Ergonomisk sittedel eller vanlig?

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Jeg skal snart bytte til sportsdel på emmaljunga vognen min. Har ergonomisk sittedel, prøvde å sette baby i den i dag, (han er 6mnd), men synes han fikk så dårlig sittestilling? Ikke kan vognen legges så langt bak som ønsker heller.. Nå lurer jeg på om jeg skulle ha kjøpt en flat liggedel i tillegg. Hva tenker dere? Noen som har noen erfaring, eller kan gi noe tips? Hva er best for ungen og finnes det noe forskning på ergonomiske sittedeler?

Har bare hatt ergonomisk sittedeler, men har god erfaring med det. Ungene trives godt i vogna, sitter og ligger godt. Eldste følges opp av fysio og har spurt henne hva hun tenker om ergonomisk sittedel og hun sa at det ikke var noe problem for hoftene,rompe og ben får riktig belastning.

Jeg synes flat/gammeldags sittedel virker MYE mer behagelig. Hadde det på Simovogna og på babyjogger-vogna. Fint å kunne legge ned ryggen og legge ungen flatt når den skal sove. Fordi jeg selv synes ergonomisk der så ubehagelig ut, kunne jeg ikke tenkt meg å kjøpe det, selv om det ser «kult» ut mtp design. Komforten virker ikke spesielt god, og den virker også mindre lun...

Har kjøpt Emmaljunga Mondial til neste (også med klassisk sittedel); og skal vi ha en vogn nr 2 ettehvert blir det enten babyjogger (city mini GT) eller evt. Emmaljunga NXT60F. F fordi den har klassisk sittedel som kan legges flatt.

Vet at flere sier de er fornøyd med ergonomisk. Men for meg ser det ikke behagelig ut :-/ å sitte og sove i samme stilling og med rumpa hengende ned. Når vogna har en rygg som kan legges ned blir dessuten «veggene» på sidene mye mer dekkende, og kalesjen mye lenger, så det blir mye lunere :)

Har bare hatt ergonomisk sittedeler, men har god erfaring med det. Ungene trives godt i vogna, sitter og ligger godt. Eldste følges opp av fysio og har spurt henne hva hun tenker om ergonomisk sittedel og hun sa at det ikke var noe problem for hoftene,rompe og ben får riktig belastning.
Det sa de vi gikk til også. Ikke noe problem.
Komforten er helt super

Vi har ergonomisk sittedel og må nok bytte til flat uansett. Hun blir veldig utålmodig med en gang hun blir litt trøtt. Bruker liggedelen med liten pute under madrassen (under hodet) når vi er på tur i mellomtiden.

Spurte fysio hva hun synes og hun sa at det ikke var en type som var bedre enn den andre så det var opptil barnet hva hun likte best.

Tusen takk for svar![emoji4] Jeg er førstegangs, så har ikke peiling.. Og babyen min er jo så liten enda, så det er litt vanskelig å få et skikkelig inntrykk av hvordan det vil bli...

Hvor gamle var barna deres når de begynte med sittedelen? [emoji4]

Storebror begynte med sittedelen når han var 8 mnd, da nekter han å ligge i baggen lenger. Elsket sittedelen fra dag en. Han er nå 2 år i mai og lange trilleturer er noe av det beste han vet.. Lillesøster er nå 8 mnd og elsker baggen så der blir hun liggende et par mnd til tenker jeg (da tror jeg at hun begynner å vokse ut av baggen :p)

Vi har ergonomisk sittedel og den har funket helt supert hos oss, gutten sover godt i den. Har kjøpt stormtrekk til vogna og synes ikke den virker noe mindre lun enn de «vanlige». Skal sies at han har vanlig flat sportsdel i bhg, og sover like godt i den[emoji4] Tok den i bruk når han var 5-6 mnd allerede, da hadde han nådd vektbegrensningen på 10 kg på bagdelen[emoji85]

Last edited:
Personlig liker jeg vanlig bedre, men det spørs jo egentlig veldig på barnet. Se litt an hvordan han trives og heller kjøp en annen type om det ikke fungerer for dere :)

De ergonomiske vognene er ikke ergonomiske. Dessverre så er ikke ergonomisk beskyttet så alle kan kalle ting ergonomisk uansett. Det som er ergonomisk er vanlig vogn der ryggen er enten liggende eller sittestilling der barnet kan sette seg opp i 90 grader selv eller lene seg tilbake på vognryggen som står i ca 120grader.
Janei, er vel ikke noen beskyttet tittel, så det har du nok rett i at en kan. Men vet du om det finnes noen forskning som sier at vanlige sportsdeler er bedre? Ungene blir vel litt låst om en bruker seler uansett? Synes jeg har funnet så lite informasjon om dette på nett..

Jeg vil gjerne bruke liggedelen litt til, men hun har begynt å rulle til magen i liggedelen når hun er våken. Vil helst at vi skal legge ned kalesjen og titter opp [emoji23]

Min erfaring er at det til sist kommer veldig an på barnet, så hva som passer akkurat ditt barn er ikke godt å si, man må nesten bare velge og evt bytte hvis man ikke kommer i mål med det man har,

Har hatt vogner ala Bugaboo og Stokke med stort hell her, min eldste likte ikke vognene vi hadde fra Simo og Teutonia i sin tid. Men i barnehagen hadde vi og kommer til å ha vogn med full liggelengde, ala Emmaljunga Scooter eller TFK Joggster/Adventurer.

Vanlig hvis en finner en god en. Vi har Bugaboo buffalo og den er ergonomisk. Jeg er veldig glad i vognen, men hadde aldri gått for ergonomisk igjen. Sønnen min på snart 23 måneder satt greit i den. Han satt allikevel mye bedre i mountain buggy som ikke er ergonomisk. Lillesøster på snart 7 måneder viser tydelig at ergonomisk sittedelen ikke er for henne. Så nå skal vi ha ny. Den skal ikke være ergonomisk.

Back
Topp