Et annet spørsmål om permisjon

CarrieA

Blir kjent med forumet
Så nettopp at det var noen andre som har spurt om noen permisjonsregler også :)

Lurte på om noen vet dette:

Jeg skal ta ut hele min permisjon pluss 6 uker ulønnet perm før pappa´n skal ha sin fedrekvote nov-jan. Det er ok fra arbeidsgiver. Så ser vi på hva vi gjør dersom vi ikke får bhg-plass og beste løsningen er at jeg blir hjemme helt eller delvis. I ledd 2 i loven står det at man har rett til ytterligere permisjon dersom man tar den umiddelbart. Vil dere si at det i vårt eksempel defineres som umiddelbart? Synes det er litt rart (og forstår at det er litt pes for arbeidsgiver) at jeg først er borte i 9 mnd for å jobbe 3 mnd, for så er være borte i 6 mnd. Vil gjerne forstå reglene 100% før jeg lager utfordringer for arbeidsplassen. (vi har forresten ikke HR-avdeling eller en fungerende tillitsvalgt-funksjon så har ingen ressurser å spørre på jobben annet enn leder.

Her er utklippet fra arbeidsmiljøloven også:

§ 12-5. Foreldrepermisjon
(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.
(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

Uten å være helt bombesikker... Så er det etter endt hele permisjon, far sin bit også.

Sent from my GT-N7000 using BV Forum mobile app

Back
Topp