Erfarne feriemammaer(og evt pappaer) lang biltur.

Vårbaby13

Forumet er livet
Roper ut etter litt råd. For første gang skal vi på langtur med bil. Fra Bergen til Kristiansand, rundt 8 timer. Vi har hatt litt diskusjoner om når vi bør kjøre på døgnet. Noen gode erfaringer? Vi har en på 3 og en på 1 år. Han vil kjøre på natten ( får litt vondt av de hvis de må sove hele natten i bilen). Jeg vil kjøre om morningen, i 7-8 tiden. Tenker det må være mye bedre. Noen synspunkt? :-)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har brukt å kjøre i kveldinga.. Da har barna hele dagen på å få ut energi, pluss at man ikke kommer frem for seint. (Man skal jo gjerne funke dagen etterpå også, for selv om barna sover i bilen er de voksne gjerne våkne..iallfall her hvor jeg bruker kjøre alene med de). Så sånn i fem tiden har jeg funnet ut at passet best for oss ;)kommer frem seint, men får noen timer søvn før dagen starter igjen iallfall. :)

Eg hadde starta å kjøre om kvelden når den sku sove :) har og en på 3 og en på 1 og vi skal reise 8 timer til langesund. Hadde håpa å fått med meg resten av gjengen på å kjøre om natta. Men usikker på kordan det går opp i opp med deiras plan :) dåke må uansett ha en fin tur når dere kjører :)

Jeg ville aldri kjørt om kveld og natt. Spesielt ikke når du ikke vet om ungene klarer å sove hele veien.
Dessuten er det litt tullete for de er klare for en ny dag når dere har kommet frem, det er sansynligvis ikke dere som har vært våken halve natten.

Når vi drar på langtur starter vi grytidlig om morgenen. Bærer ungene sovende ut i bilen, og kjører avsted i 5.30 tiden. Kommer langt på de timene de bruker på å våkne helt og ha behov for å røre seg.

Vi kjører på dagen. Bare jeg som har lappen, og jeg er skråsikker på at jeg hadde sovna i bilen hvis jeg skulle kjøre på natta. Særlig siden jeg regner med at alle de andre i bilen sover. Da sovner jeg og. Og det er jo livsfarlig.
Først være våken hele dagen for så å kjøre bil på natta? Niks, det høres for risikabelt ut etter min mening.
Og hvorfor må man kjøre hele strekningen på en dag?

Vi kjørte til Kristiansand i fjor, egentlig en tur på seks timer for de som kjører i strekk, men for oss som tar gode pauser ville den blitt mye lenger. Vi delte turen på to dager, sov over på hytta hos svigerfar omtrent halvveis. Jeg hadde brukt penger på ei hytte på en campingplass på veien eller noe den natta.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Vi kjørte den strekningen i fjor, men da med barn på 5 år og en på 2 mnd. Vi kjørte på formiddagen. Gikk greit. Tror ikke vi brukte så mye som 8t. Fordelen med ruta er jo at det er to ferjer så man får rista bena litt. Men strekningen fra Stord til Krs er ganske lang da. Usikker på hva jeg ville gjort nå når minste er 1 år.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hadde kjørt om morgenen. Min erfaring er at det er greiest for alle. Ta gode pauser ved behov. I tillegg er det jo 2 ferger hvor det blir automatisk pause. Hadde prøvd å få det til slik at barnet på 1 år var klar for å sove litt etter ferge nr 2. Så kanskje eldste sover litt også :)

Har kjørt fra moss til bodø og det tar ca 1 døgn. første gangen vi gjorde det var ungene 7 og 2 år og da kjørte vi på morran og så leide vi hytte ca halvveis :) Sign de som sier at det er best og dra tidlig på morran :) Dere får finne ut av det og kose dere på ferie :)

Ville aldri kjørt på ettermiddag / kveld, det kan være kjempefarlig med tanke på at den som kjører bil kan sovne av. Ville kjørt om morgenen :)

Vi kjørere endten tidlig eller sein ettermiddag. Ungene mine sover ikke i bilen uansett, så det kan være egentlig det samme. De griner og krangler alikevel :p
En sjafør bør jo stoppe når man er trøtt, lenge før man sovner.
Jeg holder meg mer våken pånatten enn på morgen, så vi er jo alle forskjellige ;)

Kjør på morningen!!! Men tror ikke det tar 8timer?

Ta dere god tid, og ikke kjør på natten allefall!

Jeg hadde helst kjørt om natten( men hverken jeg eller min kjære orker det). Vi pleier å kjøre TIDLIG på morgenen, i halv fem tiden. Da sover de litt i bilen begge to etter et par våkentimer og litt frokost.

Vi har gjort litt forskjellig, men eldste her bruker laaaaaang tid på å sovne uansett hvilket tidspunkt vi har kjørt på. Nå kjører vi oftest om morgenen og tar 2-3 gode pauser på veien; stopper på en lekeplass eller to. Ellers har de nettbrett, frukt\kjeks o.l. å kose seg med i bilen. Lurt å ha med kosedyr eller litt småleker o.l. også er min erfaring. Eldste her har aldri vært noe glad i å kjøre bil, så for henne blir turene lange uansett.......Yngste slår seg godt til ro i bilen, men trenger de gode pausene. Mine er 7 og 2,5 nå da. God tur til dere uansett. :-)

Vi kjørte nettopp fra Karmøy til Evje. For oss passet det best å kjøre på morgenen. Minsten på syv måneder fikk lurene sine og storebror på to var opplagt og i godt humør. Jeg synes det er bedre å ha god tid og ta mange stopp, godt for både små og store å strekke på seg. Dessuten er det koselig å spise niste på rasteplass, akkurat som da jeg var liten og på biltur :-) Vi var fremme seint på ettermiddagen, slik at ungene fikk giret ned litt, spist kvelds og ikke minst fikk vi gjennomført de normale rutinene.

Jeg ville kjørt tidlig på morningen, dratt avgårde i 6-tiden. Som de andre har sagt: Om dere skal kjøre hele natten, så er jo barna opplagt når dere har kommet frem, men dere har jo da vært våkne hele natten?

Så lenge det er to ferjer så hadde jeg kjørt tidlig på morgenen. Men da hadde jeg kjørt kjempe tidlig. Typ natten. 4 halv 5. Da kan man spise frokost på båten også sovner mest sannsynlig barna igjen...

Back
Topp