Et bilstol spm

Frk.Desember

Gift med forumet
Julibarna2014
Ble litt uenig med ei venninne og ble litt usikker... Vi diskuterte dette med bilstol til 3-4 åringer. Hvis de sitter forovervendt er d da sikrest å sitte i 5-punktsstol eller sånn pute med rygg stol der man bruker bilens belte?
Jeg mener at å ha en 5-punkts bilstol er mye sikrere[:-] 
Jenta vår sitter heldigvis mot kjøreretningen i 5-punktsstol og kommer til å sitte sånn lenge! Men hun mener at hvis de sitter fremovervendt så var d sikrest med bilens belte?!?

ORIGINAL: Burger

om de er over 15 kg og sitter fremovervendt er det sikrere med beltestol (har jeg hørt)

Det er det jeg også har hørt..

men hvorfor selger de 5-punkts da som bare kan settes fremover? [8D]

Kom på at d er vel for de under 15kg....[:-]

5-punktselene blir for hard belastning på den lille kroppen etter de når ei viss vekt.
Da er det bedre at man belastes over hofta og brystbeinet som er det som blir først utviklet i kroppen vår, og dermed er sterkest. Derfor anbefaler man 3-punktsbelte etter 18kg når man sitter forovervendt.

ORIGINAL: Burger

om de er over 15 kg og sitter fremovervendt er det sikrere med beltestol (har jeg hørt)

Jepp[:)]

ORIGINAL: junigull*08

fordi de som ikke er så opptatt av bilsikring skal ha et argument i diskusjonen om forover vs bakover.. [8D]

ORIGINAL: junigull*08

Det selges stort sett kombistoler. Altså stoler som er ment for å være bakovervendt, men som kan brukes forovervendt. Dette er pga forbrukernes etterspørsel. Store bilstolprodusenter har prøvd å selge kun bakovervendte stoler, men opplevde at salget raste fordi forbrukerne ønsket kombistol, til tross for at de faktisk nesten ikke bruker den som forovervendt.

Altså, det produseres kombistoler av økonomiske grunner.

Når barn sitte forover vendt, skal dei ikkje ha 5punkts sele. Fordi 5 punkt selen stopper hele kroppen utenom hode og nakke. Har den derimot vanlig sele som "bare" går over eine skulera, vil litt av kroppen også få eit sleng, og det vil dempe litt av krafta som ellers bare nakken og hodet ville fått.

Back
Topp