Eser ut!

Linnerla

Forelsket i forumet
Hei,

Jeg er førstegangsgravid i uke 23. Er fra før ganske normalvektig, veier et sted mellom 60 og 65 kg (hadde ikke veid meg på lenge før jeg ble gravid, så jeg vet ikke nøyaktig). Er 1,65 høy.

Jeg røyka før jeg ble gravid, men slutta på dagen. Dette kan være årsaken til at jeg gikk opp litt mer enn gjennomsnittet den første tiden. Men det bare fortsetter! Nå er jeg oppe i 77 kg.
Jeg lever akkurat som før, spiser den samme maten (spiser ikke så mye mer heller) og går en times effektiv tur hver dag. Men vekta bare øker og øker.
Ganske frustrerende..
Er dette normalt?
 
Jeg gikk opp 22 kg fra min normale vekt, selv om jeg ikke overspiste. Jeg fikk en liten gutt på 2800g etter termin. Fikk fryktelig mye vann i kroppen de siste to månedene, og det bidro til vektøkningen. I dag er lillegutt 4,5 måned, og jeg har to kilo igjen til normalvekta mi. Amming er en effektiv slankekur :). Jeg trener tunge baseøvelser, så når jeg kom i gang med det igjen etter ni måneders pause, skled kiloene av. Jeg syntes det var kjipt å legge på meg så mye, men stolte på at det kunne rettes opp i etter fødselen.
 
Før jeg ble gravid med minstemann veide jeg 52 kg men er bare 153 cm lav ;) Fikk mye vann i kroppen på slutten og gikk opp ca 20 kg til sammen, det meste var vekke 5 mnd etterpå men jeg la kun på meg over magen så driver og strammer opp enda, og han er 4,5 år. Han kom 3 dager før og var liten med sine 2890 g. For noen er dette vanlig og mange legger på seg mest i starten, får håper det roer seg ned for deg nå..
 
Det er godt å høre at det er fler. :) Men det med vann i kroppen på slutten er nå en ting, men jeg har altså lagt på meg 12-15 kg allerede, i uke 23. Noe jeg syns er ekstremt mye. Hvis det fortsetter sånn, så ender jeg opp med over 30 kg, noe som er altfor mye til å være så lav. :/
 
Har du snakket med jordmor om dette? Om du er bekymret kan det være greit å sjekke det ut, mtp svangerskapsforgiftning. Bedre en gang for mye enn en gang for lite :)
 
Hei!

Så fantastisk at du klarte å slutte å røyke da du ble gravid- det står det respekt av!!!
Vi er alle skrudd sammen på forskjellig vis når det gjelder vektoppgang i svangerskap. Noen legger mye på seg, andre lite. Hva det skyldes vet en ikke alltid.
Det har med genetikk å gjøre, definitivt! Kosthold og fysisk aktivitet også. Er du frisk i svangerskapet?

De fleste ville nok ha igjen for å spise små og hyppige måltider, dvs ca hver 3. time. Da holder en forbrenningen oppe. Mye grønt, litt mindre karbohydrater. Men i hovedsak et sunt og variert kosthold, og spar gjerne utskeielser til helgene ;)

Så er det også sånn at en ikke nødvendigvis legger like mye på seg hele svangerskapet - kanskje legger du ikke så mye på deg de siste ukene. Noen legger på seg i bolker - for så å ha et platå på noen uker, der lite viser på vekten.

Derfor skal du ikke miste motet, men hold litt fokus på kostholdet, og hold deg i aktivitet. Så mye mer enn det kan du ikke gjøre.
Ingen bør slanke seg når de er gravide :)

Masse lykke til!

Mvh jordmor Grethe
 
Back
Topp