvorfor?

Hadde valgt å bygge på...

Kjøper dere et annet hus så blir det omtrent garantert oppussing der også så da blir perioden med unntakstilstand bare så mye lenger enn om dere bygger på nå.
Hvor gamle er barna deres? De kan jo engasjeres mer og mer i husarbeid som henge opp og brette sammen klær, støvsuge og sånn etter hvert som de vokser til :-)

Tweak skrev:
Hadde valgt å bygge på...

Kjøper dere et annet hus så blir det omtrent garantert oppussing der også så da blir perioden med unntakstilstand bare så mye lenger enn om dere bygger på nå.
Hvor gamle er barna deres? De kan jo engasjeres mer og mer i husarbeid som henge opp og brette sammen klær, støvsuge og sånn etter hvert som de vokser til :-)

Jenta hans er snart 8 år og sønnen snart 6 år, så de greier igrunn mye selv. Datteren min blir 5 år :)

Hmm... Er så mye å tenke på..

Hadde heilt klart å bygga på å la samboeren gjør d.
for d første har dåkke pussa opp huset t slik dåkke vil ha d/like d
når dåkke nå eventuelt bygge på blir d og slik dåkke ønske d.

om dåkke ska selga å flytta e d ikke sikkert dåkke får et hus som dåkke slippe å pussa opp
å ikke sikkert d e 2 bad feks.

Kommer helt an på hvordan dere trives der dere bor nå:

Er det toppers beliggenhet? Kort vei til skole? Ungene har venner i nærheten? Gode naboer? Har dere mye sol? Osv.

Om det ENESTE er at dere mangler de rommene du nevnte, ville jeg ha valgt å bygge på.

Jegogde2guttamine skrev:
Kommer helt an på hvordan dere trives der dere bor nå:

Er det toppers beliggenhet? Kort vei til skole? Ungene har venner i nærheten? Gode naboer? Har dere mye sol? Osv.

Om det ENESTE er at dere mangler de rommene du nevnte, ville jeg ha valgt å bygge på.

Irriterer meg grønn over en av naboene som er ALKOHOLIKER...... Han er ikke så trivelig med barna :/ Men vi trives ellers :)  Barna også :) Kan jo ikke flytte pga EN nabo heller..

Jeg hadde villet kjøpt nytt hus.

Har vært i situasjonen der sambo bygget og fikset hus til oss, mens jeg var hjemme og tok husarbeid, unger og alt annet av plikter alene.
Det slet virkelig på oss alle, og det er noe jeg ikke orker tanken på og gjøre igjenn.

Vi var i en situasjon der vi leigde hus og sambo bygget hus for oss en annen plass da. Men tror faktisk det hadde vært enda verre hadde han jobbet på huset vi faktisk bodde i. Jeg hater og bo på en byggeplass, det blir så masse kaos! Og hadde nok syntes det var enda mer frustrerende og stå med alt hjemmearbeid, om sambo faktisk var på samme området der vi var :p

Men igjenn, ikke alle er like. Kan jo hende dere hadde taklet det myyye bedre en oss :)

Jeg ville  nok bygget på, da kan dere få det akkurat som dere vil!! Og når barna er såpass store, så klarer de seg jo stort sett selv, og kan jo til og med hjelpe til litt!!

Men hvis dere har økonomi til å flytte til "det perfekte huset", hvor det er alt dere vil ha i forhold til antall soverom/bad, og som ikke trengs å pusses opp, så kan dere jo vurdere det. Men hvis dere ellers trives der dere bor, så hadde det ikke for meg vært så vanskelig valg!

Og det med naboer, du vet aldri hva slags naboer du får! Selv om du flytter til et sted med hyggelige naboer, kan de plutselig flytte, og ikke sikkert de som flytter inn er like hyggelige! Har aldri noen garanti for naboer gitt!

tror jeg ville bygget på om dere trives i området ellers ja. ungene er jo så store at man kan forlange litt hjelp fra dem mot litt ukelønn feks. Bygger dere på får der det jo akkurat slik dere vil.2 bad,nok soverom osv.
Men skal dere kjøpe er det jo ikke sikkert dere finner det dere vil ha/trenger i nærheten og til en prisklasse dere vil,så da kan dere ende opp med å måtte pusse opp litt alikevel.

Back
Topp