Ernæring 0 til 6 måneder!

M

Moderator Steffen

Guest
"Gode tegn på at barnet får nok mat, er at det vokser jevnt og trutt, følger vekt- og lengdeutviklingskurven sin, trives og har det bra, og at det har rikelig med våte bleier hver dag.

Riktig ernæring er viktig for at barnet skal utvikle seg optimalt. Når kosten dekker kroppens behov for næringsstoffer, hemmes ikke den normale og forventede utviklingen."

amme-2-1.jpg


Les hele artikkelen om ernæring i alderen 0-6 måneder her!

Spiser ditt barn bra, og er du fornøyd med veksten? :)
 
Har tenkt masse på det! Kommer til å begynne overgangen ved 4 måneder fordi jeg fullammer barnet mitt med pumpe og flaske.. Det er ganske tidkrevende og vanskelig å få til til tider, så jeg tenker det er lurt å begynne med annen mat så tidlig som mulig sånn at jeg holder ut lengst mulig :) har planer om å lage litt ulik grønnsaksmos av grønnsaker og morsmelk nå etter ferien som jeg kan fryse, så jeg tenker det og grøt til å begynne med :)
 
Her vil vi starte opp så raskt som mulig etter 4mnd alder. Vesla legger litt for lite på seg, så vi håper at annen mat kan hjelpe.
 
Vi begynner med smaking straks babyen blir 4 mnd. Hvis han liker det godt, blir vi nok å trappe ganske fort opp. Jeg vil amme lenge, men vil også gjerne ha fleksibiliteten fast føde gir. Det vil uansett bli mye opp til babyen selv, man merker jo hva de er klare for :)
 
Vi lot eldste spise selv (babystyrt mattilvenning). Er så fornøyd med hvordan det gikk at jeg kommer til å gjøre det denne gangen og. Gleder meg til minste får smake noe annet enn melk også :happy:
 
Vi kommer nok til å starte med ulike smaksprøver fra 4 mnd men håper på fullamming litt lengre egentlig.
 
Han spiser godt og vokser rikelig [emoji4]

Her blir vi å vente til seks mnd dersom han får i seg nok mat av utelukkende amming helt fram til den tid. Han har stille refluks, og erfaringa fra storesøster med samme diagnose var alt annet enn god ved innføring av fast føde tidligere. Hun ble vanvittig mye verre, og måtte starte opp med både refluksmedisin og avføringsmiddel for å få systemet sitt til å fungere uten smerter og ubehag [emoji15]
 
Har dere tenkt over overgangen til fast føde?

Eh... selvfølgelig (forhåpentligvis) ikke enda. Det er når de er 6 mnd (eller 4 mnd). Synes det er tidlig å begynne med «grøtpress» allerede nå
 
Back
Topp