Estimert fødselsvekt

dorothy91

Forelsket i forumet
Noen som har erfaring?

I uke 28 ble vår estimert 7% større en normalen (altså mellom 3,8 og 3,9)
Så ble hun estimert til 15% større enn normalen i uke 30, og nå i uke 32 lå hun fortsatt på rundt 15% mente de. Hver gang har det vært forskjellig lege, og alle sier dette med feilmarginer. Men de sier likevel jeg kan forvente meg et barn på over 4 kg.

Har fått svangerskapsdiabetes, men det er kostregulert og med lave verdier, så skal ikke gå over termin. Men tenker jeg er redd for at hun egentlig er mye større pga feilmarginene går jo begge veier. Tenker på komplikasjoner både for meg og henne ved fødsel hvis jeg går helt til termin pga størrelsen hennes.

Men hvis jeg må begynne med insulin/metformin for sv. diabetesen så blir jeg vel satt i gang 14 dager før? Får så latterlig dårlig info på sykehuset.
 
Jeg har også svangerskapsdiabetes, men har ikke fått oppgitt avvik i prosenter. Men på kontroll i uke 34, så var han tilsvarende uke 37 i vekt. Jeg er også kostregulert, men verdiene burde vært lavere, så nå er jeg begynt med laveste dose natt insulin. For mitt vedkommende er sjansen for prematur fødsel stor, derfor har vi ikke snakket om igangsettelse av fødsel. Men det er vanlig å sette i gang ca 14 dager til en uke ved svangerskapsdiabetes.

Min erfaring er også litt lite informasjon på sykehuset, det kommer veldig an på hvem du treffer. Tror det er lurt å skrive ned spørsmål til neste gang du skal på kontroll.
 
Ville bare si at det går veldig fint å føde et barn på 4 kilo. Min første var 3960 en uke før termin! Det er ikke bare størrelsen på baby som har noe å si for hvordan fødselen går. Min søster synes at jenten på 2800 var værst å få ut. Og det var nr 3! Begge guttene hennes var ca 3500. Så ikke fortvil over størrelsen på babyen! Jobber du godt sammen med jordmor, så går det nok veldig fint uansett størrelse :)
 
Jeg har også svangerskapsdiabetes, men har ikke fått oppgitt avvik i prosenter. Men på kontroll i uke 34, så var han tilsvarende uke 37 i vekt. Jeg er også kostregulert, men verdiene burde vært lavere, så nå er jeg begynt med laveste dose natt insulin. For mitt vedkommende er sjansen for prematur fødsel stor, derfor har vi ikke snakket om igangsettelse av fødsel. Men det er vanlig å sette i gang ca 14 dager til en uke ved svangerskapsdiabetes.

Min erfaring er også litt lite informasjon på sykehuset, det kommer veldig an på hvem du treffer. Tror det er lurt å skrive ned spørsmål til neste gang du skal på kontroll.
Sniker litt fra august. Terminen min er helt i starten av august. Og tror jo muligens at han kommer i juli muligens. Men lurte litt på om hvem som har gitt info om når det er vanlig å sette i gang. Jeg har også insulin krevende svangerskapsdiabetes. Så er litt nysgjerrig på akkurat dette. Og jeg har spurt, men får ikke noe skikkelig svar fra noen.
 
Noen som har erfaring?

I uke 28 ble vår estimert 7% større en normalen (altså mellom 3,8 og 3,9)
Så ble hun estimert til 15% større enn normalen i uke 30, og nå i uke 32 lå hun fortsatt på rundt 15% mente de. Hver gang har det vært forskjellig lege, og alle sier dette med feilmarginer. Men de sier likevel jeg kan forvente meg et barn på over 4 kg.

Har fått svangerskapsdiabetes, men det er kostregulert og med lave verdier, så skal ikke gå over termin. Men tenker jeg er redd for at hun egentlig er mye større pga feilmarginene går jo begge veier. Tenker på komplikasjoner både for meg og henne ved fødsel hvis jeg går helt til termin pga størrelsen hennes.

Men hvis jeg må begynne med insulin/metformin for sv. diabetesen så blir jeg vel satt i gang 14 dager før? Får så latterlig dårlig info på sykehuset.
Kan du ikke ringe og spørre helt konkret om akkurat dette? Du har rett til å få den informasjonen du trenger.
 
Her bomma de en del på estimeringen på nr 1. Estimert til nærmere 5 kilo samme dag som jeg ble igangsatt. Frøkena var 4110gr.
Runde to ble frøken nr 2 estimert til + 11 % siste estimeringen før fødsel. Hun veide 3750 12 dager på overtid.
Knerten nå ble estimert til + 16 % i uke 31..... Ny estimering nå på mandag (uke 35+4) Har også fått påvist svangerskapsdiabetes og er henvist sykehuset for oppfølging..... Spent på neste estimering for å si det sånn.....
 
Ble estimert til 3.3kg kom ut 3.4kg 2 uker på overtid, så ikke speidet stort baby.
 
Sniker litt fra august. Terminen min er helt i starten av august. Og tror jo muligens at han kommer i juli muligens. Men lurte litt på om hvem som har gitt info om når det er vanlig å sette i gang. Jeg har også insulin krevende svangerskapsdiabetes. Så er litt nysgjerrig på akkurat dette. Og jeg har spurt, men får ikke noe skikkelig svar fra noen.


Ser jeg skulle presisert meg litt bedre i innlegget mitt. Jeg personlig har ikke fått beskjed om igangsetting. En bekjent av meg fikk beskjed om at de ville sette henne i gang på termindato, hvis hun ikke hadde født før. Det ble da nevnt at det var vanlig å sette i gang 7-14 dager før termin pga svangerskapsdiabetes.

Jeg leste denne artikkelen på graviditetsorakelet om svangerskapsdiabetes, og der står det at det ikke settes i gang fødsel.


http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/svangerskapsdiabetes-37588.html
 
Ser jeg skulle presisert meg litt bedre i innlegget mitt. Jeg personlig har ikke fått beskjed om igangsetting. En bekjent av meg fikk beskjed om at de ville sette henne i gang på termindato, hvis hun ikke hadde født før. Det ble da nevnt at det var vanlig å sette i gang 7-14 dager før termin pga svangerskapsdiabetes.

Jeg leste denne artikkelen på graviditetsorakelet om svangerskapsdiabetes, og der står det at det ikke settes i gang fødsel.


http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/svangerskapsdiabetes-37588.html

Har to svangerskap bak meg med svangerskspsdiabetes.Første gang gikk jeg ti dager på overtid (2012) i 2014 ble jeg satt i gang på termin for de mistenkte lite fostervann i og med jeg var gørr forkjøla å slakk.Ellers hadde jeg blitt gående på overtid.
Denne gang spurte jeg om det var noe regel",nei,max ti dager på overtid var alt
 
Vet ikke % messig, men hvis minsten kommer til termin er han estimert til å veie rundt 3600g :)
 
Lillegutt er estimert til ca 3300...
 
Forrige gang ble min estimert til 4500g rundt uke 32, men fikk heldigvis ny time til sjekk grunnet SF i uke 36 og da var hun visst bare 2800g, hun ble født i uke 38 og var da 3200g. Så noen bommer endel. Og de sier 500g + - også kan du ha mye fostervann og da bommes det ofte.

Denne gangen er jeg spådd en liten tass, som de trolig ikke vil veie 3000g engang av jordmor, har vært på ekstra kontroll for dette og fått bekreftet at han er liten men ikke farlig liten. De gjettet ca 3000g ved fødsel til termin, og lå ca 500g under normalen ved sjekk i uke 32! Men han vokser og følger sin egen kurve og det var det viktigste :)
Og var sikker på at jeg skulle få en svær unge da jeg har gått opp over 20kg er er stor!!
 
Min er 10% over gjennomsnittet.
Min første ble estimert 46% over gjennomsnitt, men der bomma de med 600g.
 
Nå ble han estimert til +5%, ca 2960g nå :eek: tre uker til termin.

Første unge var 3kg født til termin.

Hjælp:p

Neida:)
 
Uke 31 omtrent gjennomsnittet og uke 33 var lårbeinet litt kort.
 
Her ser det ut til at estimeringen blir på minussiden.
I uke 30 sa legen 4300+- 200 g til termin. (Da var han rett under 2kg)
Men var stor forskjell på magemål og lengden av lårbeinet, dvs over to uker lengre i vekst om de så kun på mage, mens lårbein var rimelig nærme faktisk tid.

38+4 var han blitt 3585 (ca, men det de gikk ut ifra med målingene de tok) og med 200 g i uken så blir han 4000 til termin ca.
Men symfysemålene mine er rimelig like til storebroren og han var 4,3kg til termin.
Blir spennende å få fasiten :)
 
Min ble estimert til 3500 til termin, da jeg var på en kontroll i uke 32. Hadde tilfeldigvis time på 3D-ul dagen etter og der målte han til 4000, så det kommer jo litt ann på hvem som måler, tror jeg. Vet ikke hvem jeg skal stole mest på, Rikshospitalet eller en privat klinikk? :p
 
Min ble estimert til 3500 til termin, da jeg var på en kontroll i uke 32. Hadde tilfeldigvis time på 3D-ul dagen etter og der målte han til 4000, så det kommer jo litt ann på hvem som måler, tror jeg. Vet ikke hvem jeg skal stole mest på, Rikshospitalet eller en privat klinikk? :p
Godt poeng, har hatt 3 forskjellige til å måle her... samme jm på oul og 38+4 og to forskjellige overleger i 30 og 37.
Det skal jo lite til når minien ikke er samarbeidsvillig når der måles, og de til tider bare må gjette hvor de skal måle
 
Den siste estimeringen i forrige uke sa at min lille frøken blir 3000 om hun er i magen helt til termin. Det er mer positivt enn de har vært så langt, for tidligere har de sagt 2500-2800. Så håper de siste målingene er mer riktige. :)
 
Back
Topp