erstatter dere ting som er andres hvis deres barn ødelegger det?

MrsReaff

Forelsket i forumet
nå har det hendt så ofte at tingene til datteren min blir ødelagt av andre barn i klassen hennes. De går i 1 klasse...
først var det en som ødla drikkeflaska hennes og så var det en annen som ødla lua hennes.. jeg har verken sett eller hørt noe om det. hadde faktisk regnet med de skulle erstatte når sånt skjer jeg? greit nok at det ikke er store summer det er snakk om, men jeg syns det er en prinsippsak jeg.
Jeg ville vertfall kjøpt tilbake nytt om det var mitt barn som gjorde det...

eller hva mener dere?

Ja, det hadde jeg gjort!
Synes det er det minste man kan gjøre. Om man ikke kjøper likt så må det matche i pris/kvalitet ihvertfall.

Tenker at det spørs litt hvordan tingene ble ødelagt. Med vilje, eller under lek som gikk litt galt osv osv.

Jeg ville erstattet dersom det var gjort med vilje, ikke ellers. Kan ikke forvente at uhell ikke skjer iblant.

Hvis min sønn hadde ødelagt noe med vilje eller med et uhell så hadde jeg erstattet det ja, selvfølgelig. 
Men hvis de som eide tingen hadde sagt at jeg ikke skulle erstattet så hadde jeg latt være. Kommer jo litt an på tingene, om det er et viskelær eller ei dyr lue liksom.

Men bør iallefall tilby seg å betale tilbake.

Dersom jeg ser at barnet mitt ødelegger noe, så selvfølgelig!

Men dersom en mor kommer og sier at sønnen min ødela det og det, uten at hun så det selv og gutten sier han ikke har gjort det, da er jeg i tvil.

Veldig lett for barn å si at det var noen andre som gjorde det, når det egentlig er de selv som har gjort det.

Jeg hadde kjøpt nytt hvis jeg hadde fått beskjed om unga mine hadde ødelagt noe,men hvis en ikke får beskjed om det så blir det anderledes

Det er gjort med vilje av noen gutter i klassen hennes...

Men er det sikkert foreldrene vet om det da? Om du har sagt det til dem er det jo bare rart om de ikke erstatter det...:)

LillianneLie skrev:
Men er det sikkert foreldrene vet om det da? Om du har sagt det til dem er det jo bare rart om de ikke erstatter det...:)

Sign

MrsReaff skrev:
Det er gjort med vilje av noen gutter i klassen hennes...

Da tar du det opp med foreldrekontakten eller læreren.
Tenker mest for jenta sin del, det der er jo mobbing. Tingene kan jo alltids erstattes.. ville tatt tak i det som faktisk skjer heller.

Har du tatt opp det med skolen?

Om jenta vår hadde ødelagt noe som tilhører noen andre så hadde jeg kjøpt nytt. 

~Damen~~ skrev:
Dersom jeg ser at barnet mitt ødelegger noe, så selvfølgelig!

Men dersom en mor kommer og sier at sønnen min ødela det og det, uten at hun så det selv og gutten sier han ikke har gjort det, da er jeg i tvil.

Veldig lett for barn å si at det var noen andre som gjorde det, når det egentlig er de selv som har gjort det.

Verken jeg eller foreldrene til de som har ødelagt har jo sett det, men lærer og sfo asistentene har sett det. Det er de som har sagt det til meg, og de har også sagt det til foreldrene til den som ødela tingene....

Hvis du hverken har sett ellerhørt noe om det, så er det vel ikke sikkert foreldrene hennes har hørt om det heller? Det er nok ikke detførste barn tenker på bestandig..

Når det er sagt erstatter jeg om jentungen ødelegger andres gjenstander ja. Men jeg hadde aldri forventet at noen skulle erstatte en drikkeflaske eller en lue som tilhørte jentungen... Jeg vet ikke jeg, men jeg har liksom en økonomisk grense der tror jeg..

absolutt!
spiller ingen rolle om det er med vilje eller ikke...

Spørs jo om foreldrene faktisk får vite om det da..?
Skjer dette på skolen så ta det opp med lærer!

Ødelegger ungene mine og jeg vet om det tilbyr jeg meg å erstatte, men hadde aldri krevd det av andre..med mindre det var noe dyrt og med vilje.

Da fins ein erstatningslov, som gjelder barn. Det er når barn ødelegger noko, enten det er med vilje eller uhell. Foreldrene er erstatningspliktig med 5000kr. Det eg lærte i 2004, med rettslære iallefall.

Uhell skjer! Og om noen ødelegger ting her ved et uhell så er det leit - men et uhell. Er det gjort med VILJE så skal foreldre erstatte tingen! (Og helst på en måte som gjør at det "svir" litt for den som ødela! (Eks. hadde min sønn MED VILJE ødelagt drikkeflasken til noen, så måtte vi ha kjøpt ny flaske - og dermed brukte vi de pengene vi skulle ha brukt til F.eks lørdagsgodter/kinobesøk ,eller noe annet som svir! Slik ville han ha fått en lærepenge om å ødelegge ting med vilje.
(Ingen av mine gutter har ødelagt noe ute/hos andre ennå, de har ikke ødelat noe hjemme heller for den del... Men gjør de noe slik med vilje blir det månelyst her!! )

Back
Topp