Ergonomisk sittestilling vs flat - vogn

Tessy

Forelsket i forumet
MayDay2021
Hva er forskjellen, og hva er fordeler/bakdeler? Noen som vil dele sine erfaringer, da jeg kun har erfaring med flat del.

(Snakk om NXT90/NXT60)

Eldste mi likte på ingen måte ergonomisk sittedel, grein fra eg satte hu oppi te eg tok hu utav. Yngste syns da va heilt greit. Eg hadde Stokke trailz te minste og den va genial med baby innlegg i sittedelen sånn at den ikkje blei så djup og eg kunne bytte tidligere enn om eg hadde hatt «vanlig» sittedel.

så konklusjonen e jo egentlig at da avhenge veldig av ungen om dei like det eller ikkje.

Kopiert fra https://www.babytesterne.no/tips-kjope-barnevogn/

her ser du to Emmaljunga NXT modeller, begge heter NXT90 men den ene har en F bak 90 som betyr: FLAT, den andre har en sittedel som er ergonomisk. Jeg har tegnet en enkel strek så dere ser hvordan sittedelen er laget. Vognen med den rette streken er altså flat, mens den andre er ergonomisk.

Når barna skal bytte fra vognbag til sittedel er anbefalingen at barna skal kunne sette seg opp selv. Allikevel er det mange barn som ikke er så veldig stødige og stabile enda. Noen sklir litt ned eller sitter litt som en sekk i den flate sittedelen. Da vil den ergonomiske sittedelen gi dem bedre støtte. Med mine barn har jeg måtte gå og rette litt på de etter en stund i vognen.

Noen babyer sliter med reflux og av den grunn flytter foreldrene babyen over i sittedelen tidligere enn 6 måneder. Anbefalingen her er definitivt å velge en ergonomisk sittedel. Det har gitt mange babyer og deres mammaer og pappaer en bedre hverdag.

Eldste mi likte på ingen måte ergonomisk sittedel, grein fra eg satte hu oppi te eg tok hu utav. Yngste syns da va heilt greit. Eg hadde Stokke trailz te minste og den va genial med baby innlegg i sittedelen sånn at den ikkje blei så djup og eg kunne bytte tidligere enn om eg hadde hatt «vanlig» sittedel.

så konklusjonen e jo egentlig at da avhenge veldig av ungen om dei like det eller ikkje.

Vår har foretrukket ergonomisk framfor flat vogn, har brukt Srokke trailz som hovedvogn.
Vi byttet til sittedel med innlegg når han var 8mnd og fjernet innlegget når han nærmet seg året. Sover mye bedre i ergonomisk enn i flat vogn også.

Sniker

Det er egentlig smak og behag hva man selv og barnet foretrekker. Største ulempen synes jeg er at ergonomisk sittedel er litt mindre og ble raskere utvokst, det er den erfaringen jeg hadde med mitt barn hvertfall. Men han har sittet godt i begge deler og særlig ergonomisk satt han fint allerede før 6 mnd :)

Vi hadde kolikkbaby som overhodet ikke ville være i vogn, våken eller sovende. Fikk derfor råd fra helsesøster om å bytte til sittedel siden vi hadde ergonomisk rett før 5 mnd selv om han ikke kunne sitte selv enda. (Hadde ikke på det bratteste hakket) Det ble MYE bedre for vår del, og plutselig kunne jeg begynne å trille turer, og han sov plutselig litt lengre :) så jeg anbefaler ergonomisk da det ble redningen vår :)

Emmaljunga NXT 2-1 Bag/Sete
Er det noen som har erfaring med dette?

Vi har kjøpt emmaljunga nxt 90, har jo ikke fått prøvd den ordentlig enda- bare trilla litt i stua :p Men er veldig fornøyd med kjøpet, tror det er en vogn som kommer til å passe vårt bruk godt :)

Vi har kjøpt emmaljunga nxt 90, har jo ikke fått prøvd den ordentlig enda- bare trilla litt i stua :p Men er veldig fornøyd med kjøpet, tror det er en vogn som kommer til å passe vårt bruk godt :)
Vognen i seg selv har vi også prøvd, og bestemt oss for nxt60.
Var mer det med 2 i 1 bag og sittedel systemet jeg var usikker på :rolleyes:

Den er splitter ny på markedet, så sikkert ikke så mange som har rukket å teste enda :)
Ser at ligge mål i bagen er bittelitt kortere enn på den bagen som bare er bag.

Den er splitter ny på markedet, så sikkert ikke så mange som har rukket å teste enda :)
Ser at ligge mål i bagen er bittelitt kortere enn på den bagen som bare er bag.

Aha, derfor jeg ikke fikk opp noe erfaring osv når jeg prøvde å Google. :hilarious:
Samboeren min fant en YouTube video hvor de monterte den om, og var vist litt greier for å få det til. Men igjen så skal det jo bare gjøres en gang :rolleyes: Får se hva vi lander på. :smug:

Vi har hatt både ergonomisk og flat til samme unge på samme tid og hun har likt begge :) synes ergonomisk er veldig greit når de er små da.

Kopiert fra https://www.babytesterne.no/tips-kjope-barnevogn/

her ser du to Emmaljunga NXT modeller, begge heter NXT90 men den ene har en F bak 90 som betyr: FLAT, den andre har en sittedel som er ergonomisk. Jeg har tegnet en enkel strek så dere ser hvordan sittedelen er laget. Vognen med den rette streken er altså flat, mens den andre er ergonomisk.

Når barna skal bytte fra vognbag til sittedel er anbefalingen at barna skal kunne sette seg opp selv. Allikevel er det mange barn som ikke er så veldig stødige og stabile enda. Noen sklir litt ned eller sitter litt som en sekk i den flate sittedelen. Da vil den ergonomiske sittedelen gi dem bedre støtte. Med mine barn har jeg måtte gå og rette litt på de etter en stund i vognen.

Noen babyer sliter med reflux og av den grunn flytter foreldrene babyen over i sittedelen tidligere enn 6 måneder. Anbefalingen her er definitivt å velge en ergonomisk sittedel. Det har gitt mange babyer og deres mammaer og pappaer en bedre hverdag.

Bra tips! Jeg sliter enda med å forstå helt hvordan den ergonomiske ser ut når den er lagt ned, og hvordan den flate ser ut når den er i sitteposisjon...

Har en følelse av at ergonomisk er bra for barn som vokser raskt ut av bag-delen, mens flat er bra for lange barn. Det er jo en slags catch 22...

Back
Topp