Erstatning for lakris - har såå cravings!

Granskern

Flørter med forumet
Jeg er så fysen på lakris om dagen at det er nesten ikke til å holde ut! Har spist litt lakris for å døyve det verste, men jeg vet jo at lakris ikke er bra for lille frø..
Noen som har det på samme måte og har tips til noe annet trygt man kan spise som smaker noe av det samme som lakris?
 
Jeg er så fysen på lakris om dagen at det er nesten ikke til å holde ut! Har spist litt lakris for å døyve det verste, men jeg vet jo at lakris ikke er bra for lille frø..
Noen som har det på samme måte og har tips til noe annet trygt man kan spise som smaker noe av det samme som lakris?
Jøss! Måtte faktisk Google det med lakris. Har aldri hørt om det før :p men jeg liker ikke lakris, så sikkert derfor. Hva med typ vingummi-greier?
 
Jøss! Måtte faktisk Google det med lakris. Har aldri hørt om det før :p men jeg liker ikke lakris, så sikkert derfor. Hva med typ vingummi-greier?

Visste det ikke før forrige graviditet jeg heller :p vingummi duger ikke, det måååå være lakris :arghh:;)
 
Jeg er så fysen på lakris om dagen at det er nesten ikke til å holde ut! Har spist litt lakris for å døyve det verste, men jeg vet jo at lakris ikke er bra for lille frø..
Noen som har det på samme måte og har tips til noe annet trygt man kan spise som smaker noe av det samme som lakris?

Du kan spise lakris i små mengder, så gjør det med god samvittighet. Det er jo ikke nei-mat, men begrense inntak.
Du kan se på matportalen hvor mye som er anbefalt også se på aktuelle lakrisprodukter og regne ut ca mengde.
 
Det er jo forresten vanskelig å si akkurat hva som er en stor mengde eller ei, men dette er det jeg Har funnet om emnet. Mn kan videre se i butikk på produkter hva som inneholder mye av det lakrisstoffet en bør unngå. Har ikke sett særlig på det selv.

"
Trygt nivå?
I disse studiene vil høyt inntak si 500 milligram glykyrrhizinsyre per uke eller mer. Det tilsvarer ca. 250 gram godteri som inneholder lakris per uke.

- 500 milligram per uke, dvs. ca. 71 milligram per dag, er den laveste dosen med en observert negativ effekt i disse humane studiene. Det er lavere enn hva som tidligere har blitt foreslått som et trygt nivå, som er 100 milligram per dag, sier Inger-Lise Steffensen. Hun har vært faglig leder av arbeidet.

Stor usikkerhet
Steffensen understreker at nivået på 500 mg per uke er usikkert på grunn av flere svakheter i studiene.

- Det er stor usikkerhet knyttet til forholdet mellom eksponeringsdosen, det vil si inntaket av glykyrrhizinsyre, og de observerte negative helseeffektene i disse studiene. Derfor kan vi ikke med sikkerhet fastsette et nivå for hvor mye glykyrrhizinsyre eller godteri som inneholder lakris gravide kan spise for at inntaket ikke skal påvirke fosteret eller barnet negativt, sier Steffensen."

https://vkm.no/risikovurderinger/al...rfostreogbarn.4.6c587b9215ef97b46ab16039.html
 
Jeg har også cravings etter lakris!! Hadde det sist også :arghh: Spiser litt innimellom, men holder det til Max 4-5 biter daglig.. Spiser heller ikke hver dag.. Vanskelig altså!! Ikke funnet erstatning dessverre. Chips og annet salt funker ikke. Må være lakris, salt lakris :smug:
 
Du kan spise lakris i små mengder, så gjør det med god samvittighet. Det er jo ikke nei-mat, men begrense inntak.
Du kan se på matportalen hvor mye som er anbefalt også se på aktuelle lakrisprodukter og regne ut ca mengde.

ja, jeg spiser litt, ellers hadde jeg gått på veggen tror jeg :inpain::p men syns det er vanskelig å vite hvor mye som er Ok, men skal se litt nøyere på det
 
Jeg har også cravings etter lakris!! Hadde det sist også :arghh: Spiser litt innimellom, men holder det til Max 4-5 biter daglig.. Spiser heller ikke hver dag.. Vanskelig altså!! Ikke funnet erstatning dessverre. Chips og annet salt funker ikke. Må være lakris, salt lakris :smug:

godt vi er flere! Hadde jeg ikke visst om at det ikke er bra i store mengder, kunne jeg lett ha tømt en stor smågodtpose med bare salt lakris :smug: har prøvd med annet salt jeg også, og det er ikke det samme:arghh: forrige gang hadde jeg med lakris og salami i fødebagen :hilarious:
 
Back
Topp